Giant TCR: Shimano Di2 update

írta: Alg, 2 éve

Előzmények

A bringát anno használtan, de gyakorlatilag újként sikerült vennem még a nagy drágulási hullám előtt, gyárilag Shimano 105 váltással szerelve. Azota kapott új kerékszettet meg egyéb apróságokat. Sosem volt gond a váltással, nem igényelt utánállítást, mindig gyorsan és pontosan működött, de zavart a kábelrengeteg a kormányon. Egy ideje már nézegetem az aprót, hátha felbukkan egy jó árú, jó minőségű di2 szett, ez történt meg a közelmúltban: egy idősebb sporttárs a hétvégi, ünneplős bringát szétszedette és eladta darabokban, így került hozzám nagyjából féláron egy teljesen makulátlan, talán 3000km-t futott Ultegra 8050 Di2 upgrade szett.

Hozzávalók

Ami a szettben volt:
- Első váltó
- Hátsó váltó
- Két fékváltókar felnifékes verzióban
- 4es elosztó
- Kormány végébe való fejegység
- Akku + töltő
- Di2 kábelek

Amit még be kellett szerezni:
- BT/Ant+ egység
- Egy hoszabb Di2 kábel ami elér a középcsapágytól a kormány végéig (140cm)
- A vázhoz való apróbb alkatrészek: vakdugók, gumitömítések a kábelek ki-bevezetéséhez és az aero nyeregcsőhöz való akksitartó ék. Ezek azonosítására sikerült megtalálni a Giant 2016-os technical manual-t ahol minden fel van sorolva cikkszámmal együtt, a helyi Giant képviselet meg itt van a szomszédban.
- Új kormányszalag
- Cserekábel a fékekhez - ha már úgyis ki kell húzni, gondoltam ki is cserélem újra

Szerszámok

- Mágneses kábelbefűző - enélkül kb. lehetetlen feladat, nekem a BBB-féle van.
- Bottom bracket press, avagy csapágy ki-benyomó, mivel lehet hogyki kell bontani a középcsapágyat (én ezt szerencsére megúsztam)
- A belső/külső fékkábel méretre vágásához speciális fogó (opcionális - mivel a kábelkülsőket is cseréltem, illetve rövidítettem kicsit)
- Megfelelő bitfejek, imbuszkulcs-készlet, nyomatékkulcs
- Fémfúró (igen, meg kellett fúrni az alu kormányt mivel nem Di2-kompatibilis gyárilag)
- Pici reszelő, sorjázni
- Szigetelőszalag, rongyok, tisztítószerek

Tervezés

Úgy szerettem volna megoldani a dolgot, hogy a lehető legtisztább legyen a végeredmény - ebben a felállásban egyetlen Di2 kábel lesz látható a kományon, az pedig a hátsó fékvezetékkel együtt fog futni, tehát a jelenlegi 4 kábelből gyakorlatilag csak 2 marad.
A bal fékváltókarnál kezdünk, onnan a kormány elején lemegy a kábel a kormány végétől kb. 5 centire fúrt lyukig, ott be a kormányba, a kormányon belül rákerül a BT/Ant+ jeladó, majd tovább a jobb kormányvégben lévő fejegységbe. Onnan a következő kábel ki a jobb oldalra fúrt lyukon, fel a jobb oldali fékváltókarhoz (így egyforma lesz a két oldal fogása is). A jobb fékváltókartól pedig a fékvezetéket követve be a felsőcsövön gyárilag kialakított nyíláson, a fejcsövön át le a középcsapágyhoz, ahol a 4es elosztóval lesz rákapcsolva az akksi és a két váltó.

0. Lépés: teszt, firmware frissítés

Mielőtt nekiálltam volna szétbontani a gépet és kábeleket behúzni, összedugtam a szettet csak magában, az asztalon a fenti felállásban. Működött minden, váltott, mocorgott, trimmelt. Letöltöttem a gépre a Shimano E-tube project programot. Itt fontos megjegyezni, hogy a legutolsó 5-ös verziószámú csak a dedikált diagnosztikai csatlakozóval működik. Az archívumból elérhető 3.4.5-ös verzió viszont működik az akksi töltőjével is, így ezt használtam firmware frissítésre. Frissítés után már a v4(szebb, modernebb felület) is működik a töltővel, v5 továbbra sem.

1. Lépés: bontás, takarítás

Nyilván először mindent le kellett bontani a vázról:a láncot, váltókat, hajtókart, kormányt teljesen csupaszra, levettem a fékeket is - ha már úgyis kikötöttem, megtakarítom őket. Kivettem a nyeregcsövet, levettem a kormányt a stucniról. Természetesen a nyeregcsövön bejelöltem hogy hová volt állítva, illetve a korm ányon is a fékváltókarok eredeti helyét. Kihúztam a kábeleket, illetve a váltókábelek vázon belüli bélését is. Utána szépen megpucoltam mindent. A szereléshez amúgy az okosgörtgőt használtam szerelőállványként. Egyelőre a középcsapágyat bent hagytam, hátha be tudom tuszkolni így is az elosztódobozt. A villát és a kormánycsapágyat sem bontottam szét, tökéletesen fut, felesleges lett volna.

2. Lépés: Drillium

Mint említettem, a kormányba kell két lyuk. 5mm-es pont elég, 3mm-es szárral előfúrva, a kormány végétől kb. 5cm-re került mindkét oldalra egy-egy - ezután Dremellel szépen lesorjáztam, és a biztonság kedvéért le is ragasztottam az éleket szigetelőszalaggal. Mivel a kormány alsó 5cm-e gyakorlatilag semmi terhet nem visel, így remélhetőleg nem lesz strukturális probléma (i.e. nem törik le).

3. Lépés: kábelezés

A nyeregcsőbe egy kis ékkel kellett befeszíteni az akksit - az ék és a nyeregcső fala közé kellett egy darab vastag gumi, na azt baromi nehezen sikerült a helyére gyömöszölni, de egy kis tubeless síkosítóval sikerült... A vázba és a kormányba is bevezettem a kábeleket a mágneses behúzó segítségével. A jobb kormányvég megkapta a fejegységet, felkerültek a korábban megjelölt eredeti helyükre az Di2 fékváltókarok. Végül a középcsapágyat nem kellett kivenni, el tudtam vezetni mellette a kábeleket és a 4-es elosztó is pont befért. Minden összedugva, gyors próba - tökéletesen működik, örülés.

4. Lépés: minden a helyén

Ezután már egyszerű, csak mindent vissza kellett szerelni a bringára. Nyerget vissza a megjelölt magasságba, első váltót beállítani a lánckerékhez, utána a B-csavarral párhuzamosra állítani - hátsó váltót is a helyére csavarozni, mindent a megfelelő nyomatékra húzni. Fékeket tisztítás és Muc-Off Bike-Protect-es kezelés után vissza ( rögzítőcsavarok kaptak 222-es Loctite-ot), fékkábel külsőket méretre vágni, belső kábeleket behúzni, kormányon a mindenféle madzagokat szigetelőszalaggal rögzíteni. Vázhoz való gumi kábelvezetők is a helyükre kerültek, meg a gumi középcsapágy takaró is. Egyedül a fejcsövön maradt meg az eredeti, mechanikus váltókábelekhez való elem, mert amit kaptam nem passzolt, minimálisan eltér. ESI kormányszalagot is feltettem - nem lett egy profi munka, kicsit aszimetrikus de hozzám képest jó. Hajtókarok, lánc a helyére, kerekek vissza, végül a fékkábel belsők is a helyükre szorítva, fékkarral megfeszegetve, újra és még harmadszor is ellenőrizve hogy minden a helyére ült és méretre vágva.

5. Lépés: indexing
Ez nem sokban különbözik a mechanikus verziótól - hátsó váltó esetén ugyanúgy vannak B-limit, alsó illetve felső végállás csavarok, a kábelfeszesség finomállító helyett pedig elektronikusan lehet finomhangolni 12 lépésben. Az első váltónál csak B-tension és felső limit csavar van, az alsó limitet lehet elektronikusan beállítani. Még egy gyors ellenőrzés, minden csavaron végig nyomatékkulccsal hogy biztos rendben legyen, egy utolsó tisztára törlés és bike protect-es kezelés és kész a bringa a próbakörre.

A végére néhány előtte-utána fotó - jól látszik mennyivel rendezettebb lett a kábelezés.