Milyen 7 személyes autót családi támogatással?

írta: cappa72, 5 éve

Ahonnan mi elindultunk az az, hogy Anyókának jövőre szeretnénk venni valami mást a 20 éves F Astra helyett. És akkor jött, hogy lehetséges... azonnal el is vetettük, nekünk úgyse' lesz új autónk.
Aztán elkezdtük átvizsgálni, hogy mi hol mozdítható meg...
Egy hónapja vettük a fejünkbe, hogy milyet is... és akkor indult a lavina...
Jogi szabályozások, kérdések, lehetőségek, és persze az autók tömkelege...
Dízel vagy benzin, mekkorához milyet...

1, Jogi szabályozás

. . Tudnivalók a hivatalos oldalon
.. Tudnivalók letöltése
. . Igénylőlap letöltése

1.b Egy kis matek
Csak hirtelen eszembe jutott, hogy 2.5M az egész jó azoknak, akik igénybe vehetik, de az állam rögtön ~800k-900kFt-ot vissza is kap: áfa, vagyonszerzési illeték)
Meg hát javítja a statisztikát. Nem kicsit.

2, Na de akkor milyet is?

.. Mire is kell?
Hát családot fuvarozni ide-oda, vélhetően (remélhetően) nem meghaladva az évi 10000km futásteljesítményt.

. . Hát van kínálat az biztos
Ide teszek néhány linket, amiket a "Milyen autót vegyek" topikban már megtettek mások. Csak amolyan gyűjtemények.
VW Touran is lesz 5M alatt
Amit a kedvezményről tudni kell

Saját agonizálásaim..., és az érkező válaszok

Az értékvesztésről.

Vadászós típus vagyok, tehát átböngészem a netet, a technikai adatokat, a kinézetet, a belső elrendezést.

Már régebbről is, amikor az első 7 ülésest vettük (2010-ben), végigzongoráztam a piacot, úgy 2M Ft-ig. Sok időm ráment, és az alábbi feltételekkel indultam:
- 3 gyerekülés rendesen elférjen a középső sorban. A harmadik sor nem fontos, oda csak gyerek ül majd.
- Olasz, francia kilőve.
- Kisáruszállítóból átavanzsált családi nem tetszik (by Anyóka, de nekem sem tetszik)
Na ezek után nem volt más, mint a VW Sharan és unokatestvérei: Seat Alhambra, Ford Galaxy. Slusszpassz. Na jó, a Chrysler Grand Voyager még lehetett volna. Végül Galaxy 1.9 PDTDI lett (10 éves volt), a 116LE-s. = évig volt nálunk, imádtuk a méretét. Aztán egy Ford S-Max váltotta, 2.0TDCi (2009-es gyártás, 2010-es forgalomba helyezés), ami 7 éves volt vásárláskor. Azóta is azt gyűröm én, feleség az Astra-t.

Ha a fenti feltételeket továbbra is fenntartom az új autó vásárlásakor, akkor most sem sokkal bővebb a kínálat, ám a ráfordítható összeg ugye megnövekedett; így akár S-Max is lehetne.
Ha még finomítom, hogy már nem kell a gyerekeknek gyerekülés, akkor még bejöhet pár, így Ford C-Max Grand, Seat Tarraco, Skoda Kodiaq vagy VW Touran lehetne a válaszott.
Ha tovább engedek, és a franciákra is odapillantok, akkor a 3 gyártótól az Peugeot 5008, Citroen C4 Grand Spacetourer, Renault Grand Sceinc.

És akkor még az adalék, hogy feleségecske nem szereti a dízelt. 25 éve benzinest vezet, és ez meghatározza a dízellel kapcsolatos előítéletét.

És akkor szép sorjában az említett autókról:
. . Engedtessék meg, hogy totál szubjektív módon közelítsek...
Ja, utolsó sori üléssel nem foglalkozok, az csak akkor kell, amikor a nagyszülők is jönnek velünk egy-egy balatoni kiruccanásra.

Kezdjük a kiesőkkel:
- 1.4 alatti motor: biztos jó egy SUV vagy egy egyterűben az 1.3, 1.2 motor, csak nem nekem, itt nincs kompromisszum részemről - annak ellenére, hogy nem én leszek a célszemély, de kontrolling formában mégiscsak itt vagyok.
- Normális középső sor. Lehet mindhárom egyenértékű, vagy a középső ülés kicsit keskenyebb, de tényleg kényelmes. Nem óhajtok a gyerekek részéről nyavalygást egy Győr - Debrecen útvonalon.
- "Dobozos kivitel". Itt elsődlegesen a kisáruszállítókra vonatkozó kinézetet takarja eme definíció. Ez már az első családi autó esetén is kritérium volt (2010 körüli idők: Peugeot Partner / Berlingo, Opel Combo, Ford Connetct és társai)

Opel Zafira
- megszűnt

Ford C-Max Grand
- megszűnt

Peugeot 5008SUV:
- kényelmes, ahogyan a franciák általában azt eléggé figyelik: körülötted van az autó.
- középső sor pipa, egyenértékű ülések.
- 1.2 benzines turbó... oké, megy, de... azért 5 személlyel, teli csomagtartóval megnéznék egy előzést, vagy egy autópályás 140-es tempójú folyamatos üzemet. Pl. Horvátországba.
- 1.6 benzines turbó... 9.3M... na ennyiért már S-Max-ot kapok...

Citroen C4 Spacetourer
- u.a
- nem tudom, hogy ennél hogy van, de a régebbi C4 műanyag hátsó ajtója riasztó :F

Renault Grand Scenic
- 1.3liter...
- Nem gyerebe' design...

Skoda Kodiaq, Seat Tarraco - eléggé unokatestvérek.
- 1.5 TSI, ez rendben van
- Középső üléssor... itt elvérzett. A középső ülés kb. az óvodáig elég, de a Balcsira már necces.

Toyota Prius+
- qrvadrága..., kár, mert olyan sportosan elegáns...

A lehetséges választottak:
VW Touran
- 1.5TSI, rendben
- 2.0Tdi - ez elég drága, ráadásul nem mondanak róla valami nagyon jót. A régi 1.9PDTDi állítólag jobb.
- Első ülések... háááát... még meg kell győznie az ErgoActive ülésnek, mert az alapülés az eléggé fapad. 60km-t bírtam benne vezetni derékfájás nélkül; szóval ha nem jön be a drágább, akkor kieső listára kerül.
- Középső üléssor. Úgy tűnik, hogy oké, annak ellenére, hogy a középső ülés keskenyebb a többinél. De úgy tűnik, vállalható - a 193cm-es fiam szerint, márpedig ő az egyik mérce.

Ford S-Max
- jelenleg is ez van, bár az új szerintem szűkebb beltérrel rendelkezik.
- 1.5Ecoboost - nehéz kaszni mellett... háááát.. nemt'om... inkább a dízelt választanám - dacára Anyóka dízel-iszony reakciójának.
- Anyó beleült, és csak annyit mondott: na... ez olyan, mint a másik. Kényelmes.
- Középső ülések: itt megint visszafejlődést vélek felfedezni. Szerintem nem olyan kényelmes, mint a jelenlegi 2009-es gyártású. Ez nem szimpatikus. De teljes értékű ugyanolyan 3 ülés.
- 2.0TDCi - ami ugye PSA motor. (Ezzel most sincs semmi bajom, a HDi elég jól sikerült)

3, Műszaki tartalom vs Kinézet

.. Tegyük hozzá, hogy a külcsín és a belbecs nem minden esetben járnak kéz a kézben.
Ezzel csak arra akarnék utalni, hogy hiába néz ki jól egy autó, ha a műszaki tartalma eléggé alultervezett - vagy szándékosan soványra.
Néztük a Peugeot 5008 SUV-ot. 1.4T, és van benne egy 3 hengeres, 1.2l-es turbómotor. Ez vajon 5 személy és teljesen telepakolt családot hogyan fog normálisan elvinni A-ból B-be.
Persze lehet vitatkozni, hogy mi a "normálisan elvisz" fogalma. Számomra egy autópályás vezetés ugyanúgy hozzá tartozik az autóhasználathoz, mint a városi, vagy a normál utakon közlekedés. A kis lökettérfogathoz egy relatíve nehéz kaszni elég érdekes tud lenni előzés közben.

3.a Környezettudatosság: Dízel v Benzin?

Mostani trendi téma asszem'.
"Ne vegyél büdös dízelt, mert környezetszennyező!"
"Fúj, te még 2019-ben dízelt mersz ajánlani másoknak?"
"A mainstream újságírók is megmondták, hogy a dízelnek vége"
Magam sem vagyok dízel párti, de azért mintha tanultam volna belsőégésű motorokról, illetve arról, hogy miért jobb erre a benzines, arra meg a dízel.
Nos, össze is hasonlítottam a gyártók által megadott adatokat.
Nem meglepő módon arra jutottam, hogy minél nehezebb egy autó, annál inkább a dízel felé billen a mérleg nyelve. Adatokkal:
<kép, xls összehasonlító>
Ha most a kedvencemet nézzük, akkor látható, hogy az 1500ccm turbó 188 g/mk széndioxid kibocsátású, addig a 2.0l turbódízel esetén ez 164. Na akkor hogyan is állunk ezzel?
Ja, és akkor az 1.5T fogyasztása 8.2, a 2.0Tdci fogyasztása 6.2. Vagyis kevesebb üzemanyagot eszik, és kevesebb a CO2 kibocsátása.
Persze természetesen a tömeg csökkenésével ez az érték változik.
Na akkor nézzük meg az 5008 SUV-ot.
1.2T (130LE), 1310kg -> 117 g/km
2.0HDi (150LE) , 1490kg -> 118 g/km
1.6HDi (100LE), 1350kb -> 106 g/km
Tehát ennél az autónál van az hogy az 1.2T motor és a 2.0HDi motor CO2 kibocsátása azonosnak tekinthető.
Ilyenkor persze előjön, hogy "nodearákkeltőanyagok és a korom" -> Erre volna a FAP, DPF....
"De hát akkoris" - mit akkoris?
Ilyenkor eszembe jut, hogy tényleg mennyi autót nem tartanak karban, és ez alapján megy az ítélkezés...
Meg az is, hogy a részecskeszűrő akkor miért is kerül bele a mostani benzinesekbe?
Na ez a szakasz hosszúra sikeredett... bocsi.. :B

4, És a mi döntésünk... ja, még nem...
.. Hát erre bizony még várni kell.
Már nem kell sokat várni a tesztvezetésre, pontosan 1 napot.
1, VW touran, 1.5TSI
2, Ford S-Max, 2.0TDCi
3, Ford S-Max, 1.5Ecoboost - bár nagyobb motorral tudnám jobban elképzelni, de talán határeset.
Oszt' jónapot!
Csak sikerül választani egyszer - van még rá fél év. Nem kapkodunk, ésszel döntünk.