TDM 850 3VD '93... Kezdő tapasztalatokkal

írta: creation, 8 éve

Szervusztok...

Megvettem életem első nem negyedliteresét. Én ezt nevezném életem első Nagy motorjának, s erre minden szempontból azt gondolom, hogy rászolgált.

Hamarosan kiegészítem eme írást, s jönnek a képek meg a szervizes tapasztalatok, meg minden hasonló, ahogy szoktam. Addig is RIP VTR250 (Eladva).

Az új korszak...

Pár szó a típusról: Yamaha TDM850, Soros, 2 hengeres, 849ccm, hengerenként 5 szelepes, 77 lovas 75,5Nm-es erőforrással rendelkező kategória besorolás nélküli túramotor. Ez utóbbit azért írom, mert gyorsaságinak, vagy sportnak magas és nehéz. Endúrónak alacsony és nagyon nehéz, plusz sor 2 és a felni méretek sem azt mutatják, hogy oda lenne sorolható.
Ha be szeretném sorolni akkor tényleg a túra kategória a megfelelő. Nagy, széles, hosszú és nem utolsó sorban kényelmes ülése, magas építése, hosszú rógúutai hosszú távú motorozásra teszik alkalmassá. Ez volt az oka annak, hogy rá esett a választásom.
Fogyasztásáról még nem tudok nyilatkozni és nem is tartanám relevánsnak ha megtenném, mert nem igazán merészkedtem még vele 4000 fölé. Amire én használom, arra 2000-4000 között untig elég. Tippem valahol 5-5,5 körül van.

2016.07.01:

Első hiba ami az első 30km-ben jelentkezett, egy szakadt kilóméter óra spirál. Ez az m0moto.hu-nál 2200Ft ellenében pótlásra került. 2016.07.01-én fog megérkezni utánvéttel 3400HUF értékben DPD-vel.
Valami nyüszög elöl, amúgy is le kell bontanom a fél motort a spirál cseréhez, mindent átnézek és javítom a szigszalagozásokat is.
Valami súrol hátul... Ehhez még kellene csinálnom egy motor emelőt, mert nem tudom sisakban megállapítani, hogy mi lehet.

Az olajszint kémlelő nyílását majd 10 percen át kerestem, mire meg lett a nívó pálca az ülés alatt. S így fény derült a tényre, hogy a kiegyenlítő tartály túlfolyó csöve nincs letömítve a tartályhoz... Ez megoldásra vár még. De van szerszámkészlet.

Jaaa és a legfontosabb, ismét rendeltem LED-et: 30W (gondolom ÁFA-val )

A motor 2016.07.01-én:

Van hozzá Krauser box szett és Givi hátsó doboz is, holnap készítek pár teljes fotót.

2016.07.04:
Spirál cserélve. Átléptük az 55000km-t
Nyüszögés elölről a rengeteg egymáshoz érő műanyag alkatrész hangja. Folyamatban van pár öntapadós filc csík vásárlása. Így a felületek talán kevésbé koptatják majd egymást.
Fura hang hátulról: A volt tulaj úgy meghúzta a láncot, hogy két személlyel darálta saját magát. Lazítottam rajta s azóta nem adja ki ezt a hangot. Gumi cserénél megjátszom a csapágy cseréket is. Most Michelin Pilot Road 2 van hátul 150/70 ZR17-es mérettel és Dunlop Sportmax 120/80 R18 van elől. Kicsit hamar megcsúszik a michelin. Cserénél meglátjuk hogy megy majd a pilot road 4-el, vagy ami addigra kijön. :)
Lámpák már postán vannak. Hamarosan talán már fel tudom tenni.
USB-s töltőt bekötöttem. Azt a döntést hoztam meg, hogy (most lehet meg leszek kövezve) az első kis helyzetjelző vezetékét csapolom meg és így kapcsolható marad a kormányon levő kapcsolóval. :U

2016.07.29:
Hátsó defect üveg által. Gumi cserére szorul... Addig "C" vágány a sámlin.

2016.07.30:

Mobil update:
Levegoszuro csere...

2016.08.22:
Egy ideje nem írtam semmit a sárkányról, pedig lett volna mit, csak ki akartam használni a maradék kis jó időt, s ennek tükrében inkább motoroztam vele mint gép elé üljek és irogassak.
Node akkor a tények...

Elkezdtem használni a wynns-nek eme ólompótló adalékát:

Tapasztalataim szerint a következő dolgok változtak:
- Fogyasztás
- Hang
- Alsó tartományban való használat

Eddig ~2500km van a motorban mióta nálam van. Idő közben kapott új olajat és olajszűrőt is, közre játszhat a fenti dolgokban ezen termékek cserélése is, de a fogyasztás csökkenése egyértelműen a wynns javára írható.

~600km ment el úgy, hogy nem használtam az adalékot, de első pillanattól a "prémium" benzineket használtam. Így volt a fogyasztásom 5,8 - 6,2. Ez két személy, 3 doboz, többnyire legalább egy irányban dugig pakolva (de volt hogy oda-vissza), sokszor városban használva (Budapest, Balassagyarmat, Vác).

Az utolsó ~1900km-ben elkezdtem majdnem teli tankhoz adagolni a fenti adalékot. Az első tankolás még nem mutatott jelentős változást, ami 5,9-es fogyasztást jelentett. Ám a második már 5,8, a harmadik pedig 5,6. Legutolsó tankolásom alkalmával már 5,56-os fogyasztás volt tetten érhető (15.8l - 284km). Ennek örömére elkezdtem a fűnyírómban is használni... Ha érdekel valakit, akkor arról is írok tapasztalatot :)
Ezen szakaszban észlelhetően csendesedett a jármű. Alsó tartományban az amúgy sem csekély nyomatéka még határozottabb lett (természetesen a szűrők és az olaj cseréje is közrejátszhat ebben, mert azokat is az utolsó 2000kmben cseréltem).

Pár apróság ami történt:
Apcon a tengerszemnél lelopták a LED-es lámpákat a motorról. Eltört a kupplungháznál levő kiemelő kar visszahúzó rúgó... LED-es lett a helyzetjelző kis lámpája, amit egy H4-es kínai LED "izzóból" fabrikáltam át. Kezd kicsit puha lenni a hátsó rúgó... Javítottam a fejidom nyyüszögésein, eltávolítottam igen nagy mennyiségű gyorskötözőt, kicseréltem a szélvédő plexit tartó csavarokat, kapott világítást (ami még bekötésre vár) mind a 3 doboz, hogy este is lássam, hogy mit keresek.

A hátsó gumi... A hátsó gumi egy Pirelli Scorpion Trail lett... Oka, hogy használtan ez volt nagyon jó állapotban (~90%) és nem utolsó sorban, igen jó árban 10eHUF szereléssel. Annak tükrében, hogy következő szezonra a Pilot Road 4-et vagy utódját szeretném mindkét kerékre, ezt tartottam jobb megoldásnak. S így lehet hogy még 1 szezonnal odébb kerül a csere. Meg vagyok vele elégedve. Kicsit szoknom kellett, meg be kellett "kopjon" hozzám.

A krauser index búrákkal még harcolok. Egyszerűen idióta megoldás, de rendeltem hozzá egy pár újat. Az előző tulaj, nem értem hogy hogyan, de letörte mindkettőről a rögzítő füleket és csak a csavar tartja. Abból is csak 1 van ugye...

Első világítás...
Még keresgélem, hogy miként lehetne úgy belőni a távolsági fényt, hogy 2 személlyel, terhelve és egyedül ülve is jól világítson. Ha van valakinek tapasztalata (3vd), akkor megköszönném ha megosztaná velem eme titkát.

Hátulra kapott új fékbetétet. Most az elsők következnek. Ferodo az jó e?

Kb ennyi történt. Az elmúlt 2500km során a tankoláson kívül semmi érdemleges nem történt, mindenhova elvitt, haza hozott. Defektet és kötelező cseréket nem számítva egy km spirál és egy rúgó ami szakadt/törött. Ez eddig 2500km-re 5000HUF javítási költség (2 HUF/km).

És ismét jön a szezon...

Az idei szezon (2017) sok új dologgal indul.

Először pár videó a tavalyi évről:

Nagy szervizre megy a nagy vas.

- Fékolaj csere mindkét körben
- Fékbetét csere mindkét első féktárcsán
- Hűtőfolyadék csere
- Olaj csere
- Olajszűrő csere
- Karburátor tisztítás
- Karburátor szinkron
- Szelep állítás
- (Komplett gyűrű szett csere)

Ez így első körben a terv és sajnos ezek alól most nincs kibúvó. Ehhez már csak az jön hozzá, amit még a szerelő észlel és most jobb cserélni, mint újra szétszedni mindent.

És akkor amit a szerelő talált:

- Kopott henger (hordós kopás)
- Kopott gyűrűk (eszi az olajat)
- Jó vezérmű lánc
- Elöregedett karburátor csatlakozó gumik (levegőszűrő felé)

Ebből következő javítási költségek meg fogják haladni a 200000Ft-ot...

Ahogy írtam is vala... A javítási költségek elérték a 280000Ft lélektani határt.
Ebben henger fúrás és dugó csere mutatkozik meg.

Pár kép a jelenlegi állapotokról:

Megérkezett alkatrészek:

A motorkerékpár az MK bikes márkafüggetlen szervízében leledzik felújítás céljából.
Eddigi tapasztalataim, a kapcsolattartás korrektsége, maximálisan bizalomgerjesztő! Elég a műhelybe betoppanva csak körülnézni. Sehol sem látható az oly sok magát "szakműhelynek" beállító helyen fellelhető reteknek. Rend, tisztaság, csak a szüksége feladatok végzéséhez szükséges alkatrészek...
És ami a legjobban meglepett... A motort nem éppen tiszta állapotban hagytam a műhelynél. Sajnos az útviszonyok és a legközelebbi autó mosó sem segített azon, hogy tiszta maradjon, mégis a javításnál egy lemosott motor látható az emelőn. :R

2017.06.07:
Nagy volt a hallgatás az elmúlt pár hónapban. Oka, hogy inkább motoroztam mint írogassak.

Azért össze szedem mi történt meg a motorral, csak hogy teljes legyen az iromány.

Cserélt alkatrészek:
- Gyári dugó szett
- Gyári gyűrű szett
- Motul 3000 4+4l olaj (összerakásnál, bejáratás után)
- Chanpion olaj szűrő (összerakásnál és bejáratás után is cserélve)
- NGK gyertyák
- Hűtőfolyadék
- Fékolaj mindkét fékkörben
- Hengertalp tömítés
- Hengerfej tömítés
- Szelep fedél tömítés
- Szelepszár szimmeringek
- Karburátor tömítések
- Karburátor - Hengerfej összekötő gumik
- Karburátor - Légszűrőház összekötő gumi
- Yuasa Akkumlátor
- Átlátszó kézvédők
- CREE U5 LED világítás
- Első gumi (Michelin Pilot Road 3 110/80 R18)
- Hátsó gumi (Michelin Pilot Road 4 150/70 ZR17)

Elvégzett javítások:
- Henger fúrás
- Szelep állítás
- Karburátor szinkron
- Karburátor tisztítás
- Folyadék cserék (olaj [2x], fék, hűtő)
- Teljes futómű vizsgálat (hátsó rúgó előfeszítés állítás)

Ami még hátra van ebben a szezonban:
- Összes fékbetét cseréje 2017.07.03-án cserélve
- Lánc és lánckerék cserék 2017.07.06-án cserélve

Ami a következő szezonra aktuális lesz:
- Olaj + szűrő csere
- Első féktárcsák cseréje + fékbetét csere

Ha ezek a karbantartások megtörténnek (kb 180eHUF), akkor a motor olyan szinten felújított állapotba kerül, hogy sem motorikusan, sem összességében hiba nem található rajta.

Ami még rontja az összképet, az a 24 év alatt össze szedett karcolások, horzsolások és elöregedett műanyag alkatrészek nyoma. Ezeket javítva a motor igazán jó állapotnak örvendhet (korához mérten).

Folyt. köv. :)