Életem első saját autója

írta: flymi, 6 éve

Részletek később. Most mennem kell melóba.
Annyit mondanék csak, hogy az autóvásárlás nem leányálom (pedig vittem magammal szerelőt is).
Hogy én mit idegeskedtem ma egész nap, az valami hihetetlen! Állapotfelmérésen a szervizben egy pillanatra még agyérgörcsöt is kaptam, de aztán végül azt hiszem jó döntést hoztam és megvettem a kocsit. Pénteken hozom el, foglalót hagytam a kereskedőnél, a többi átutalással megy holnap.

Előzmény:
Megfogadtuk, h ha asszony terhes lesz, akkor kell egy biztonságos, megbízható autó a jelenlegi roncs meg marad továbbra is az após tróger kocsija. 3 egész évig spórolgattunk rá.
G Astra kombi vagy Focus kombi volt a fő cél, kizárólag benzines.
Augusztusban a helyi kereskedőnél néztünk egy mk2 focust, 2008-as faceliftes, 2 lityis gyönyörűség volt, igaz olaszból. Milla hármat kért érte, de az sajnos bőven meghaladta a vásárlásra szánt keretet. Sajnos a környéken (is) elég ritkák a benyós kombik. Kereskedő ismerős így a szomszédos városban tanyázó másik boltot javasolta. Találtam is ott egy első blikkre kitűnő állapotúként hirdetett 2005-ös, 1.6 benzines Focus kombit.
Már hétfőn odatelefonáltam, h szerdán újra jelentkezem megvan-e még és ha igen elmennénk autószerelő ismerőssel megnézni szerdán.
Kerítettem gyorsan egy szervizt is, ahol bevállalták az állapotfelmérését ebéd utánra. Pipa.

A nagy nap:
Ma fél tízkor kocsiba ültünk, átvágtattunk a családi ronncsal a szomszédba. Előtte gyors bevásárlás a praktikerben, mert gyerekszobát csinálunk. Festék, tapéta, fólia. Egyenlőre ez is pipa.
11 után kicsivel leparkoltunk a kereskedés előtt, bementünk. Emlékeztek rám. A kulccsal kimentünk, körbenéztük, a kereskedő alkalmazottja áradozott róla mennyire frankó, jó árban is van 999k-ért. Én picit sokalltam. Asszonnyal megegyeztünk, h 1 milla fölé nem kúszhat az ár átírással együtt.

A szemrevételezés:
Az eladó annyit mondott a kocsiról, mivel már 13 éves, esztétikai hibája van, de ezzel számoltam is.
A hátsó Ford embléma már félig lemállott, a klíma kompletten cserélve lett és a bal hátsó sárvédő elem festve volt. Ennyi.
Én azért találtam pár esztétikai hibát még, amíg a szerelő a motorteret bújta. A szélvédő (számlán megvolt, h cserélve volt) bal alsó sarkában egy apró kavicsfelverődés nyoma, 3k-ért javítható, nem tétel. A tetőn egy apró horpadás, a jobb tükör műanyag burkolata a csücsökben törött. Hajjaj, szaporodnak a bajságok, nem is annyira kiváló állapotú?! Itt már kezdtem kicsit idegeskedni, de eddig semmi komoly.
Beindítottuk, szépen járt, a szervó működik. A klíma príma, tolta azonnal a hideget. Ez jó.
Elektromos ablakok jók, igaz kicsit nyiszorognak felhúzáskor.
Kereskedőnek közben eszébe jutott, h a rádiót cserélték egy ugyanolyanra, mert egy másikban megdöglött a végfok és a vevőnek azonnal kellett egy donor. Hát jó.
Azért szépen nő az a "hibalista". A macska rúgja meg...

Elmentünk kajálni, szervizben csak ebéd utan lesz idő rá. Kicsit korábban értünk vissza, még egyszer átnéztük a számlákat. Szélvédő cserélve. Hátsó fékek kompletten cserélve. Abs jeladó és lambdaszonda cserélve. Találtunk egy közel százezres számlát is 2015-ből, 200.000km környékén, nem volt feltüntetve mi volt a munka, talán vezérléscsere volt. Legalább azzal még nem lesz 2-3 évig gond. Egy pirospont oda. (Kuplung szett csere volt)

Irány a szerviz, állapotfelmérés:
A szerviz nem volt túl messze, de az úton nem hallottunk semmilyen gyanús hangot, szépen járt, nem kopogott sehol. Egész halk volt. Na majd az emelőn többet is meg tudunk róla. Sajnos megtudtunk...
Véget ért a kávészünet, a kocsit felemelték a srácok. Akkor kaptam a ?második? agyérgörcsöt. A rozsda elkezdte enni az alvázat, de csak felületi, nem lukas sehol. Alvázvédelem kell majd neki. Még egy tétel a javítási listára. Fékek, kerekek rendben. Téli!!! gumi van rajta, jó állapotú, bár nem márkás darabok. Idénre erről is levan legalább a gond. Acélfelnis.
Ajjajj, a hátsó felével bajok vannak, a két lengéscsillapító erősen cserére szorul. Ez nagyon nem jó hír. Ja és a gyári szilentek is. Mind. Elhasználódtak.
Elől az alsó főtengely szimering ereszti az olajat, melós megcsinálni, de nem vészes a hiba, de azért ez is egy mínusz pont. A szerelő és én csak ezután lepődtünk meg csak igazán.
Körbemérték festék vastagság mérővel, ekkor kaptam a következő szívrohamot. Körbe az egész kocsi festve volt, egyedül a tető és a hátsó csomagtér ajtó nem. Annyira nem zavaró, de azért levehetjük belőle, h valószínűleg kapott rendesen a 239.000 kilométeres eddigi élettartama alatt. Csak furcsa volt.
Itt-ott a műanyag elemek töröttek és fityegnek alul, a jobb első sárvédőívnél lévő műanyag elemnél nagyobb lehetett a bajság, mert darabok hiányoznak belőle. Gyorskötöző itt befigyelt egy ponton. Ejjejj. A szerelőm csóválta a fejét, rákérdeztem, azt mondta nem venné meg. Ez pofonként ért. Elvégre ő a szaki, de azt hozzátette, h motorikusan patent a gép.

No, mondom lassan a végére érünk, őszintén bajban voltam, h most akkor megvegyem-e vagy hagyjam a fenébe az egészet. Volt benne sok jó dolog, de legalább ugyanennyi volt a rossz is. A ford topicban 10-15 ezres tételekkel riogattak, ami az állapotfelmérés díját illeti egy fél órás mutatványért. A főnöknek mondtam, h nem kell számla, azt mondta oké, háromezer. :Y Na mondom, ez egy jó kör volt. Itt kicsit fellélegeztem, de a neheze még hátra volt. A kereskedő és a szerelőm kimentek az irodából, ketten maradtunk az öreggel. Bizalmasan megkérdeztem mit mond az autóról, érdemes-e megvenni. Szakszervizben javítva a legszükségesebbeket azt mondta 300k lenne. Ekkor majdnem seggre ültem. (Utólag belegondolva nem is mondott olyan sokat)

Kezet ráztunk, visszagurultunk a kiindulási pontra, leparkoltunk a kereskedés előtt.
A főnöknek mutattam a papírt, íme ezek a tények. Modtam a horror összeget, amit a szervizben mondtak. Csak csóválta a fejét, h nem úgy van az... Megnéztünk minden alkatrészt ami kellhet, mivel 50% kedvezményt kapnak rá. 60k jött ki. Ez már barátságosabb.
Főni közben elment, maradt az eladó és én. Megeresztettem egy telefont a feleségemnek, mondtam mi a szitu, alkudjak. Ok.
Milla+50 cakkpakk névre írva. Mondtam nem jó.
Felezzünk. Mondjuk nem tudom 50-nek mióta 30 a fele, de erre rábólintottam. 130-at hagytam ott foglalónak, 900-at utaltam miután hazaértem. Kaptam egy autót és három agyérgörcsöt. Hmmm.
Szerelőm azt modta hazafelé, miután megerősítésre vártam tőle, h jó vétel volt-e, h nem rossz. :DDD
Mindent összevetve. Motorikusan rendben van. Az idén amit feltétlenül szükséges megcsinálni rajta, az az olajcsere és a komplett alvázvédelem, erre rávehetem, ha majd kipakolt a garázsból és hozzáfér az aknához. Jövő év elején meg az alkatrészeket kell megrendelni, rászánni 1-2 hetet és megcsinálni a hátsó lengéscsillapítókat, szilenteket, a szivárgó olajat. A többi nem életbevágó. Ja nem tudom említettem-e, a kipufogó rezonátor is defektes, csereérett. Pár ezres tétel, csak hát a munka vele. A fékekkel nincs tennivaló, a motor jó, a kasztni meg olyan amilyen. 13 éves végül is.
Azt tudom, h a gyári festék vastagsága valahol 150?-170? körül kell legyen, néhány helyen 250-400, egy helyen 700 mikron volt, ott gondolom már volt glettelés is. De nem volt komoly balesete, ergó nem egy totálkáros roncs lett összegányolva. Szerencsére. A szélvédő h miért lett cserélve, nem tudom. Gyanúra adhat okot h mégsem olyan szép a mese...
Övfeszítő, légzsákok nem kerültek látótérbe. Nem én vagyok a szaki, ezért vittem magammal embert.

Pénteken megyek az autóért, papírozzuk, biztosítás, aztán irány haza. Képeket sajnálom, h nem készítettem, majd utólag lövök párat.
Használt kocsi vásárlás mindig rizikós, még akkor is ha szervizkönyves, ismert az előélete még ha vannak benne sötét foltok is. Új autóra sajnos nem telik, bár lehet már nyertem a skandin, csak még nem tudok róla...
Tisztában vagyok vele, h rendbe kell rakni rajta ezt-azt, feleségemnek mondtam a számokat, rábólintott. 60k az alkatrész, az már 1m110. Plusz munkadíj, de a jó Isten mentsen meg a szakszerviztől és óradíjjuktól. Persze tákolást sem preferálom. Sajnos meghalt a "család szerelője", alternatíva után kutatunk, van is az utcánkban kettő másik, csak túl elfoglaltak, de majd meglátjuk, mit lehet tenni ezügyben.
Várhattunk volna még hónapokat, mehettünk volna 200+ km messze más járgányt is megnézni, de a most és a max 50km behatárolta a választást. Nem kicsit. Ha szerintetek hülyeséget csináltunk ezzel a bolttal, azt is elfogadom, csak érveljetek. De innen már nincs visszakozz.
Sok örömünk és kilométerünk legyen benne biztonságban. Csak ennyit szeretnék.
Idővel úgyis kiderül, h elhamarkodottan döntöttünk-e vagy jó választásnak bizonyult. Egyelőre nagyon friss még az élmény, stresszes és döntéskényszeres. Szeretném kipihenni, de sajnos melóban vagyok most is, mikor ezeket a sorokat írom. Beesett még két plusz műszak is, ami jól fog jönni a következő fizukor.

Ennyi a történet. Leírtam mindent azt hiszem nagy vonalakban.

Pisz!