Életem első (és utolsó) Bugattija - Lego 42083

írta: h3lios, 6 éve

A cím ennél jobban már nem is tudná fedni a valóságot.
Ugyanis megvásároltam életem első Bugatti Chiron-ját, viszont ennél közelebb nem fogok kerülni 1 Bugattihoz a közeljövőben.

[link]

Ez az autó pedig nem más, mint a Lego (Technic) legújabb 1:8-as Szuperautója a Bugatti Chiron.
A nemrégiben indult 1:8-as arányú sportkocsik második példányáról lesz majd szó a következőkben, az első kiadás a pár éve megjelent Porsche 911 GT3 RS.

[link]

Ezek a modellek első sorban arról híresek, hogy megpróbálják az eredeti autót a lehető legpontosabban megvalósítani Lego Technic formában. Korábban már voltak ilyen méretarányban készült Technic készletek, viszont azok aligha voltak pontosak. Fogalmazzunk úgy, hogy kis szerencsével sikerült felismerni valójában melyik autóról mintázták a készletet.

További ismertető jelei ennek a szériának, hogy az eredeti autóban található mechanikai megoldások is visszaköszönnek. A porsche esetében egy 3+1 (hátramenet) sebességes váltóról beszélünk, valamint hátsókerek meghajtásról.

A bugatti esetében kicsit messzebbre mentek a készítők, ugyanis egy 8+1 sebességes váltó került a készletbe, valamint összekerék meghajtás. Emiatt sokkal összetettebb és több elemből álló készletről beszélhetünk, mint a Porsche. A két autó méretben megegyezik, viszont a Bugatti 895db -al több elemet tartalmaz.

[link]

Aki dolgozott már Lego Techniccel az tudja, hogy az építési folyamat nagyságrendekkel lassabb, mint a klasszikus (systems) elemeket tartalmazó készletek esetében. A hibalehetőség is jelentősen magasabb, ugyanis elég 1 összekötő tüskét 1 lyukkal arrébb rakni és máris lehetetlen bizonyos elemek beillesztése a későbbiekben. A hibák javítása szintén nehézkes, mivel általában az építési folyamat későbbi részében térünk vissza a korábban összeszerelt egységekhez. Ha valami nem passzol, akkor bizony előfordulhat, hogy órás visszabontások következnek. Szerencsére nekem csak 2 apróbb hibám volt az építés folyamán, viszont így is 15 óra volt az építési idő.

Mivel ez a Technic kvázi prémium sorozata, ezért a csomagolás is hasonló minéségű.

[link]

Kettő vaskos összerakási útmutató érkezik a dobozban, ami első látásra elég ilyesztő és előre vetíti, hogy itt bizony nem rövid építés következik.

Az összeszerelés lépései:

Hátsó felfüggesztés és az alváz egyes részei:
[link]

Az egész modell legkomplexebb része a váltó:
[link]

[link]

Ezután következik a W16-os motor. Lego formában ez kis csalással alakul ki, de a végeredmény magáért beszél:
[link]

[link]

Most, hogy a hátsó rész kezd kialakulni kezdődhet a munka az autó első felén:
[link]

[link]

[link]

[link]

Itt következik az egész építés legizgalmasabb lépése, ugyanis akár csak a valódi autón a két részegység "házasítása" jön.

[link]

[link]

[link]

[link]

Itt nagyon kell figyelni, hogy az egyes fogaskerekek és a váltó bizonyos elemei a megfelelő pozícióban álljanak, ugyanis, ha valami nem passzol pontosan, akkor később nem fog működni a hajtáslánc.

Ezután az autó hátuljától szépen előre haladva burkolás következik.
Hogy teljesen őszinte legyek, erről már azért nem készültek képek, mert olyan fáradt voltam, hogy örültem, hogy nem rontok el semmit építés közben. :DDD

A végeredményről viszont már természetesen vannak képeim:

[link]

[link]

[link]

[link]

[link]

A Spoiler nyitható:
[link]

[link]

Mégpedig 1 ilyen kulcs segítségével:

[link]

Összességében elmondható, hogy sikerült elég rendesen elkapni a valódi autó vonalait. Természetesen a Technic elemeknek elég erős limitációi vannak, ami az íves formákat illeti, viszont sikerült ezeket a nehézségeket leküzdeni a tervezőknek.

Végezetül egy kis összegzés az én szemszögemből:

Pozitívumok:

+ Brutális tecnikai megoldások
+ Prémium csomagolás
+ Magas gyűjtői érték
+ Páratlan építési élmény
+ Tökéletes kiállítási darab: az 1:8-as méretaránynak köszönhetően bárhova rakja az ember azonnal vonzza a tekintetet.

Negatívumok:

- Magas ár: maga a készlet kicsinek semmi képpen sem nevezhető, viszont a hasonló elemszámú Technic bányagép mellett eltörpül méretben. A Bugattis jogdíjak rendesen rontják az ár - érték arányt.
- Nem motorizálható: Elképesztű mérnöki remekmű a 8 sebességes váltó és az összkerék hajtás, viszont ez a gyakorlatban nagyrészt láthatatlan marad a burkolat miatt. A lego motorok hozzáadása pedig szinte lehetetlen. A Porsche esetében ez 1-2 perc alatt megoldható.
- Sok matrica használata: Ha az ember majd 130 ezer Ft-ot fizet 1 ilyen készletért elvárná, hogy több nyomtatott elemet kapjon.
- A felfüggesztés ugyan működik, viszont a burkolat súlya akkor (főleg elöl), hogy lenyomás után a lengéscsillapító már nem áll vissza a normál helyzetbe.

Összességében, aki szeret Legozni, pláne Techniccel dolgozni annak csak ajánlani tudom a készletet. Nyilván nem olcsó darab, de aki hobbi szinten tekint erre, annak tökéletes választás a jelenlegi felhozatalból.

Végezetül 1 kis érdekesség. A Bugattis együttműködés nem állt meg a megvásárolható készletnél. A Lego mérnökei kicsit messzebbre mentek ennél és megépítették a Chiron 1:1-es Lego verzióját.

[link]

[link]

[link]

[link]

A modell tervezésénél fő szempont volt, hogy 90%-ból lego elemekből kell állnia. Mindössze az alváz és a kerekek bekötési pontjai készültek fémből. A maradék teljes egészében Lego ragasztó használata nélkül.

Több, mint 1 millió elemből épült, 1,5 tonnás a súlya, 2,304 db Lego elektromos motor gondoskodik a meghajtásról. A tervezés során több anyagot is kipróbáltak a fogaskerekek esetében, pl. Kevlár, Carbon, viszont a tervezők legnagyobb meglepetésére a Lego Technic fogaskerék volt az összes közül a legerősebb és legstrapabíróbb, ezért 4,032 db-ot használtak fel belőle. 5,3 lóerő jön össze a sok elektromos motorból és a végsebesség valahol 20km/h felett van.

Akit érdekel, az itt megnézheti a teljes videót, ahol részletekbe menve mesélik el a tervezési lépéseket és a próbautat.

Kommentekben várom a "kis" és a nagy autóról is a véleményeket ! :)