Mass Effect Andromeda: tricks & traps

írta: huskydog17, 7 éve

Mass Effect Andromeda rajongók számára NEM ajánlott olvasmány!

Tovább dübörög az EA érzelem nélküli úthengere és ezúttal a Mass Effect franchise esett áldozatul neki, az új epizód nálunk még meg sem jelent (Amerikában tegnap jelent meg), de már most óriási bukás, legalábbis a játékosok többsége szerint és teljesen jogosan. Azt már megszokhattuk az elmúlt évek során, hogy az EA - és több másik nagy pénzes stúdió - pénzéhsége határtalan és feneketlen, valamint mindent ennek rendelnek alá, nem fontos hogy adott játék milyen minőségben érkezik a játékososokhoz, a lényeg, hogy a név és marketing (mely utóbbiba irdatlan mennyiségű dollármilliókat ölnek) eladja a játékot, legyen az bármilyen rossz állapotban. A Mass Effect Andromeda is ebbe a kategóriába esik, annyi különbséggel, hogy ennél a címnél kiderült, hogy miért lett kritikán aluli a minősége. Ez általában - főleg nagy stúdiók esetében - nem derül ki, de szerencsére független újságírók és a közösség együtt fényt derített az igazságra. Sokan azt hinnék, hogy egyszerűen túl szűk volt az időkeret vagy kevés ember volt a projektre, de a kép sajnos sokkal szomorúbb.

Mielőtt belemerülnénk a részletekbe, nézzük meg pontosan miről is van szó. Arról van szó, hogy a frissen megjelent, AAA-nak csúfolt játék végtelenül rossz minőségű animációi a földbe döngölik a program amúgy is leheletnyi komolyságát, ugyanis nem csak, hogy borzalmasak, de még a 10 éve megjelent első epizód szintjétől is messze elmaradnak. Nem csak animáció, hanem más területen is súlyos problémák vannak a játékkal, egy apró kis ízelítő, hogy miről is van szó:

Ezeken felül természetesen számtalan egyéb videóban is tökéletesen lehet látni a kritikán aluli animációkat. Olyan, mintha odaültetettek volna egy nem oda való személyt. Nos, lehet, hogy így is történt:

A Mass Effect Andromeda vezető arcanimátora nem más volt, mint Allie Rose-Marie Leost, akinek - az életrajzi adatai szerint - nem sok tapasztalata van AAA játékfejlesztés terén. Később a BioWare ezt tagadni próbálta, Aarynn Flynn, a BioWare igazgatója kiadott Twitteren egy közleményt, miszerint az említett hölgy semmilyen vezetői pozícióban nem volt és hogy a sztori csak fikció. Ez a kijelentés az igazgatótól sajnos több sebből vérzik. Egyrészt Allie több helyen is megerősítette - már 2016-ban, hogy ő is dolgozik a játékon, másrészt a jelenlegi bizonyítékok fényében az igazgató hazugnak nevezi a lányt, hiszen elismerik, hogy az EA-nél dolgozott. Itt álljunk is meg egy szóra. Dolgozott. Az igazgató úr múlt időben fogalmaz, vagyis a kijelentése szerint a hölgy már nem dolgozik ott. Akárhogy is van, valamelyikük hazudik. Egy érdekes dolog még van a történetben: Allie 2016-ban közölte FB-on, hogy ő vette át a vezető arcanimátor pozíciót (Instagram fotó). Akkor miért nem szólt neki senki, hogy ez nem igaz vagy miért adott ki akkor a BioWare egy közleményt, miszerint ez nem igaz? Miért hamisította volna meg a hölgy az összes profilját és pozícióját és miért hazudott volna az egész világnak? Akárhogy is van, a hölgy tavalyi FB profiljáról készült kép szerint is az említett poziban volt. A Bioware úgy tűnik elfelejti, hogy az internet nem felejt.
Annyi egészen bizonyos, hogy Allie az EA Vancouver-i motion capture stúdiójában dolgozott, de a pozit se a BioWare se az EA nem erősítette meg, ami nem is csoda a projekt végeredményét látva, nem is fogják megerősíteni, mert nem akarnak egy ex alkalmazottnak még több bajt, hiszen akkor az a cégre is rossz fényt vetne (ennél rosszabbat?).

Ha újra megfigyeljük ezt a képet, jól kivehető, hogy korábban rajzfilmeket készített az Atomic Cartoons nevű kanadai cégnél, 2016-ban távozott onnan. A játékban lévő arcmimikák is eléggé rajzfilmesek lettek, de lehet csak véletlen egybeesés, mindenesetre nagyon érdekes, hogy olyasvalaki dolgozott egy 40 millió dolláros AAA projekten, akinek nulla tapasztalata volt játékfejlesztés terén.

Ha ennyi még nem volt elegendő, ugorjunk egyet, hagyjuk a hölgyet pihenni és nézzük a másik nagyon érdekes történetet, ami szintén az Andromeda fejlesztéséhez kapcsolódik. Manveer Heir dizájnerként dolgozott az új Mass Effect epizódon. Nála annyi az érdekes - a világhírű rasszizmusán kívül -, hogy az Andromeda elkészülte után azonnal távozott a Bioware-tól, bizonyos feltételezések szerint nem önszántából (lehet,hogy a BioWare-nak is elege lett a sok rasszista megjegyzéseiből). Aaryn Flynn megerősítette a távozását. Talán ha Mr. Heir legalább annyi időt szánt volna a játékra, mint amennyit a rasszista megjegyzéseire, akkor talán egy picit még jobb lehetett volna a játék, de ki tudja.

Annyi már bizonyos, hogy a Bioware és a Mass Effect Andromeda fejlesztése körül nagyon furcsa jelenségek zajlottak, kezdve a tapasztalatlan animátortól a rasszista dizájnerig, de már az is biztos, hogy mindkét személy távozott az Andromeda fejlesztését követően. Érdekes egybeesés.

Vegyél gyűjtői változatot, de játékot nem kapsz mellé, viszont 100 dolláros mikrotranzakciót igen!

Az EA végtelen pénzéhsége sosem látott méreteket ölt az Andromeda-nál, ugyanis bejelentettek két gyűjtői változatot, ám ezekhez nem jár maga a játék, se a 100 dolláros, se a 200 dolláros csomaghoz, csak egy kis modellautó, ami a 200 dolláros csomag esetében távirányítós. Ha esetleg még a játékot is szeretnéd mellé, fizess még 60 dollárt, így 160 dollárért tiéd lehet mindkettő! A távirányítós autóhoz akarsz játékot? Ez csak az amerikaiaknak jár. (Lehet, hogy a többi földrészen már nem olyan könnyű lehúzni az emberekről a nadrágot?) De emiatt ne csüggedjen senki, cserébe lesznek mikrotranzakciók, melyek akár 100 dollárig is terjedhetnek!

Úgy tűnik az EA úthengere ezúttal a Mass Effect franchise-ot öli meg, szép lassan kivégzi az összes nagy nevet. Úgy tűnik ez a cég sosem tanul se más se a saját hibáiból. Ha így folytatják ismét elnyerhetik az év citromdíját, jó esélyük van rá, hiszen már kétszer megnyerték, van már benne tapasztalatuk.

"Szaksajtó" vs. user score

Ez a téma örök vita, nem is szeretnék nagyon bele menni, de ennél a játéknál is nagyon érdekes jelenség figyelhető meg. Amíg a sajtósok (akik általában ingyen kapnak kulcsokat pár nappal megjelenés előtt) elég jó, magas pontszámokat adtak a programnak, addig a valós felhasználók, vagyis a játékosok már máshogy gondolják ezt. A gond ott van, hogy a két pontszám közti szakadék nagyon nagy. Jól készített játékoknál nagyon kicsi különbség szokott lenni, de amikor ilyen nagy szakadék van a két tábor véleménye között, ott valami nem stimmel.

Nem ez az egyetlen ilyen példa, hiszen szintén gigantikus nagy különbség van a legfrissebb COD címnél is. Mivel Origin kliensben nincs értékelési rendszer (az EA nem akarja saját magát tökön rúgni), így az egyetlen releváns adatbázis a felhasználók értékelésére a Metacritic. Úgy tűnik, hogy az EA visszatér a rossz útra és újra hülyének nézi és lehúzza a saját vásárlóbázisát, pedig volt két reménysugár (BF1, Titanfall 2), a pénz azonban a cégnek továbbra is fontosabb, mint a reputáció és a minőség.