Ford Fusion - egy év autóhasználat költsége, 2016

írta: JoeYi, 7 éve

Ismét eltelt egy év. Ahogy tavaly is számot vetettem, úgy idén is dobok ide egy kis összegzést mibe is fáj az autós élet. A szándék kettős: archiválni magamnak, valamint segíteni azt, aki most vágna bele az autós pénzszórásba.

Idei történések

Összességében nyugis éven vagyok túl, 12000 KM alatt nem volt traffipax, nem volt kerékbilincs, nem volt lerobbanás. Bár továbbra se tartom szép kocsinak, de már nagyon a szívemhez nőtt időközben. Ennek a legfőbb oka, hogy nem okozott bosszúságot és mert autós viszonylatban olcsón megúsztam az idei évet is, hisz az évi kötelező 2-4 izzókiégésen kívül más javítására nem kellett költeni. Annak tükrében pedig, hogy a Totalcar-os heti merítésekben olvasható, mások által elszenvedett szívásmennyiséghez és kocsiba öntött pénzekhez képest az enyém minden reggel és este zokszó nélkül indul a kulcsfordításra, hát tényleg csak áldhatom az eget, hogy ezt vettem meg, nem pedig egy prémiumabb Mondeo-t, vagy Accordot.

Persze hazugság lenne, ha azt a képet vetíteném, hogy minden habostorta volt idén, de ami baj megesett, az nekem nem lépi meg az ingerküszöbömet. A legnagyobb történés az volt, hogy júliusban lecseréltettem ingyen a Fordnál az első és a hátsó emblémákat. Jó érzés volt, hogy 9 éves kocsinál ilyen kis aprósággal foglalkozik a gyártó.


ez az első, de a hátsó is ilyen szép volt

Mégis mi a baj? Csak annyi, hogy valaki más még nálam is jobban örült, úgyhogy idén novemberben egy péntek este szépen lepattintották a hátsót...


Szerencsére az elsőt meghagyták, de így utólag már bánom a cserét, mert a kopottat biztos nem szedik le. Bejelentettem a rendőrségen, hátha látszik valami a térfigyelőkön, meg mert ne dugjuk már homokba a fejünk, de úgy se történik semmi. Egyébként egy másik Fusion-t is láttam a környéken amiről szintén levették, tuti rendelésre dolgozott az emberünk. Legyen boldog azzal a max 10e Ft-al amit kapott érte. Venni nem fogok újat a helyére, megtanultam a leckét, max ha ezer forintért hozzám vágják. A lyukakat meg egyelőre leragasztottam. Lehet 3D nyomtatok majd oda valamit.

Másik történés volt, hogy rám nyitották a parkolóban az ajtót.

Szar érzés volt elsőre, mert ilyen még nem volt, de aztán rájöttem, hogy engem ez se igazán érdekel. Olcsó kocsinál az ilyesmi meg se kottyan. A sztory ott lett szinte happy end, mikor a megnyálazott ujjammal szépen letudtam szedni az extra festékréteget, amit ajándékba kaptam. Ugyanis kiderült, hogy alatta nem sérült a fényezés. Az ajtó azon része olyan flexibilis anyagból van, hogy simán elnyelte a nekivágott ajtó mozgási energiáját. Egy ujjal belehet nyomni és azonnal visszanyeri a formáját. Hello Citroen Cactus!

És persze párszor reggelre előrefordított visszapillantó fogadott, de még hála a jó égnek letörniük nem sikerült, csak a sarkából pattant le egy műanyag darabka.

Kicsi improvement is volt, vettem 4 gyári felnit. Elegem volt már abból, hogy évi kétszer be kell jelentkezni gumishoz és 5-6e Ft-ért le/fel rakatni a téli/nyári gumit a lemezfelniről, így jött a gondolat, hogy veszek egy másik felnigarnitúrát és majd otthon faterral cserélgetjük a szerelt kerekeket. A projekt persze drága lett. Összesen 49000 Ft körül állt meg a számláló, amiben benne van a 4DB felni, a 16 csavar valamint a gumis munkadíja. Itt szólnék bárkinek aki felnit vesz: mindig kérdezd meg, hogy a hozzá való speckó csavarok is az ár részét képezik-e vagy sem. Nekem utólag kellett venni és 650Ft lett darabja.

Jobb lett-e tőle bármi? Nem. Valaki szerint szebb lett, de én meg se tudom különböztetni a dísztárcsától. Szóval 50e Ft-ért elimináltam a gumist, másik oldalon pedig aggódhatok, hogy egyik reggel téglára pakolva vár a gép, kerekek nélkül :)

Éves kiadások

Idén a két legnagyobb tétel a fentebb említett felni pimpmyride, valamint az autópálya matricák voltak. Izzóból bepróbáltam most egy +90% jelzésű GE cuccot, 2DB-ot 3200-ért. Lehet csak placebóhatás, de mintha tényleg jobban látnék vele. A Casco drágult és szerintem a biztosítás is, csak nincs előttem mennyi az annyi, úgyhogy a tavalyi számot használtam. Autópályából megyeiket vettem 4 darabot, plusz egyszer kellett egy 10 napos a horvátországi nyaraláshoz.

A klímatöltést megúsztam, úgy tűnik több mint egy év kell a géz elszivárgásához.

Üzemanyag statisztika
2016-ban összesen 12265 KM utat tettem meg. Ebből 4162 kilométert városban (Budapest), 8103-at azon kívül. Ez 867 liter benzint emésztett fel, 283'798 Ft értékben. Az átlagfogyasztás 7.13 L/100KM lett, városban 8.4, városon kívül 6.3. Átlagosan 326 forintomba került 1 liter üzemanyag.

Szóval összegezve:
Új felni + felni kiegek: 48400 Ft
Éves kiadások: 80975Ft
Üzemanyag: 283798Ft

Összesen: 413173

Telekocsi

Idén se mentem üresen, amikor csak lehetett megtöltöttem az üres helyeket. Továbbra is csak oszkár-t használok, mert annyira bevált, hogy nem tudom semmiben se kritizálni. Sok érdekes figura ült be mellém, hihetetlen, hogy a dögunalmas utak milyen szórakoztató elrepült idővé tudnak válni.

Na de a számok: idén 19 út alatt 47 utasom volt, akiktől 160950 Ft hozzájárulást kaptam.

Mennyi lett volna tömegközlekedni: ha nem lenne kocsi, akkor 12*9500 Ft-nyi BKV bérlet és 9*2*5400 Ft-nyi vonat jegy lett volna az éves kiadás. Összesen 211200 Ft-ért (jójó, tudom, akkor utasként telekocsiznék, és csak 9*2*3000Ft lett volna :) )

Tehát végeredményben, az, hogy kocsikázok a tömegközlekedés helyett 413173-160950-211200 =
41023 Forinttal kerül többe.

Csalás

Úgy lesz kerek a kép, hogy leírom milyen költségek vannak, amiket valamikor le kell majd nyelnem:
- olajcsere. Idén még nem csináltam meg. Januárban elviszem, kb 20000 Ft lesz Fordnál
- féktárcsa csere. Elkopott. Még jó, de már nem kérdés, hogy cserélendő. Kb 40000 lesz
- vezérműszíj: valahol 300e km környékén esedékes lesz (sőt már most is az...). 50-100e Ft közötti összeg lesz, függően, hogy csak a szíjakat, vagy vízpumpát is cseréltetek.

Végszó

Én továbbra se bántam meg a kocsira váltást. Ahhoz képest, hogy milyen kényelmi extrákat kapok, hogy milyen jó érzés csak úgy bepattanni és lemenni körbetekerni a Balatont, vagy felcuccolni és legurulni a tengerpartra, ahhoz képest az évi 50-100e Ft közötti extra kiadás elfogadható számomra.

Aki most venne kocsit annak egy rejtett dologra még felhívnám a figyelmét: én egy félmilliós autót nyüstölök, aminek már nem nagyon van értékvesztése. Aki viszont drágább, vagy neadj isten új kocsit vesz, annak további rejtett költség merül fel. Ha veszel egy Új autót 4 millióért, akkor az évi kb 600e Ft-ot veszít az értékéből plusz a biztosítás is magasabb rá. Számomra elfogadhatatlan lenne az így kijövő évi 600-700e Ft-os végösszeg. Jól fontold meg!