Miért nincsenek S60 natív játékok? Szerintem... UPDATE!

írta: Karma, 15 éve

blueMerle: "De miért? A határtalan warez miatt lehet ez hogy nem éri meg minoségu cuccot fejleszteni Symbian/WM alá? :("

Az iPhone-on sokkal könnyebb warezolni, mint S60-on. Erre kenni az alkalmazások
hiányát csak egy rossz kifogás lenne a kiadóknak. Én más tényezőket érzek kritikusnak:

1) Az USA-ban az S60 jelentéktelen, a WM is az üzleti szférában (volt?) erős, ahol a játék nem szempont. Nyugat-Európában nem tudom hogy oszlanak meg az S60-as telefonok a felhasználók között, de lehet, hogy itt sincs elég játékos. A világ többi része meg nem vesz programokat (Kelet-Európa), nincs egyáltalán telefonjuk (Afrika, Antarktisz), vagy teljesen más kaliberűek (Ázsia).

2) Az iPhone a pletykák/pfújolók ellenére nagyon is rendben van hardveresen. Például az összes i-eszközben alapból adott az FPU, a 3D gyorsítás, nomeg az accelerométer. Nem is beszélve az egységes felbontásról és az operációs rendszerről. A Nokia/Samsung telefonok ebből a szempontból nagyon fragmentáltak, bárki bármit is állít, legyen az fanatikus vagy marketinges vagy egyszerű felhasználó (bár az utóbbiak inkább észreveszik, hogy "jéé, ez így működött a másik telefonomon, itt miért hiányzik?"), fejlesztői szemmel teljesen másképp néz ki a látkép.

3) Az S60-ra fejlesztés egy borzalom. Még nem találkoztam ellenvéleménnyel, és a tapasztalatom is ez. Uhh. Aki azt állítja, hogy az iPhone SDK-ja rosszul dokumentált, nem nézett még S60 doksit. Tudok linkelni. Ennyi szívásért cserébe már dolgozhatnának Java ME-re, nem vesztenek sokat a végtermék minőségéből, de sokkal több telefonra el tudják adni. Igazából pont ez történik.

4) Nincs jó piactér. Az App Store nagyot ütött, joggal. S60-ra jönni fog az Ovi Store, de ott még az ingyenes programokat is Symbian Signed-on kell átküldeni - az meg nem kis pénz, a kis hobbifejlesztőknek esélye sincs. A nagycégek meg a 3-as pont miatt úgyse túlozzák majd el. (Apropó nagycégek: az N-Gage se lett valami nagy durranás.) A korábbi modellben meg mehet az ember az operátorokhoz (akik csillagászati összegért berakják a játékokat az emelt díjas SMS mókába), vagy a SymbianGear.com és hasonszőrű társaihoz, ahol nem tudom a pontos összegeket, de nem 30%-ba kerül a megjelentetés. Vagy csinál egy saját webshopot, és reménykedik, hogy az emberek megtalálják a mókáját. Egy-két kivételtől (LCG) eltekintve nem is szokták.

5) Az S60-as telefonokat egyszerűen nem játékra tervezték. A Nokiánál nagyon sokat ront a képen az anyagminőség, de ha ettől eltekintünk, kis képernyő és egyszerű játékoknál többre alkalmatlan billentyűzet marad. A teljes érintőképernyős telefonoknak sincs sok értelme multi-touch nélkül - egy gombbal nehéz egy sakknál bonyolultabb játékot vezérelni. Hogy tudsz single-touch-csal strafe közben lőni? Csak hogy képies legyek.

Ez az én véleményem, de nagyon kíváncsi lennék, más mit gondol a kérdésről.

UPDATE: Eltelt több mint fél év, a világ sokat haladt előre. Hogy hatott ez az előbb felvetett problémákra?

1) Semmi változás.
2) Kijött az iPhone 3GS, a Samsung i8910HD, a Prék (csak azért se másolom ki azt a fura e betűt), a HD2, és lassan nyakunkon az N900 is. Az ARMv7-es CPU-k egyre több eszközben tesznek remek szolgálatot. Szeretném már az a felkiáltással frissíteni a bejegyzésem, hogy a Nokia egy korhű S60-as eszközt dob a piacra. A mai nap (2009. november 14.) ez még nem áll fenn.
3) Az SDK se változott semmit. A Qt szép lassan kialakul, ez lehet majd a megoldás kulcsa, de a publikus verziója messze van még ettől. Remélhetőleg ha egyszer kijön, szép, gyors, kompatibilis és egységes lesz. Ez a legnagyobb probléma jelenleg a készülékekkel.
4) Horizon. Végre, annyira kellett a platformnak, mint egy falat kenyér. Aztán majd kiderül, mire lesz elég - mostanában nem követtem eléggé a tartalom alakulását. Az N-Gage-et meg hivatalosan is lelőtték, szegény ló nem szenved többet. Itt van még az Ovi Store, ami a Horizonnal karöltve már talán ér valamit.
5) Ez meg nem változott semmit.