FIAT TIPO 5 ajtós (2017) 1,4 16V 95 PS

írta: kisza25, 5 éve

Azért írom ezt a blogot, mert elég kevés infót találtam az autóról vásárlás előtt.
Szeretném megosztani a tapasztalatokat, hátha valakinek segítek a döntésben.
Próbálok pártatlan maradni, de mivel saját autó, úgy rendeltem és vártam, mint kisgyerek a karácsonyt, nem biztos, hogy mindig sikerülni fog.:)
Ez szinte teljesen az alap verzió, 3,59M az akciós ár most és adnak 5 év/75e km ingyen szervízt (fiat easycare), 5 év garancia/100e km és 5 év asszisztanszt. A stílus csomagot kértem rá : 16" alu, sötétített üvegek, ködlámpa (kanyar fénnyel) ez volt 165 eFt és színre fújt tükrök + króm kilincs 20eFt. Így összesen 3,775M, viszont a spórolás a szervizen kb 250eFt.

0-250 km

0km-el vehettem át az autót, de a kereskedések 100 km-ig tudnak nullázni. Minden lényeges funkciót elmagyaráztak átvételkor, audio, kapcsolók, számítógép, megnéztük a motort, csomagtartót...
Első utam a benzinkútra vezetett, 43 liter ment bele, elvileg 50 liter a tank.
Eddig mindössze 250 km-t tettem meg, az autó nagyon csendes, jól nyeli az úthibákat (16" gyári alu, gumi kleber krisalp hp3)
A nyári gumi amivel adták az autót:
nexen n blue hd plus 205/55 r16

250-500

Na most mentem egyet autópályán. Állítólag itt lesz majd nagy különbség az első 5000-8000 km után.
A 130-150 kényelmesen tartható. Azért gyorsításhoz érdemes visszarakni 5-be.
Így is mentem vele végig, amit a forgalom engedett.
Az átlag fogyi így 7,1-re ment fel.
A szélzaj olyan 120-nál kezd erősödni, de 150-nél sem elviselhetetlen.
100-nál 2650-et pörög
120->3250
130-> 3500
140-> 3750
150->4000

500-1000

Gyűlik a méter, továbbra is tetszik az autó, a motor egyre finomabban jár, 800 km után párszor elengedtem 5000- ig, nehogy a végén ellustuljon. (Persze már jó meleg motornál)
Ebben a téli időben (-2-2 fok) 1-1,5km kell a hűtővíznek, hogy elérje a 90 fokot, a motorolajnak 3-4 km, de érzetre (motorhang) olyan 8-10km után lehet rendesen nyomni neki.
Pár apróság:
Amikor az autót kinyitjuk a nappali fény bekapcsol, ami elöl és hátul is világít, ha nem indítjuk el akkor elalszik egy idő után, amúgy menet közben mindig világít, a tompítottnál vált át.
Hazakisérőfényt a motor leállítása után, a reflektorkart meghúzva tudjuk aktiválni, ilyenkor 30 másodpercig világít, ha 2x húzzuk meg akkor 60 másodperc és így tovább 7x30 a max.
Az ajtók finoman nyílnak és csukódnak, nem csukódnak vissza (i20-i30-kia ceedben visszacsukódott)
A biztonsági övet ahova bedugjuk filccel van körbevéve, hogy ne zörögjön.
A fék és gáz pedál közel vannak, bármikor letudnám nyomni egyszerre a kettőt, erre figyelnem is kell most téli bakkancsban (43-44-es lábam van)
A kormány csúszós, vettem rá egy védőt ideiglenesen, majd bebőröztetem, de muszáj volt, mert zavaróan csúszik.
Van city mód, ezt tegnap próbáltam ki először, a szervókormányt helyben kisujjal tudjuk tekerni, ahogy gyorsulunk visszakeményedik.

1000-2000

Újabb dolgokat vettem észre, a hátsó ablaktörlő sebessége attól füg, hogy az elsőt mennyire gyorsra állítom, okos dolog.
Elöl az USB és szivargyújtónál a kis tárolórekesz meg van világítva.
Megvolt a 4fős autópályás próbatétel is. 140 km/h kényelmesebben tartható 6-ban, mint a 120, mert itt már nincsen meg a fordulat. 7,7 lett a tankolással az átlag, de utólag jöttem rá, hogy rátankoláskor 3-an bent ültek.

2000-3000

Kiszámoltam nálam az eddigi fogyasztás 7,9 liter, sok hideg helyben járás és autópálya, sokszor 3-4 fővel. Lejjebb lehetne vinni, de én inkább motor élettartamra megyek, mint fogyasztásra. Továbbra is elégedett vagyok, annyira szeretek vele menni, hogy az eddigi havi 1000 km amit évek óta megyek 1500-a nőtt, hiszen most kerültem el a 2hónapot és vele a 3e km -t. Nemsokára csináltatok egy köztes olajcserét, de megvárom vele a márciust.

3000-4000

Megvolt az olajcsere 3500-nál, picit halkabb lett a motor, de Lehet csak placebo.
Volt egy defektem, a tpms jelezte is. Már felkerült a nyári gumi. Nem reseteltem a tpms-t, az első hosszabb úton bejelzett, reset után rendben van. A jóidővel elkezdett lejebb menni a fogyasztás, legutóbb 7,3 volt tankolva mérve.

4000-10000

Az elmúlt 5000 km-en sikerült 6,4 -es (óra szerint 5,9) átlag fogyasztást is produkálnom és 10 litert is. Utóbbit júniusi nagy hőségben rövid távokkal, klímával sikerült elérni, mondjuk legalább jól hűt. A 6,4-es fogyasztás pedig Balatonlelle- Kunfehértó oda vissza 400km klímával, de csak 25-26 fok volt és szinte végig országút (70 km autópálya).
Egyre jobban megy az autó, autópályán sokszor elég csak 5.-be visszarakni, bizonyos esetekben meg 6.-ban is lehet vele gyorsítani. Persze nem egy erőmű, de az elején 6.-ban még a sebességet is alig tudtam tartani vele, nem hogy gyorsítani

10000-15000

Megvolt az első éves szerviz, csak azt cserélték, amit kértem, mert az easy care a szervízkönyv szerint van és csak a kötelező dolgokat cserélik ingyen, az ajánlottat nem. Így olaj+szűrő+lég/pollenszűrő és az éves átvizsgálás 36eFt volt összesen (Kovács autó szervíz siófok FIAT,Alfa, Hyundai). A 30ekm szervíznél ugyanez ingyen lesz és a gyertyákat is cserélik.
A fogyasztás nálam beállt 7,3-ra, sok hideg járat, a maradék meg autópálya, országút szinte semmi, pedig ott tud 6-6,5 körül enni.
Továbbra is elégedett vagyok vele.

Váltó:

A sebességfokozatok nagyon rövidek, mindenhol 1-el feljebb kell használni, egy hagyományos kiosztású 5 sebességeshez képest. Ennek köszönhetően 11,5 a 0-100
Kuplung relatív kemény, szépen veszi a fokozatokat, az 1-es kb mint egy felező, visszafelé 5 -ből, 4 -be nem lehet csak simán visszahúzni, hanem középre vissza kell engedni és úgy be 4-be, kis megszokást igényel. A váltógomb jó nagy, de ez igazából nekem még tetszik is.
A pedáloknál nekem még éppen elég a hely, de egy nálam nagyobb lábú embernek már gondja lehet (nekem 43-44-es a lábam)

Fogyasztás:

16000km átlaga 7,9 liter, sok hideg járat és és kisvárosi használat mellett.

Apróságok, menü, műszeregységek:

Motorolaj hőfok, akkumulátor töltöttség, hibakód olvasó is van a menüben.
Szokásos pillanatnyi fogyasztás, átlag fogyasztás, átlag sebesség, még megtehető út és megtett út A-B is.
Mutatja mikor kell váltani, hányas állásban van a fényszóró magasság, méri a külső hőmérséklet és a sebességet digitálisan.
A menüből lehet állítani a fényerőt, a műszerek fényerejét és a gombok fényerejét is, utóbbit, ha a világítás be van kapcsolva.
Automatikus ajtózár ki-be kapcsolható.
A jobboldali légzsákot is menüből lehet kikapcsolni.
Ennél a felszereltségnél még a kanyar oldali ködlámpát lehet aktiválni, vagy kikapcsolni, van hazakísérőfény.
Az eddigi autóimban pont fordított helyzetben volt a sebességmérő és a fordulatszám mérő, meg a skálázása is 10-30-50, ezt még szoknom kell.
Az ablaktörlő elöl hátul csinál egy késleltetett törlést mosás után. (Ez hyundai, kia -nál kimaradt, skoda, golfban van)
Az elektromos ablak fel-le autómata bal oldalon, jobb oldalon csak lefele automata.
A guminyomást ABS-el számolja, nem kell külön TPMS szelep.
Ami engem kicsit zavar a belső tükör elég kicsi és kicsinyít, oldalsó tükrökkel lehet tolatni, mert csak azokkal látni rendesen.
A kormány elég csúszós.

Beltér:

Belső anyagok egyszerűek és pár helyen lerí, hogy valahol spórolni kellett. Az ajtó felső burkolata ránézésre is kopog, remélem cserébe tartós lesz.
A bajuszkapcsolók ismerősek lehetnek korábbi modellekből (Fiat 500), a kormány is volt már másik fiatban (500 L), ez nem jelenti, hogy rosszak, csak lehet látni, hogy spóroltak.
Az ülések kényelmesek, jól tartanak, eddig max 50 km-t mentem egyben, de nekem a gerincsérvem miatt 5-10 km alatt kijön, ha nem jó egy ülés.
Fel-le elég nagy tartományban állítható, a szokásosnál feljebb állítottam, hogy lássam a motorháztetőt, majdnem SUV-os beszállni az autóba, mert elég magas az autó.
Kormány 4 irányban állítható.
A hátsó sor magasabban van, az ülőlap olyan hosszú, mint elöl, így ott is kényelmes (párom elmondása szerint), de csak 180 cm-ig, mert kisebb a fejtér.
A csomagtartó 440 liter, azt hiszem ezt nem kell ragoznom.

Audio:

Na ma megküzdöttem a rádióval.
Egyrészt, mert nem kapcsolt ki mikor levettem a gyujtást (csak be kellett állítani, mert 20 perc késleltetésre volt rakva)
Másrészt nem akatta lejátszani a pendriveom, amit az előző 3 autóm igen.
A pendriveot le kellett formázni fat32-re mindent alapértelmezetre állítva és innentől minden ment neki, mappában, közvetlen a driveon...
4db hangfal van, elég hangosan tudnak szólni, de tisztán csak alacsony hangerőnél, tudnak némi basszust, mindennek inkább a közepét, szódával elmegy kategória.

Motor:

Fully Integrated Robotised Engine
1368 ccm 16V 95ló, legújabb normákat teljesíti, nem egy mai darab 2003 óta csiszolgatják. Volt a stiloban, bravoban, puntóban, panda 100 HP-ban, 500x/l-ben, lanciaban, de még az Alfa Romeo Mito-t, Giulietta is szerelték vele. Szóval elég gyakori és kiforrott motor. A 95 ló normál napi használatra elegendő, rövid 6 sebességes váltó segíti, hogy könnyebben boldoguljon. 11,5s a 0-100, biztos nem versenyzésre fogjuk használni.

Teszt videók:

Az 1,4-ről teszt videót magyar nyelvűt nem találtam.
Garázs fiat tipo sedan 1,6 multijet bemutató
Garázs fiat tipo kombi 1,6 multijet teszt
FIAT tipo 1,4 16V 95ps POV
Sport verda tipo 5 ajtós
1,4 16V 0-100

Tesztek

Totalcar tipo sedan 1,4 (Winkler R.)

Autónavigátor, tipo sedan 1,4