Green vs. OC

írta: tome.jr, 15 éve

Sokat foglalkoztatott az utóbbi időben egyre több gyártó által bejelentett green edition videókártyák tényleges teljesítménye és fogyasztása. Sok emberben felmerül, hogy a „green” kártyák csak marketing célt szolgálnak és valójában semmiféle újítást nem tartalmaznak, legfeljebb órajelük és feszültségük van a referencia modellhez képest visszafogva, aminek eredményeként azonban a teljesítményük jelentősen csökken.

A jelenlegi tesztben egy konkrét VGA típuson keresztül megpróbálok választ adni arra a kérdésre, hogy egy green és egy OC változat között teljesítményben, fogyasztásban, tuningolhatóságban, esetleg a hűtés hatékonyságában milyen különbségek tapasztalhatóak.

1. ZOTAC 9800 GT ECO és AMP

A tesztben a Zotac AMP és ECO változata kapott helyet. Az AMP verzió a referencia modellhez képest magasabb órajelekkel rendelkezik, hűtése viszont megegyezik azzal. Az ECO áttervezett nyákjára nagyobb hűtőborda került, továbbá órajeleit alacsonyabbra pozícionálták. Az AMP változathoz képest a feszültség értékek némileg alacsonyabban kerültek beállításra. 2D módban mindkét kártya 0,95 volt feszültségen üzemel. A 3D feszültség értékek az AMP esetében 1,1 volt, az ECO esetében 1 volt.

A kártya és a doboz tartalma:

Érdekes, hogy az ECO változathoz a gyártó 3D Mark Vantage CD-t ad ajándékba.

ECO és AMP:

Az ECO és AMP hűtőbordája:

2. TESZTKONFIGURÁCIÓ

DFI LANParty GF9400-T2RS – alaplapi VGA kikapcsolva
Intel Q8200 2,33 Ghz
OCZ Blade 2x2 Gb 1066/800 Mhz
FSP Zen 300 watt
Super Talent Ultradrive 32 Gb
Patriot Warp2 64 Gb
Samsung Syncmaster T240HD
Zalman ZM-MFC 3
Vista Home Premium 64 bit Sp1
190.38 WHQL

Mivel a teszt elsődlegesen a videókártyák teljesítményére fókuszál, így a processzor és a memória minden esetben alap beállításokkal fog futni.

3. TELJESÍTMÉNY

A teljesítményt a Crysis és Far Cry 2 programok segítségével mértem. Véleményem szerint a kártyák egymáshoz való viszonyához elegendő volt ezen két játékban összevetni a teljesítményüket. Törekedtem az objektivitásra, ezért a játékok esetében inkább benchmark programokat futtattam, nem pedig bizonyos pályákat játszottam végig. Minden esetben 1920x1200 felbontás mellett történt a mérés. A grafikonokon feltüntetésre kerül a minimum, átlag és maximum fps is.

3.1. CRYSIS





3.2. FAR CRY 2









Úgy tűnik rendesen helyt állt az ECO a fenti két játék esetében, az AMP verziótól nem sokban maradt el. Az élsimítás bekapcsolásakor mindkét kártya teljesítménye jelentősen visszaesett, de az ECO még így is tartotta a lépést. Azokon a beállításokon ahol az élsimítás ki volt kapcsolva, teljesen egyanrangú partnere volt az AMP-nak. A néhány fps különbség a játékmenet folyamatossága szempontjából elhanyagolható.

4. HŐMÉRSÉKLET, HŰTÉS ÉS HANG

Videókáryta vásárlásakor az egyik fontos szempont, hogy a hűtésük mennyire hatékony, illetve milyen hangos. Sajnos az AMP modellen a referencia hűtés dolgozik, ami egyrészt nem túl hatékony, másrészt terhelés alatt meglehetősen zajos. A képek alapján az ECO hűtése sem ígérkezett túl bíztatónak. Első pillantásra a ventillátor alulméretezettnek és méretéből adódóan hangosnak tűnt. Beüzemeléskor azonban kellemes meglepetés ért. A ventillátornak szinte semmi hangja, 100 %-on pörgetve is lényegesen halkabb volt mint az AMP gyári hűtője teljes fordulaton. A kártyák ventillátorának szabályozása végig auto-n volt hagyva. Az AMP gyengécske hűtését lecseréltem és így is megmértem a hőmérsékletét. A Twin Turbo Modult az alaplapra kötöttem, vezérlése így szintén auto-n működött.

5. FOGYASZTÁS

Elérkeztünk a teszt talán legizgalmasabb részéhez, mely az ECO fogyasztását vizsgálja.

Mind üresjáratban, mind pedig terhelés mellett kevesebb árammal beérte az ECO. Terhelés alatt pedig kisebb kilengéseket mutatott az áramfelvételt illetően mint az AMP

6. TUNINGOLHATÓSÁG

Másik érdekes kérdés, hogy az energiatakarékos green verzió mennyire tuningolható a nagytestvérhez képest. A tuningot 3D Mark Vantage futtatással mértem. Nem törekedtem a stabilitásra, a kártya korlátait próbáltam kideríteni.

Kitűnőre vizsgázott a kártya, ugyanis az AMP órajelein teljesítette a feladatot, még feszültséget sem kellett hozzá emelni. Némi tartalék (+10-20 Mhz) még bizonyosan maradt benne. A teljesség kedvéért megnéztem az AMP határait is. Egy kis feszültség emeléssel és az Accelero S1 Rev2 segítségével elég impresszív órajeleket sikerült elérni. Itt is maradtak azonban még tartalékok.

Az AMP gyári hűtője és az Accelero S1 Rev2 felszerelés után:

7. KONKLÚZIÓ

Az ECO változatról elmondható, hogy minden szempontból igen jól sikerült. Teljesítményben az AMP-hoz képest elmaradása minimális és a kíváló tuningolhatóság miatt játékok alatt ez a különbség szinte el is olvad. Fogyasztását valóban sikerült alacsonyan tartani. Hűtése és hangja (annak hiánya) pedig igazán vonzóvá teszi bármelyik referencia modellel szemben.