tobal blogbejegyzései

[ Új blogbejegyzés ]

  • A Kastély - felhívás retro kalandoroknak

    Találjuk meg együtt egy rég elfeledett játék rég elfeledett megoldását!

    Tovább a teljes címlapos íráshoz...

    Bemutató 8 éve 50

  • GEB - A matematikai jelentés és forma

    Ez a fejezet arról szól, hogy hogyan kötünk jelentést egy adott szimbólumhoz, szimbólumok sorozatához, vagy akármi máshoz ha már itt tartunk. A felvezető dialógus ez esetben nem Hofstadter, hanem Lewis Carroll tollából származik (ő az Alíz csodaországban írója). Carroll maga is aktívan érdeklődött a matematikai logika iránt, ebben a novellában pedig - pont miután vége lett a futóversenyüknek, amit természetesen Akhilleusz nyert meg - Akhilleusz és a Teknős a logikai következtetés lehetetlenségéről beszélgetnek. A Teknős, hasonlóan Zénón trükkjéhez, egy végtelenségig folytatható logikai láncolatot épít fel egy látszólag egyszerű következtetésre alapozva (mint mikor Besenyő Pista Bácsinak annyiszor van igaza, ahányszor akarja :) ). A párbeszéd a könyvben a kétszólamú invenció címet kapta.

    Maga a fejezet egy újabb formális rendszer bevezetésével kezd, ez pedig a pg-rendszer. Ez szintén egy nagyon egyszerű rendszer, három szimbólummal (p, g, -). Itt az író mélyebben kifejti a döntési eljárás fogalmát, ami egy olyan eljárást takar, amivel véges időn belül eldönthető bármely karakterláncról, hogy tétele-e a formális rendszernek.

    Folytatás...

    Blogbejegyzés 8 éve 0

  • GEB - Az MU-rejtvény

    A könyv minden fejezete egy bevezető “novellával” indít, ami az adott fejezetben tárgyalt témát vezeti fel egy dialógus formájában. A dialógusok visszatérő szereplői Akhilleusz és a Teknős, akiket Zénón híres mozgási paradoxonjának tanmeséjéből ismerhetünk. További érdekessége ezeknek a párbeszédeknek, hogy szerkezetükben mindig követik Bach valamelyik művét, az egyes szereplők bekezdései mindig az adott zenemű egy-egy szólamát szimbolizálják.

    Az első fejezet felvezető novellája Bach háromszólamú invencióin alapul, a három szólamot Akhilleusz, a Teknős, majd később bekapcsolódva Zénón “szólaltatja meg”. A témát Zénón mozgási paradoxonjai szolgáltatják, amelyek elviekben a mozgás lehetetlenségét hivatottak bizonyítani, de egy zen köan-ra és egy Echer rajzra is utalás történik a dialógus során. A paradoxon lényege, hogy ha kettejük versenyt futnának (logikusan a Teknős némi előnnyel indulva), Akhilleusz, bármennyivel is gyorsabb a teknősnél, sosem érheti utól, mert amennyi idő alatt Akhilleusz eljutna a Teknős jelenlegi helyére, addig a Teknős előre halad valamennyit, és bármely kicsi is ez a távolság (és egyre kisebb), ez a végtelenségig folytatható.

    Folytatás...

    Blogbejegyzés 8 éve 0

  • GEB - Zeneo-logikai Áldozat

    Nem is olyan rég olvastam el először a Gödel Escher Bach - Egybefont Gondolatok Birodalma c. könyvet D. R. Hofstadter-től, és azóta is próbálom feldolgozni. Akárhányszor megkérdezik tőlem, hogy miről szól, sosem tudom egy kerek egész mondattal, érthetően elmondani. Többel sem. Ez valószínűleg azt jelenti, hogy én magam sem értem. Ugyanakkor a könyv, bár majdnem 40 éve íródott, olyan témát feszeget, amiről manapság sem tudunk sokkal többet, mint akkor, és engem személy szerint a legmesszebbmenőkig érdekel. A könyv ugyanis nem más, mint az öntudat működésével kapcsolatos legfontosabb általánosságokra adott számos izomorfizmus bemutatása.
    Ezért elhatároztam, hogy szeretném megérteni a könyvet. Ezt pedig legkönnyebben úgy érhetem el, ha figyelmesen újra elolvasom, és jegyzetet készítek minden fejezetről. Ha pedig már készítek egy ilyen jegyzetet, miért ne tegyem azt közkinccsé, akár a saját gondolataimmal kiegészítve? Úgyhogy egy kis bemelegítésnek fogadjátok szeretettel a bevezető fejezet jegyzetét.

    Folytatás...

    Blogbejegyzés 8 éve 0

  • Braindump 1

    Vajon mi kellhet ahhoz, hogy egy gépnek öntudata legyen? Milyen programot kell bele írni, hogy úgy legyen képes gondolkodni, mint mi? Hogy feloldja az önhivatkozás paradoxonát, és öntudattal rendelkező, intelligens, ámde mesteséges entitás lehessen. A tudatunk olyan, mintha nem hivatkozna rá Gödel tétele, látszólag végtelen szintig képes a rekurzív önhivatkozásba belegabalyodni, és emellett is működni. Az ilyen rekurzív önhivatkozás a ma írt programoknál azzal végződik, hogy elfogy a stack... vagyis a mi bináris elven működő programjaink képtelenek a végtelen fogalmának megragadására (mégha ez furcsán hangzik is). Mi kell ahhoz, hogy ezt mégis sikerüljön elérni?
    Szerintem először is egy kvantumszámítógép, ami szerintem elméletben képes lehet a végtelen megragadására valamilyen szintig, de ez csak egy gyenge sejtés), ugyanakkor hiszem, hogy nem kell végtelen szintig elmenni, elég csak nagyon mélyre.
    Vagyis ha elég alrendszert egyesítünk, amelyek egyenként valamely az öntudat kialakulásában fontos szerepet játszó rendszert modelleznek (amihez nem kell új dolgot kitalálni, csak a meglévőt lemodellezni), akkor ezek különböző absztrakciós szintekbe rendezve, és így együttműködve, talán képesek lehetnek egy öntudat jeleit halványan mutató rendszert működtetni.

    Folytatás...

    Blogbejegyzés 9 éve 5

  • Wadjet Eye Games cyberpunk kalandok

    A Wadjet Eye Games cyberpunk tematikájú kalandjátékaihoz szolgálunk egy rövid kedvcsinálóval.

    Tovább a teljes címlapos íráshoz...

    Bemutató 9 éve 8

  • Facebook - Oculus Rift akvizíció

    Figyelemre méltó dolog történt a napokban: A Facebook bejelentette, hogy felvásárolja az Oculus Rift-et (2 milliárt dollárért). Azt az Oculus Rift-et, ami másfél éve indult egy Kickstarter kampánnyal, és a célkitűzése, hogy megalkosson egy valóban jól használható VR eszközt (a régi modellekkel sok probléma volt). A fejlesztés teljesen open source, a köré épült fejlesztői közösség létszáma eléri a 75000 főt.

    A Facebook valószínűleg a saját platformjába akarja beépíteni az eszközt, de még nem tiszta, hogy milyen módon. Klasszikus példája ez a kreatív közösség és az üzleti világ szimbiózisának: a közösség megalkot egy innovatív eszközt, amit aztán az üzlet felkarol, és elárasztja vele a világot. Lehet, hogy túl optimista vagyok, de én ezt a valódi (3D-s) cyberspace felé tett első lépésként értelmezem.

    Érdekes adalék még, hogy a nemrégiben megjelent hír kapcsán, miszerint a Google felvásárolt egy robotgyártó céget, vannak elméletek, melyek szerint a Google talán egy mesterséges intelligenciát fejleszt. Ha ez igaz, akkor egy igencsak cyberpunk közeljövő elébe nézünk (amihez az NSA is nagyban hozzájárul :D).

    Blogbejegyzés 10 éve 1

  • Python disassembly trükk

    Amióta pythonnal foglalkozom, mindig hiányoltam annak a lehetőségét, hogy megnézzem, egy programkód pontosan milyen utasításokra fordul le végrehajtás előtt. Ez ugye egy C nyelven nevelkedett fejlesztő-palántának teljesen általános elvárás, az ember könnyen hozzászokik, hogy bármely olyan programrész esetén, ahol nem vagyunk biztosak benne, hogy adott architectúrán, adott fordítóval és opciókkal milyen gépi kód fog keletkezni, könnyen bele lehet nézni az assembly kódba. Ez sokszor debuggolás közben is jól jön.

    Talán más python fejlesztők körében köztudott, hogy erre python esetében is lehetőség van, én csak most fedeztem fel a trükkjét. Mivel a python program általában interpretált módon fut (én is legtöbbször így használom), ezért sokszor nincs lehetőségünk a C nyelv esetében használt módon disassembly-t készíteni. Ha natívan futtatható állományt készítünk belőle, akkor a CPython réteg miatt lesz nehezen értelmezhető az assembly kód. Szerencsére van mód arra, hogy az interpreter által előállított byte-kódot kiírassuk olvasható formában, amit lentebb be is mutatok.

    Folytatás...

    Blogbejegyzés 10 éve 0

  • Cicada 3301

    2012 elején az interneten felbukkant egy feladvány-sorozat, amiről azóta sem derült ki, hogy ki/mi áll a hátterében. Elsőként egy 4chan-on megjelent képen kellett megtalálni egy elrejtett üzenetet, majd annak alapján jutottunk el a következőhöz, és így tovább. Azóta 2013-ban, és most 2014-ben is felbukkant egy-egy újabb feladvány.

    Mivel a feladvány nyomai egymástól nagyon távoli helyeken bukkannak fel, ezért gondolják, hogy valamilyen nagyobb szervezet áll mögötte. Sokan azt tartják a legvalószínűbbnek, hogy valamelyik titkosszolgálat próbál ezzel embereket toborozni (a feladványok megoldásához a legtöbb esetben szükséges kriptográfiában, szteganográfiában, valamint programozásban való jártasság). Ez mindenesetre kizárja, hogy csak egy egyszerű marketingfogás lenne a dolog.

    Az interneten közösségek alakultak, hogy közös erővel fejtsék meg a rejtvényeket. Eddig senki nem hallott olyanról, aki eljutott volna egy-egy fejtörő legvégéig, ami persze nem jelenti azt, hogy még nem is sikerült senkinek. Arról sincs senkinek információja, hogy mit kap az, aki megoldja.

    Aki érez kedvet, megpróbálhatja az idei feladványt, ami igazi megvilágosodást ígér:

    Blogbejegyzés 10 éve 6

  • Újra csak az NSA

    Bár eddig nem volt rá bizonyíték, hogy az NSA a p2p titkosított kommunikációt is képes lehallgatni (így én is azt hittem határtalan naivitásomban, hogy a web-of-trust alapú PKI módszerekkel titkosított levelezésem biztonságban van), Buhera legutóbbi bejegyzéséből kiderül, hogy az NSA ezt a "problémát" is megoldotta. Ahogy azt sejteni lehetett, most sem a szakmai tudásuk (olyan ugyanis nincs nekik), hanem a politikai kapcsolataik és a pénzük vezette őket sikerre.

    Blogbejegyzés 10 éve 0

  • 10min Space Strategy

    Nemrégiben csatlakoztam egy indie játékfejlesztési projekthez, aminek a programozását egyedül végzem (egyelőre). Létezik belőle egy letölthető, működő verzió, de mivel a korábbi programozó elhagyta a projektet, és nem túl szép kódot hagyott hátra (pure C, DirectX 5, egyetlen 37ezer soros fájlba zsúfolt kód, stb.), ezért úgy döntöttünk, hogy újraírom az alapoktól, C++-ban, egy modern, multiplatform engine-re alapozva. Az első körös class- és package-terv elkészült, az implementáció pedig halad, ahogy az időm engedi. A projektről a Goblin Lunatics blogján lehet többet megtudni:

    Goblin Lunatics

    A játék zenéit pedig itt lehet meghallgatni:

    Enter Hyperspace

    Blogbejegyzés 10 éve 0

  • Function X 2013

    Idén szeptember 13 és 15 között immár tizedik alkalommal került megrendezésre a Function X, Magyarország és kelet-európa legnagyobb demó party-ja. Újra összegyűlt a demoscene apraja-nagyja, régi és új arcok egyaránt. Egy dolog azonnal szembe ütköző volt, amint megérkeztük: már pénteken elfogytak a női Function-ös pólók, amiből azt hiszem levonható a következtetés, hogy immár elavult a sztereotípia a lányok és a kockák vonatkozásában. Ami azt illeti, én is két lányt vittem oda :D.

    Péntek este mondhatni csak bemelegítés volt, a megnyitó után a játékfejlesztés compo jött, majd az Errorport koncert. Ők egy magyar együttes Bécsből, akik egy gitárral és egy hegedűvel tolják chiptune-os és egyéb elektronikus baseline-okra. Méghozzá elég durván. Közben az udvaron paprikáskrumpli készült kedélyes 8-bit zenére.

    Másnap délben indultak az igazán érdekes programok. A fotó compo után előadások hangzottak el játékfejlesztés témakörben, amikről én sajnos lemaradtam, de bőven kárpótolt az utána következő grafika- és zenei verseny. A grafikai compón belül két kategória volt, handdrawn és freestyle. Mindkettőben születtek nagyon jó munkák, bár a freestyle pályamunkák között volt pár elég primitív.

    Folytatás...

    Blogbejegyzés 11 éve 0

  • SIDBox Phase One

    A SIDBox projektem első fázisa a végéhez közeleg. A projekt célja, hogy építsek egy áramkört a SID (a C64-ben is használt hang-chip) köré, és azt parallel porton a számítógépre kötve hangokat tudjak megszólaltatni, zenét tudjak lejátszani, stb. A saját megvalósításom a H.A.C.K. SIDBox projektjén alapul, az első tervem csak annyi volt, hogy az ottani tervek alapják építek egy sajátot, majd a szoftvert kiegészítem pár extra funkcióval.

    Ehelyett az lett az egészből, hogy az áramkört kiegészítettem egy második SID chip-el (így rá lehet rakni egy 6581-est és egy 8580-ast is), át lett tervezve a teljes analóg jelformáló rész, és ennek megfelelően készítettem egy teljesen új, immáron két rétegű nyákot hozzá. Most jutottam el abba a szakaszba, hogy a tervek készen vannak, már csak meg kell venni az alkatrészeket, legyártatni a nyákot, és összeforrasztani. Aztán imádkozni, hogy működjön :).

    Folytatás...

    Blogbejegyzés 11 éve 0

  • Digital Media Manifesto

    1.) Man has created the myth of the computer in his own image. Or one of them. Cold, immaculate, sterile, scientific, oppressive.

    2.) You can, and must, understand computer-self.

    3.) The guardianship of the computer can no longer be left to priesthood.

    4.) Technology is an expression of man’s dreams. If man did not indulge in his fantasies, his thoughts alone would inhibit the development of technology itself. Thus it is for the holiness of the human spirit that we must design.

    5.) All media are extensions of some human faculty: psychic or physical. It matters because we live in media, as fish live in water.

    6.) The new media are not bridges between man and nature; they ARE nature. Media on the one hand, and man on the other, are inseparably linked by an endless feedback loop.

    7.) We’re living through a radical transformation of our communications environment. Enjoy and listen with all ears and eyes wide open.

    8.) As the unity of the modern world become increasingly technological, rather than a social affair, the techniques of the arts provides the most valuable means of insight into the real direction of our own collective purposes.

    9.) Woman can create the myth of the supercomputer in her own image. Or one of them. Warm, imperfect, fertile, religious, expressive.

    Folytatás...

    Blogbejegyzés 11 éve 10

  • Creative Crew

    A Creative Crew egy baráti társaságból megalakult, azóta közösségi oldalon szerveződő önképző közösség. Körülbelül egy fél éve alakultunk meg, és ezt az elmúlt pár hónapot azt hiszem nevezhetjük a társaság magzati időszakának. De miről is szól ez az egész?

    Mint tudjuk, minden kreatív ötlet már előzőleg létező ötletekből, információkból születik. Agyalunk valamin, amiről olvastunk, vagy hallottunk valahol, aztán hirtelen becsap a villám, és felgyullad a villanykörte a fejünk fölött. Az új ötletek születésének tehát elősegítője az információmegosztás. Amilyen elszomorító helyzetben van a világ manapság, minden eddiginél nagyobb szükség lenne a jó ötletekre.
    E célból hívtuk létre a Creative Crew-t. A Crew egy baráti társaság, akik olykor összegyűlnek, és beszélgetnek, érdekes információkat osztanak meg egymással. Ez persze így nem sokban különbözik bármely más baráti társaságtól (ami persze nem feltétlenül rossz dolog), de a tervek közt szerepel, hogy később közös projekteken dolgozzunk együtt, még később akár saját közösségi teret alakítsunk ki.

    Folytatás...

    Blogbejegyzés 11 éve 0

  • Primordia

    Hosszas várakozás után megérkezett a Wadget Eye Games újabb, immáron harmadik cyberpunk kalandjátéka, a Primordia. A sort a Gemini Rue kezdte, amit a Resonance követett, és most a Primodia, és bár a három játéknak sztori szinten semmilyen kapcsolata nincs egymással - tematikában is csak annyi, hogy mind cyberpunk, de mindhárom játék teljesen más oldaláról közelíti meg a jelenséget -, én egy sorozatnak tekintem őket. A kevés közös jellegzetességhez tartozik még a retro stílusú, de nagyon hangulatos grafika, és a fordulatos és eredeti történet.

    A Gemini Rue a cyberpunk film noir-szerű, borongós hangulatát ragadta meg mesterien, ami mellé egy hozzáillő, ballonkabátos, kiégett zsaru karaktert kaptunk, és az amnéziás "testvérét", aki egy steril kutatóközpontban éli a tesztalanyok egysíkú életét. A karaktereket felváltva kell irányítani a játék folyamán, ez pedig érdekes kettősséget hoz a játékmenetbe. A két karakter sorsa egészen különleges módon fonódik össze a történet folyamán, aminek nem akarom lelőni a poénját, legyen elég annyi, hogy megéri végigjátszani a játékot miatta.

    Gemini Rue trailer

    Folytatás...

    Blogbejegyzés 11 éve 0

  • Párhuzamos port programozás

    Bár egy párhuzamos port programozása nem nagy dolog, én szinte katarzisként éltem meg, hogy végre sikerült. Nekem, egy nyamvadt szoftveresnek, hosszas szenvedés, utánajárás és próbálkozás után végre sikerült beírnom egy byte-ot a PCMCIA-n laptopra kötött parallel port adatvonalára. Ez igazi áttörés, ugyanis így kényelmesen, a laptopomról folytathatom a SIDBox projectet, ami így elsőre nyilván nem sokat mond a legtöbb ember számára, de időben szólok arról is.
    Örömömben csináltam is néhány képet arról, ahogy egy 7 szegmenses kijelzővel kipróbáltam az adatvonalra írást. Mint látható, mind a nyolc kimeneti láb működik.

    Folytatás...

    Blogbejegyzés 12 éve 0