3 nap Rómában

Egy hirtelen jött utazás története – írta: daninet, 15 éve

Így folytatódott

Az eső csepergett, készültünk rá, nem okozott gondot.

Reggel indulás előtt a szállásunk előterében

Itt laktunk

Nem kávézom, így a capuccino helyett egy teát ittam reggel a közeli kávézóban. 2 euró volt, itt szembesültem először, nem Magyarországra jöttem kirándulni. A tea után a Trastevere utca végéről indult a vonat, Pisa felé, viszont csak egy megállót mentünk, a Szent Péter megállóban le is szálltunk. A vatikáni tér zsúfolásig volt emberekkel, ahogy megállapítottam, leginkább zarándokútról boldogan célba érkező hitgyülekezetek lepték a teret. Nem vagyok vallásos, annak ellenére, hogy megkereszteltek, teljesen hidegen hagy a dolog. Építész hallgató létemre inkább érdekel az épületek tömkelege. Valahogy kicsit képmutatásnak is tartottam, hogy valaki attól buzgó vallásos ember, ha adományokat hoz a Vatikánba és tiszteletét teszi a bazilikában. De ha nekik ez kell legyen, hidegen hagy. A bazilika viszont nem. Az ellipszis alakú tér egyik laposabb oldalában fekszik. A tér kettős oszlopsorral lett körbevéve, ami a gyújtópontból nézve egyes oszlopsornak tűnik. Elég monumentális.

A kettős oszlopsor a tér körül

A legenda szerint Michelangelo tervezte a svájci gárda színpompás egyenruháját. Valójában Raffaello volt az, akinek művészete nagy hatást gyakorolt az egyenruha alakulására. Az első gárdisták ruhájáról kevés információ áll rendelkezésre: valószínűleg nem sokban különbözött a korabeli katonákétól, de természetesen a pápa színeit és jelvényeit viselték.
A gárdisták jelenlegi öltözete az 1910-es években alakult ki és Jules Répond parancsnok nevéhez fűződik, aki Raffaello freskóiból merített ötleteket.

A tér közepén székek ezrei elkerítve, ezeket megnyitják a híveknek, ha a pápa beszél. Szüleim azt mondták, régen az oldalsó lakóépületekből beszélt a pápa, azóta ezt áthelyezték a bazilikába.
A bazilikába fémdetektoros kapukon keresztül lehet bejutni. A sor nagynak tűnik, viszont gyorsan halad. Az épületet úgy jellemezném, hogy az arany indokolatlan használata. Hatalmas pompa fogadja az embert. Jobbról a Pieta szobor, középen Bernini oltárja.

A Pieta

A bazilika belülről

A kápolnában oldalt, egy püspök imádkozott kb. annyi biztonsági őrrel mintha Obama jött volna oda. Mikor kiértünk már bekapcsolták a téren levő hatalmas kivetítőket, valószínű a pápa készült szólni. Valahonnan előkerült kb. százezer ember pár perc alatt. Menekültünk a tömeg elől az angyalvár felé. Olaszul Castel Sant'Angelo, a szintén világhírű Ponte Sant'Angelo híd társaságában ez az épületpáros is lenyűgöző. A legszebb egyébként, ha az utazó a hídon keresztül éri el a várat. Persze oldalról a Szent Péter tér felől sem kutya. A Tevere folyó (régen Tiberis volt) közel sem olyan szép, mint a Duna. Elég keskeny, tele van iszappal és növényekkel. Viszont ami köré épült, az lényegesen szebb, mint pár város a Duna mellett.

A híd, melyen minden egyes szobor Jézus egyik kínzó eszközét tartja kézben

Útikönyvünk -mely egyébként a '80-as években lett kiadva- is azt írja össze van kötve a bazilikával egy titkos folyosón keresztül, ez megerősíti az Angyalok és Démonokban látottakat. A kastély története körülbelül annyi, hogy amikor pápák bajban voltak, ide menekültek, mert a bazilika sebezhető. A tetején lévő arkangyal pedig állítólag tényleg megjelent ott, és egy pestisjárvány végét jelezte azzal, hogy kardját a hüvelyébe dugta. Ezt a pillanatot örökíti meg a szobor a vár tetején. Belülről semmi látvány nem fogad minket, egy csiga folyosón kell felmennünk a tetejére, ahol annál több nézni való van.

A vár tetején

Van egy múzeum Van Gogh és Cezanne képekkel, a tetőterasz pedig mesés látványt nyújt Rómáról. A nap végén még belefért egy Pantheon látogatás, habár elég sokat mentünk, durva edzés volt fartájra. A szűk sikátorok útvesztőjében jól jött a GPS, útközben belebotlottunk pár templomba és érdekességbe. Rómáról azt kell tudni, hogy mindenhol mindenféle bibliai alaknak van egy temploma. Tehát sétál egy sikátorban az ember, és két épület közé be van nyomva egy olyan templom, ami Magyarországon turisztikai látványosság lenne.

Templom a házak között a magyar követséggel szemben

Itt több ezer van, található minden sarkon egy. A Pantheon beletartozik a Római TOP10-be. Ha már így megemlítettem leírom nektek mi a TOP10:

1.Piazza San Pietro – Szent Péter tér
8.Pantheon
9.Piazza Navona – Navona tér
10. Vatikán

Visszatérve a Pantheonra, mivel TOP10-es várható volt, hogy embertömegbe ütközünk. A templom látogatása ingyenes. Itt található Rafaello és több király, pápa síremléke. Az épület legérdekesebb része a kazettás kupola ami több mint 40 méter átmérőjű, ugyanilyen magas, és a közepén egy 9 méter átmérőjű lyuk található. Elég domináló látvány, a többi rész nem is lesz érdekes mellette.

Ha elég figyelmesen nézitek a képet, barátnőm mögött megláthatjátok a Pantheont

Egy pizza elfogyasztása után visszatértünk szállásunkra, és már 7órakor aludtunk, úgy elfáradtunk.

Az emlegetett pizza. Fincsi mi? :)