GeForce 7300GT vizezése és tuningolása
Nem is olyan rég elcseréltem a régi 6600GT videókártyám egy 7300GT 128 megás, DDR3-as... – írta: KrAt, 17 éve
Nem is olyan rég elcseréltem a régi 6600GT videókártyám egy 7300GT 128 megás, DDR3-as kártyára, amin a gyári hűtése volt rajta.
Mivel inno márkájú volt, ígyhát meg kell említeni, hogy nem a némaságáról, illetve a jó hűtési teljesítményéről volt híres, ígyhát hamar elgondolkoztam, mit kéne tenni vele.
Mivel a gépem már amúgyis vízhűtéses volt (illetve csak a processzor) így nem is volt kérdéses, hogy erre is víz fog kerülni. Szerencsére egy blokkom volt is itthon, lefogatóval, ígyhát minden adott volt ahhoz, hogy egy újabb taggal bővüljön a vízhűtéses 7300 GT-k tábora. Elsőként azért megnéztem, mit tud a gyári hűtéssel. Hát sokat nem. 600/1800-ig próbáltam (ami egy 1.4 nanós ramtól szép teljesítmény)
De itt már olyan hőmérsékleteket ért el a kártya, hogy nem szerettem volna tovább kínozni.
Másnap felkeltem, és eldöntöttem: megcsinálom. Neki is álltam (jó kis vizsgára való tanulás helyett) szétszedni a hűtést. Hát minden tiszteletem az inno-é, nem volt több 10mp-nél, ugyanis a pöckök, amik tartották, puhák voltak, így szinte kézzel is összenyomhatóak voltak, de én a jól megszokott műszerész fogóm használtam. Aztán egy kis óvatos forgatás, húzás meg minden, és elengedte a paszta a hűtőt. Letisztítottam egy kicsit a magot (amennyire tudtam) és rámértem a blokkot. Jó lesz rá, gondoltam.
Lepasztáztam a magot (a kép csalóka, nem úszik a pasztában), rátettem a blokkot, lefogatóval együtt kézzel meghúztam, figyelve, hogy véletlen se sarkazzam le. Szerencsére nem sikerült. Kézzel meghúztam az anyákat, nem mozgott rajta a blokk, így sikeresnek mondhattam az összeszerelést.
Ekkor kimértem a csöveket (a proci blokkja után raktam, így elsősorban a procit hűti a víz, és utána a vga-t, de így is jónak mondhatóak az eredmények) és felszereltem. A felszerelés menetét nem írom le, az előző, két részes „Hogyan készítsünk vízhűtést” ([link]) cikkemben megtalálhatóak lépésről lépésre. Majd amikor kész lettem, feltöltöttem, elindítottam, és láss csodát, tökéletesen működött, és a procit hőfokát se nagyon emelte meg. A processzor előtte, amikor még csak a proci blokk volt benn, akkor 30 fok körül mozgott, most 33 fok körül, így azt mondhatom, nem befolyásolta számottevően. Ellenben a vga nagyon lehűt a gyári hűtéshez képest.
Gyári hűtéssel alapon 50 fok felett mozgott, most vízzel 40 fok alatt van az érték. Terhelve gyári hűtéssel elment 80 fokig is, ellenben most nem éri el az 50-et! Hatalmas különbség. És nemutolsó sorban nem hangos, hanem csak a pumpa hangját lehet hallani, amit eddig is hallottam. Szóval mondhatni nagyonis megérte.
Jöhetett ezek után a tuning.
A tesztkonfig a következő volt:
- Asus P5ND2 SLi (nForce 4 SLi IE)
- Intel D805 @ 3.7 GHz 1.37V
- 2x512 G.skill 740 MHz
- GeForce 7300 GT 128MB DDR3 @ 625/1860 6.14-es driverrel.
- a többi összetevő lényegtelen
Tuninghoz (egyelőre) csak két programot használtam, egy szintetikus tesztet (3DMark06 (Build 1.1.0)) illetve a Counter Strike: Source játékot, 16-os patchel. Mérni 3DMark esetében magával a programmal, CS esetében pedig Fraps-al mértem. Itt úgy történt a mérés, hogy ötször mértem, különböző pályákon, különböző irányban mentem, és ezeket átlagoltam a végén.
Lássuk is az eredményeket.
Magát a kártyát átlagosan kb. 28%-al gyorsítottuk meg (gpu 25%, ram 33%) Ez a gyorsítás nem fog 100%-ban visszajönni, de lássuk, mennyit kapunk vissza a húzásból:
3DMark esetében Láthatóan szépen növekedtek az eredményeink. SM2.0 esetében 26%-al, HDR ill SM3.0 esetében pedig 27%-al nőttek a pontszámaink. Hoppá. Csak nem visszakaptuk a húzás minden kis erejét? Úgy néz ki, hogy de. Nem is rossz. De lássuk, mit hoznak az igazi játék beli tesztek:
Source motoros játékunk esetében jól látjuk, hogy bizony vegyes a fekvés. Mint látjuk, minimum fps számában nem történt változás, 70 fps mindenhol megvolt, ez több mint elég egy játéknál. A maximum fps számban már jól láthatjuk, hogy kezd az előnyünk kovácsolódni, nagyjából 20%-al nőttek az eredmények. Nemrossz, de 100fps felett már felesleges lehet. Ami számunkra lényeges, hogy az átlag fps számunk is nőtt, közelítőleg 15%-al. És mivel maximumon volt a grafika, így tökéletesen játszható (szerintem) a játék, nagyobb ütközet esetében sem lesz bajunk a szaggatás miatt. Mert nem szaggat.
Összegzés: szerintem egy nagyon jó kártyát kapunk ennyi pénzért. A tesztekben látott kártya még egy kicsit lassabban is teljesít a többieknél a tesztprogramokban, mivel csak 128 mega memóriával látták el, de játékokban nem észrevehető a különbség.
Aki tervezi, hogy ilyen kártyára vált, ajánlom „kötelező olvasmánynak Reac^ kolega írását: [link]
Hamarosan készül a kártyára voltmod (VR6-Fan jóvoltából: [link] )
Játékok tesztje is hamarosan bővül majd, csak egyelőre kifogytam a mai játékokból, egy StarCraft – Brood Warral meg felesleges tesztelni
KrenAtesz