Műholdas helymeghatározás

Ebben a cikkben a műholdas helymeghatározásról és rendszerének felépítéséről tudhattok meg többet. – írta: peugeotmate, 14 éve

Műholdas helymeghatározási rendszerek

NAVSTAR

Jelenleg a NAVSTAR a világon egyeduralkodónak számít. Üzemeltetője jelenleg is az Amerikai Egyesült Államok. Elsősorban katonai célokat teljesít a mai napig. A rendszer segítségével a föld felszínén, illetve a földi légkörben, időponttól és időjárástól függetlenül a lehető leggyorsabban, legpontosabban és a lehető legkisebb költségekkel meghatározhatóak a navigáláshoz szükséges információk, tehát: a pillanatnyi tartózkodási hely és sebesség illetve az időpont.
A műholdak alrendszerén a Föld körül keringő műholdak sokaságát értjük. Bármely időpontban egyszerre legalább négy műhold szükséges ahhoz, hogy a mérés megvalósuljon. Ezt a célt szolgálja a műholdpályák és műholdak száma, helyzete, és elhelyezkedése az arra kijelölt pályákon.
Az elképzelések a műhold-konstellációról az idő folyamán többször is módosultak. A csaknem kör alakú és majd’ 20 200 kilométer magasságú pályára vonatkozólag egyetértés született. A minél magasabb pálya mellett szólt , hogy a magasabb pályán keringő műhold(ak)ra kevésbé hatnak a Föld belső tömegegyenetlenségei, illetve, hogy a földfelszín lehető legnagyobb részéről látható, tehát annál kevesebb műholdra van szükség. A kezdeti 18 műhold 24-re bővült amelyek összesen 6 pályán keringhetnek.
A műholdak felépítése a következő: a fedélzeten megtalálható a rádióadó- és vevőkészülék, számítógép és több frekvenciaetalon (atomóra). A villamosenergiát napelemek szolgáltatják, pályát módosítani a korrekciós hajtóművekkel lehet. Úgy állították őket az adott pályára, hogy a földfelszín bármely pontján azonos erősségű legyen a jel.

Ha viszont maga a rendszer a továbbiakban is érintetlenül marad, akkor az komoly következményekkel járhat. Egy friss tanulmány szerint pár éven belül teljesen összeomolhat a NAVSTAR műholdas rendszer, ugyanis a pontosságot szolgáltató műholdak mára teljesen elavultak. Az Egyesült Államok által elkészített tanulmány rávilágít arra is, hogy ha 2011-ig nem történnek drasztikus változtatások, akkor gyakorlatilag használhatatlanná válik a konstelláció. Az alapműködést szolgáló 24 műholdas rendszerben nem ritka a két évtizedet is „átvészelt” példány; de egyre több válik napjainkra működésképtelenné. A romlásnak indult műholdak cseréje nélkül idővel fokozatosan romlik a pontosság. (Ha nem történik előrelépés, 2017-re a 10%-os pontosságot is alig fogja elérni, ami a megszűnését is jelentené egyben.) De már a 80%-os pontossággal is gyakorlatilag használhatatlannak minősül a rendszer, ugyanis a tévedésnek rendkívül komoly hatásai lehetnek. A műholdas rendszer karbantartásáért és költségeiért az Egyesült Államok Légiereje felel. A jelenlegi nehéz pénzügyi válság tovább ront a jelenlegi állapotokon. A NAVSTAR helyzetét tovább árnyalja Galileo várható működése, illetve a kínai és orosz helymeghatározó rendszerek kiépítése és megjelenése.

Műholdak a Föld körül

Galileo

Az Európai Unió műholdas helymeghatározó rendszer létrehozása mellett döntött, ugyanis a jövőben (a döntéshozók szerint) a műholdas navigációs eszköz lesz az elsődleges polgári navigálásra alkalmas eszköz. Azzal a nem titkolt céllal kerül bevezetésre, hogy a NAVSTAR egyeduralmát megtörje. A tervek szerint a Galileo „flotta” 30 (a NAVSTAR műholdaknál lényegesen kisebb tömegű) mesterséges holdból áll majd.

Európa mellett a kínaiak is belevágtak a saját rendszerük felállítását illetve az oroszok is elkezdték fejleszteni a már meglévő GLONASSZ rendszerüket. Ezek még igencsak kezdeti stádiumban vannak.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!