Segédmotorkerékpár? Ez komoly?
Miért a lehető legidiótább, legelavultabb járműkategóriába próbálják besorolni az e-rollereket? Véleménycikk! – írta: szentkuti11, 4 éve
50-es robogók és „50-es robogók”
A 21. századdal nem most gyűlik meg először az SMKP és legfőképen a magyar törvényhozás baja. Ma már a használatban lévő segédmotorok túlnyomó többségét robogók adják, pontos nyilvántartás már csak rendszám híján sincs, de az biztos, hogy több százezres nagyságrendről beszélünk. A megdöbbentően nagy szám ellenére azonban mégis ki merem jelenteni: alig létezik olyan, ami ezek közül valóban lehetne segédmotor.
Segédmotorok vagy biciklik vannak a képen? Ezt mindenki máshogy gondolja [+]
A ’90-es évek óta gyártott, jellemzően japán, olasz, esetleg távol-keleti robogók ugyanis hiába 49 köbcentisek, kétüteműként még lefojtva is megfutják a 45 km/h fölötti sebességeket, a butítások (szűkebb karburátor-fúvókák, a motor öblítését korlátozó kipufogó) nélkül viszont teljesen gyári állapotukban is megfutnak típustól függően 60-70-80-at. Az elmúlt 20 évben a szaksajtó felől rengeteg kritika és javaslatcsomag érkezett, érdemben azonban semmi nem történt törvényhozási oldalon. Aztán mindenki átesett a ló túloldalára.
Ez egy Gilera Runner. 180-as, de kicsit hunyorítva lehetne 50-es is. Ezt sokan kihasználják a mai napig
Akik figyelik a közlekedést, nagyjából 10 éve láthatták az 50-es katasztrófa csúcsát. Ekkor ugyanis szinte következmények nélkül lehetett megtenni, hogy egy 125, 180, vagy akár 250 köbcentis, valóban motorkerékpárként definiálható járművel száguldozzon valaki rendszám nélkül fel-alá (értelmezzük: itt már tényleg szinte korlátlan, autópályához is méltó a valós sebességhatár), hiszen az igazoltató rendőrnek típusismeret és kézzel fogható bizonyíték híján jellemzően még kedve sem volt elkezdeni ellenőrizni az egyedi azonosító jel nélkül fel-alá száguldozókat. Ha pedig valakit elkaptak? Ha elfogadta a csekket, elfogadta, befizette, ha nem, és behívták egy KPM-minősítésre a motort, akkor fiktív lopás bejelentésével lehetett megúszni az ügyet. Ez egy olyan rendszer volt, ahol szinte csak baleset okozása után bukhatott ki a turpisság, akkor persze csőstül hozva magával a bajt, okirat-hamisítás, biztosítási csalás, nem is folytatom.
Motoros rutinpálya. Ezt nem is kell látnia az autósnak ahhoz, hogy segédmotorra pattanhasson, még csak biciklizni sem kell tudni [+]
Ma már ez sokkal rizikósabb játék, mint annak idején volt, de az 50-esként használt nagyobb motorok nem szorultak ki teljesen: némi körültekintéssel észrevehető, hogy a mai napig közlekednek ilyenek a fővárosban, sőt, a kamu-segédmotorosok egy jelentős része futárként arra alapozza az egzisztenciáját, hogy ezeket a vackokat hajtja, a címpénzes magyar rögvalóságnak megfelelő átlagsebességgel.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!
Azóta történt
-
15 év egy Suzuki Swifttel
Avagy hogyan tölti a családi autónk a napjait? 1 köbméter kőzetgyapot + 3 személy? Nem probléma!
Előzmények
-
Elektromos kínai nagymotor
Kipróbáltam az Evoke Urban Classicot, közvetlenül egy 100 lóerős V4-es Hondáról átülve. Kell ez nekem?
-
Gogoro bemutató
Éles körülmények között teszteltük a 2011-ben alapított tajvani elektromos robogó gyártó egyik termékét.