üzenetek

hozzászólások


Shadowbull
(addikt)

Remek dolog lehet egy ilyen cégnél dolgozni.


Sirus86
(tag)
Blog

kb egy honapja csacsogtam egy femmegmunkalo specialistaval Nemetben (nem Teslas), aki Tesla vaz gyartastechnologiahoz azert konyit, mert kell nekik is dolgoznia. Mondta, hogy soha, semmi korulmenyek kozott nem szabad venni Teslat, mert a nagy ekologia es zoldwashing csak agymosas es au autoik hulladedkok. Csak az akkutarto femszerkezet megmunkalasa kb 1000-szer tobb energiat igenyel, mint egy hagyomanyos auto vazlegyartasi folymata. O azt is mondta, hogy a Nemet-Osztrak sozas majd ezt joi megoldja, es az autok nemhogy a koccanasok miatt gtk. lesz, hanem majd a so miatt is kuka lesz az auto, mert lehetetlen lesz javitani majd ezeket a bolcsoket. Nem csodalkozom. a tesla mar megmutatta minden hatranyait, es nehanyunk ra is jott erre. Szerintem most latjuk a Tesla laz lecsengeset.


bteebi
(veterán)

"Csak az akkutarto femszerkezet megmunkalasa kb 1000-szer tobb energiat igenyel, mint egy hagyomanyos auto vazlegyartasi folymata."

Tuti?? Hogy/miért? Amúgy nem mindegy, hogy mennyinek az ezerszerese, mert ha az az energiatöbblet mondjuk már 10 km autózás után visszajön a jelentős elektrik/benya hatékonyságbeli különbség miatt, akkor ez egy piszlicsáré probléma. De egyébként ami igazán meghatározó, az az, hogy egy reális ÉS átlagos (várható) életciklus során összességében mennyi energiát használ el az autó, beleértve az újrahasznosítására/ártalmatlanítására szánt összeget is. És azért ebben valószínűleg elég jól állnak az elektromos autók, és a Tesla is. Mert alapvetően elég hatékonyak. Ha mondjuk 4 kWh-val fogyaszt kevesebbet 100 km-enként, mint egy másik, lehetőleg azért hasonló EV, akkor már 100 ezer km alatt is 4 MWh a különbség, ami nem nagyon kevés. Az ICE-k hatásfoka meg olyan, amilyen, szóval ott azért - szerintem - jelentősen nyílik az olló.

"O azt is mondta, hogy a Nemet-Osztrak sozas majd ezt joi megoldja, es az autok nemhogy a koccanasok miatt gtk. lesz, hanem majd a so miatt is kuka lesz az auto, mert lehetetlen lesz javitani majd ezeket a bolcsoket."

Azért ezek elég kemény szavak, és egyelőre legalábbis nem igazolja őket a történelem. És nagyon remélem, hogy nem is fogja. Ez még a Mazdától is nagy baklövés lenne. Oké, Musk elég hülye tud lenni, a Cybertruck meg se a vizet, se a madárszart nem bírja, de azért nem ugyanaz a probléma.


Shadowbull
(addikt)

Azt már tudjuk hogy a Teslák korrózióvédelme általánosan nézve is csapnivaló. Tömegesen fog gondot okozni pár év múlva, ha lesz nagyobb darabszámban elég idős TM3/TMY.


negro
(őstag)

De ez kinek ujdonsag meg mindig 2024-ben? Mar 8 eve is kozismert volt hulladekot gyartanak. Persze USA-ban vettek es veszik oket boven de hat ok nem az eszukrol hiresek na meg egy hajlektalannak is telik autora, ha mas nem egy hasznalt pickup. Apropenz ott az auto. Igy ezen nem csodalkozom de, hogy europaban miert veszik azt fel nem fogtam vagy fogom. Itt is sok mar a hozzaertes mentes, birka fogyaszto.


bteebi
(veterán)

Azért Model 3 is van már pár éve (7), Model S meg konkrétan 12 éve. Nyilván kevés fut már a legelső szériákból, de legalábbis én nem hallottam korrózió jellegű tömeges problémákról. Amitől még persze simán lehet.


Sirus86
(tag)
Blog

Cegen belul can egy holgy, akinek a ferje Tesla birka. Na hogly epp nekem panaskzodott, hogy (indiai a no), hogy amikor Indiaban elt, jobb autokkal maszkalt, mint a Tesla Y.
Svedben, akiket ismerek es ultem is a Teslakban ok ceges kedvezmeny miatt vettek Teslat. Azota meg szivnak az alkatresz ellatas vegett.
bteebi: neztel mar autok aljara, amik Ausztraban, esetleg Nemet-Bajorfoldon hasznalnak? Karacsony kornyeken nekem is alvazvedoznom kellett a Renultomat, pedig azok hiresen nem rohadnak. Es en elegge maximalisan odafigyelek minden nyavajajukra. (Bajor regioban elek) Sot, ugyanakkor feknyerget kellett csereltetnem hatul (3. evesek voltak), mert megette oket a so. Nem fektarcsa, meg pofa. Feknyereg. Kepzeld el ezt egy TEslanal, ahol a feket nem nagyon hasznalja a user.


Shadowbull
(addikt)

Az első hírek már jönnek. És fog még sok jönni.
[link]


Baltazár123
(senior tag)

na akkor szárnyalhatnak a részvény árfolyamok újra, ismerős ezt várja és neki minden ilyen hír örömhír, azt mondja :)
Én eladtam már régen, nem a csúcson, sokkal lejjebb, de tisztes hasznot hozott. Most is vennék, de személy szerint elég képlékenynek látom a cég jövőjét. Van aki vakon hisz bennük, ők tüzelték a hype-ot. Meg még most is tüzelik valamennyire, de lecsillapodott erősen.


Shadowbull
(addikt)

Ugyan mitől szárnyalnának? A Tesla árfolyama egy óriási lufi, ami szépen ereszt lefelé. És hol van még a vége.


Alaaf Pi
(aktív tag)

Nem Tesla, még nem sorozatgyártott, de láttam BEV kasztni alját, olyan extrudált elemekkel merevítve, amelyekbe gyönyörűen beül minden mocsok és soha aéletbe nem kopik ki onnan, hogy érzésre fogunk jelentős problémákat látni itt globálisan- az európai klímán.

#6 bteebi: A Model S zömében eddig USA volt, ott meg jóval kevésbé probléma a sózás, ellenben németék mínusz kettőben is olyan mennyiségben képesek sózni NRW-ben, ahol másnapra úgyis elolvad minden, hogy borzalmas.


Közben jönnek azok a hírek is, hogy kitáncolnak a hatalmas öntvényekből, mert nem jött be, az eddigi második ember megy vissza Kínába, Elon egyre jobban elszigeteli magát mindenkitöl, aki potenciálisan veszélyes lehet a pozíciójára, az elbocsátásokba rengeteg elhivatott dolgozót is befünyíróznak...


nubreed
(veterán)

A BYD, és a többi kínai szarszutyokról már ne is beszéljünk. Nagyon vissza fog ütni még ez az EV-zés.


Sirus86
(tag)
Blog

Adok 10 evet minden EV markanak a jelenlegi hype mellett. Amig nincsen konnyebb, es rentabilisebb energiatarolasi mod, mind ki fog hullani. Pl, mint itt:
https://totalcar.hu/magazin/kozelet/2024/05/06/az-elektromos-buszok-miatt-kerult-csod-szelere-egy-norveg-buszuzemelteto/?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link


Strezi
(őstag)

Atyaúristen mekkora itt a sötétség :(
Persze teszlája senkinek nincs, nem volt max harmadik embertől hall róla :))


Baltazár123
(senior tag)

vannak jó ötleteik, de engem most már zavar, hogy mennyi mindent beígér Mászk és hogy milyen kevés dolog valósul meg belőle. Persze nézhetjük ezt onnan is, hogy még így is a világ egyik leginnovatívabb vállalata. Van elméletben növekedési lehetőség előtte, valamennyi pénzt lehet benne parkoltatni emiatt.

sirus: jogos, hogy kéne jobb akksi, a töltési lehetőség is kérdéses. Ettől függetlenül van egy elég komoly vásárlóbázis, pl aglóból ingázók stb. A gond inkább ott lesz, hogy ez egy elég kemény határ, nehezen szólíthatóak meg a többiek a jelenlegi technológiával, pl tömbházakban lakók.

[ Szerkesztve ]


bitblueduck
(senior tag)
Blog

az önvezetős szoftverre, a robottaxikra és a humanoid Optimus robotra koncentrál majd
haladjunk visszafelé.
Optimus robot - miért? :DDD oké értem Musk újabb játéka, de miért a teslába teszi ezt a spinoff projektet?
robottaxi - ez erősen függ a FSDtől
önvezető szoftver - mikorra kellett volna elkészülni, 2018-ra? és kész van? nincs. mikor lesz kész? ha így haladnak soha de persze valamit kell mondani a szerencsétleneknek akik már lassan 10 éve megvették ezt a vaporware cuccot, amit még ma is ugyanúgy árulnak:
Full Self-Driving Capability £6,800


bteebi
(veterán)

Hátö... nem hangzik jól. De majd meglátjuk. Nyilván sokat számít a klíma (is). Az mindenképp előny itthon, hogy gyakorlatilag értelmetlen a sózás, mert fagy esetleg van, de hó nincs. Persze fagyban is lehet értelme sózni, ha épp olyan a helyzet.


szmörlock007
(aktív tag)

Hát mondjuk ezzel kilőtted a amerikai techcégek(meg amblokk a nagy multik) 95%-át :DDD

[ Szerkesztve ]


Shadowbull
(addikt)

"még így is a világ egyik leginnovatívabb vállalata"

Mitől lenne az?

"Van elméletben növekedési lehetőség előtte"

Persze, de akkora messze nincs, mint amekkorára jelenleg a tőzsde értékeli.


cami][us
(senior tag)
Blog

Legalább gyorsabban lesznek newtimerek. ;]


nubreed
(veterán)

Elektromos buszok... igen... epic fail.

Az se mindegy, hogy pl. az elektromos teherautóknál/kamionoknál jelentősen csökken a terhelhetőség, sokkal kevesebbet tud menni egy töltéssel, mind a dízeles/benzines társa, sokkal nagyobb a bekerülési költsége. De netzero zöldek mégis ezerrel nyomatják ezt a bullshitet.


bteebi
(veterán)

Azért egy sofőr nélküli (olyan aligha lesz) önvezető kamion (már ha tényleg az/olyan lenne) elég nagy cucc lehetne, és fenntartani sokkal gazdaságosabb lenne. Ráadásul az akkukapacitás függvényében gyakorlatilag éjjel-nappal mehetne (bár több napos távokra azért a vonat/hajó jobb megoldás, már ahol lehetséges persze). Kamionoknál szerintem sokkal inkább meglehetne oldani az akkutöltés helyett az akkucserét, és akkor nagyon nagy lehetne a rendelkezésre állása.


Shadowbull
(addikt)

Az önvezetés nincs összekapcsolva az elektromos meghajtással. Ha lehet önvezető elektromos kamiont építeni, akkor önvezető dizelt is lehet.


Alaaf Pi
(aktív tag)

"mikor lesz kész?"
Mindig jövöre.

#22 bteebi: Nem is a nonstop menet a nagy előnye, hanem hogy megspórolod a komplett fülkét. Rövidebb az autó/több a hasznos terület. BEV kamion ott bukik, hogy a hasznos teher helyett kell cipelni a sok akkut.

[ Szerkesztve ]


bteebi
(veterán)

Ez a része is igaz, de egyébként pont egy kamionnál lehetne sokat fogni szerintem az elektromos hajtással. Ott a rakomány súlyához (20-40 tonna) képest akár 3-4 tonna akku se olyan vérmesen nagy tömegfelhajtó tényező. 140 Wh/kg-mal számolva (ami azért nem olyan nagyon bitang energiasűrűség) 3,5 tonna akkumulátor már 490 kWh-s kapacitás. Az elektromos Volvók fogyasztása 1,1 kWh/km (egy Model 3-nál ez kb. 160 Wh, vagyis kb. a hetede), szóval bő 400 km-es hatótáv (legyen mondjuk 430) elérhető lenne. Attól szerintem nem nagyon megy többet egy műszak alatt egy kamionos. De pl. 5 tonna akkuval - ami persze már eléggé nem kis súly - már a 700 kWh és a ~620 km is elérhető lenne.


Alaaf Pi
(aktív tag)

Ha az akku miatt plusz tengelyt kell alápakolni a vontatmánynak, vagy a traktorra kell plusz tengely, akkor nagyon romlik a rendszer rentabilitása. plusz térfogatra is sokat foglal, ami meg a megengedett össz hossz kapcsán lehet korlátozó tényezö, ha nem lehet a félpót alá bepattintani.


Johnny001
(senior tag)

Nem tudtam, hogy itt egy ennyi Tesla tulaj van, miért nem indítotok külön topicot, mint pl. Renault?


Shadowbull
(addikt)

Van Tesla topik.


Alusky
(aktív tag)
Blog

Az összes hasonló kaliberű multi ilyen. Az emberek ezekben csak számok.


Alaaf Pi
(aktív tag)

Belülröl látva ahogy más cégek ilyen esetben viselkednek, meg olvasva a Tesla megoldását, azért ég és föld a kettö. A Tesla inkább a rabszolgatartó Techfirm, nem autóipari.


Shadowbull
(addikt)

Az USAban esetleg. Bár ott sem mindegyik.


Tapsi
(addikt)

Az a helyzet, hogy a fuvarozásban pont azon a pár tonnán múlik a profitabilitás (extrém kicsik a marzsok). Persze ha minden kocsi elektromos lesz, akkor nyilván feljebb mennek az árak is, és a piac majd adaptálódik. De perpill az elektromos kamion nem piacképes.

Önvezetés pedig abban a formában, ahogy sokan elképzelik talán soha nem lesz. Ugyanezt mondtam 5 éve is.


ROBOTER
(addikt)

"Elektromos buszok... igen... epic fail."

Egyszer ülj fel a Széll Kálmán téren egy Budakeszi irányába induló buszra, és gyere is vele vissza. Amikor tele van emberrel a csúcsforgalomban és a domboldalakon a megállókból el kell indulnia + lépésben haladnia, megsiratod a váltót és a kuplungot. Hiába nagyobb része korszerű busz, azt a terhelést semmi nem bírja hosszú távon. Az elektromos vagy hibrid rendszer az ilyen helyzetet megoldja.


Alaaf Pi
(aktív tag)

Amikor valamit alulterveznek, akkor mindig ez van, gyorsan pusztul a technika. Budakeszire a villamost kéne kivinni, és kb. csúcsidőben ötperces követéssel. Ahogy Budaörs felé is. Vagy vasúti sűrítés, és arra ráhordás.


ROBOTER
(addikt)

Tekintve a térség domborzatát, azért a villamos sem lenne a legegyszerűbb. Lehet, hogy adhéziós elven nem is lenne megbízható az őszi időszakban. Bő 230 méter szintkülönbség van az útban a Széll Kálmán tértől a Szépjuhásznéig 6 km távon, ami persze nem egyenletes, tehát nem állandó 3,9%, hanem néhol 0%, néhol pedig 10% környéke. De Budakeszi belterületén tartós 6%-os az emelkedő a templomtól a vadasparkig. És persze a nyomvonal kialakítása is ütközne némi ellenkezésbe, persze ha nagyon akarják, meg lehet csinálni. De most erre a szakaszra a hibrid buszok baromi jók lennének, mert amikor a megállóban elkezd induláskor visszacsúszni a busz, aztán hallom darálni a fogaskerekeket, akkor sajnálni kezdem az acélt.


bteebi
(veterán)

Nem is rossz ötlet.

#35: Nem akarok hazudni, de vagy 10%-ig talán majdnem minden körülmény között biztonságos(sá tehető - pl. érdesítéssel) a vasúti közlekedés. Amúgy meg legfeljebb majd maglevet építenek, szerintem NER részről tutira lenne rá igény. ;] De amúgy simán lehetne a ráhordás elektromos buszokkal. Arra simán jók lennének.


nubreed
(veterán)

Ja, csak ilyen az amikor szembe jön a valóság: [link]


ROBOTER
(addikt)

Mert ugye egy normál buszban a váltó, a motor és a kuplung is ingyen van + a cserét és karbantartást társadalmi munkában végzik önszorgalomból.

Nem azt mondtam, hogy cseréljenek le 10 ezer buszt egyszerre, hanem hogy ahol célszerű (Magyarország nem egy hegyvidék alapvetően) ott be kellene vezetni.


ROBOTER
(addikt)

A Pillangónál az atom sík terepen egymásba rohant a két metró (részben) a falevelek miatt, gondolod ezen a szakaszon jobb lenne a megelőzés hatékonysága? A 80. vonalon Gödöllő térségében is volt már belőle komoly gond.

[ Szerkesztve ]


Alaaf Pi
(aktív tag)

Félútig van villamos. Ami felmegy Hűvösvölgyig. Szóval nem lehetetlen. Délitől hegynek fel is meredek rendesen, nem okoz gondot. És nincs baleset. Szóval minden megoldható.

[ Szerkesztve ]


ROBOTER
(addikt)

103 méter / 6,4 km (Hűvösvölgyig) vs. 232 méter / 6,0 km (Szépjuhásznéig)
1,6% vs. 3,9% (átlagos)

A szintemelkedés 90%-a a Budakeszi út elágazásától indul, onnan 6% az átlag. Addig a meglévő villamospálya lényegében sík, nincs benne 20 méter.

Igen, minden megoldható, de azért a költségek és a megoldandó műszaki feladatok sokszorozódhatnak. Valószínűleg 300 évre kijönne az elektromos busz + az akkucsere a villamospálya és a járművek árából.

[ Szerkesztve ]


ROBOTER
(addikt)

lejárt a szerkesztés:

Egyezzünk ki egy alagútban. De tényleg! :) Lenne kb. 4km az alagút.


bteebi
(veterán)

Nem az a kérdés, hogy el lehet-e cseszni, mert el lehet. (Bármelyik nap bármelyik nagyobb városban több 10 embert meg lehetne ölni 1-1 busszal... mégse szokott ilyen történni rendszeresen.)

A kérdés sokkal inkább az, hogy megfelelő eljárással (pl. a sín érdesítése szórással) elkerülhető-e az ilyen probléma. Egyébként egy 5, de még inkább 8-10 perces követési közzel elég kicsi az esélye a ráfutásos balesetnek. A metró azért egy pöppet gyakrabban és nagyobb sebességgel közlekedik, mint egy villamos, szóval ott némi anomália (pl. Pista bácsi mankója beleakad Mari néni kerekesszékébe, ezért egyiken se tudnak leszállni, miközben a kallerek félholtra vernek 2 bliccelő tinit) könnyen torlódáshoz vezethet.

#42: Az alagutat én is fel akartam vetni, de az se minden esetben járható megoldás. Ha mondjuk ahhoz a végállomáson 200 méteres bányalift vagy páternoszter kell, akkor kifejezetten nem. ;]

[ Szerkesztve ]


ROBOTER
(addikt)

Ez addig igaz, amíg kétvágányú a pálya, de tekintve a rendelkezésre álló helyet, ennek elég pici az esélye, hogy végig kétvágányú legyen.

Jobban belegondolva, hogy mennyi sziklát kellene megmozgatni és hány átjárót (szintbeli + nem szintbeli) kellene építeni, valóban az alagút lenne az olcsóbb.

[ Szerkesztve ]


RandomName
(aktív tag)

Ok. Azért valószínűleg lehetne a véleményed, és pl a pár hetes TC hiradós CAT bányadömper között egy középvonalat találni gondolatban.
A fentiekben említett bányadömpert átalakították elektromosra. Feladat: Felfelé üresen, lefelé teherrel. Megoldás: Lefelé tölt annyit súllyal, hogy felfelé meglegyen a hatótáv üresen.
És igen, tudom, a buszon felfelé is vannak.... Ezért is írtam a középvonalat, meg gondolatot. Amíg valaki nem rakja mögé a matekot, addig felesleges szájtépés van. Ja, a diesel meg nem termel vissza...
És igen, azt is tudom, hogy nem való mindenhová, nem vagyok Micimackó szindrómás, hogy a Nyuszinak is mézet akarjak adni ajándékba... :)


Alaaf Pi
(aktív tag)

Mondom, Farkastéti temetőhöz is felmegy a villamos.


ROBOTER
(addikt)

Csak mondjuk nem az erdőben, és harmada / negyede az intenzív emelkedő hossza.


Johnny001
(senior tag)

Bocsánat lemaradtam!


Shadowbull
(addikt)

Valóban, ilyen formában soha nem fordult elő.

üzenetek