Sztoj akkor én valamit rosszul tudok! Az opera nem az amikor leszúrnak valakit és ahelyett h meghalna még 20 percig énekel?
[Re:] [joysefke:] update: Érkezés (Arrival) - Azt hiszem egy időre szakítok a Sci-fikkel... - BLOGOUT fórum
hozzászólások
Mert az űrben senki sem hallja, hogy énekelsz?
Egy szóval se mondtam, hogy nincsenek benne sci-fi elemek, de nem ezek adják meg hozzá az alapot. A "régesrég ..." pont hogy egy mesét, legendát jelent, ezt pedig akárhogy is nézem, fantasy.
Még egyszer: ha pusztán ennyi elég ahhoz, hogy egy sci-fit fantasy-vá minősíts, akkor ezt bármely, általad sci-fiként aposztrofált filmmel is meg lehetne csinálni, ami nyilván nonszensz. Ha mondjuk a Mission: Impossible filmek elejére kiírják, hogy megtörtént eseményeken alapul,akkor ettől máris dokumentumfilmmé válik, függetlenül a tartalmától? Ne röhögtess. Nem a film eleji címke dönti el egy film műfaját. Hanem a tartalma.
Az erő az egyik lényeges eleme az egésznek. Ha bárki elsajátíthatja, akkor fantasy, ha viszont csak a véredben lévő midikloriánokkal akkor fasiszta sci-fi.
ROTFL. Ez aztán a magyarázat... Bárki nem sajátíthatta el, már az első részek alapján sem. Nem gondolnám, hogy attól változik a műfaj, ha az adott film éppen kitér arra, hogy csak 120-as IQ felett/120 kg testsúly alatt/kék szeműek által/vörös haj kizárva stb. lehet valami képességet elsajátítani, vagy éppen ez az információ nem kerül részletes kifejtésre...
az irodalomban groteszknek nevezik.
Talán inkább tragikomédiának hívnám, ha már a drámából indultunk.
Ez a sírvaröhögős kategória
A sírvaröhögős kategória alatt általában a "halálra röhögöm magam" kitételt értik (azaz annyira röhögsz hogy a könnyeid potyognak) - a tragikomédiánál pont nem így van, de inkább hagyjuk.
Köszönöm, mára zárható az internet. Ezt így bedobtam Aranyköpésekbe.
[ Szerkesztve ]
Illetve a Star Wars-ban fénykard van és nem lézerkard a Jediknél.
Fizika órán is figyelni kellett volna, nem csak irodalmon... A lézer az mi szerinted?
Ha meg már szakbarbárkodunk, és szó szerint fordítgatunk, akkor fényszablya, és ény nyertem...
Dehogynem, hiszen a hajtóműveknek meg a lézerágyúknak is milyen jellegzetes hangja volt...
Olvasd el a novellát, úgy kerek lesz a sztori.
@lezso6: +1 a fantasy-nek (de lehetne lovagregény is ). Vannak, akik meglátják az űrhajókat és a robotokat, és ez náluk már science-fiction.
Na ebben a témában sem értünk egyet.
Egon: Az SW-t én sem tekintem Sci-finek, mint ahogy Lucas sem. Nekem ott kezdődik egy sci-fi, hogy ha már űrhajók vannak benne, akkor legalább nagyrészt tudjuk mi hajtja őket, miként működnek. SW oldalon ebből annyi van meg, hogy: "csúvíííí, a hiperhajtóművet!!! Wrooooárrráá!" és hopp már repülnek is. Nekem ez kevés. - megjegyzem, ettől még szeretem az SW filmeket is, csak nem a kedvenceim.
[ Szerkesztve ]
Az elvárás, amit megfogalmazol, inkább a hard sci-fi karakterisztikájába sorolható, a SW nem az , hanem űropera, aminek persze szintén megvannak a sajátosságai:
Nagyszabású, sok szereplőt felvonultató, jórészt a világűrben zajló, egész bolygórendszereket, csillagrendszereket vagy galaxisokat átfogó kalandos történet, amelyet egzotikus űrjárművek, varázslatos technikák, szinte elképzelhetetlenül pusztító szembenálló erők és fegyverek, valamint gyakran idegen lények színesítenek. Viszont a SW-ot még űroperán belül sem sorolnám a klasszikusok közé. Örökzöld kalsszikus pl. az Orion űrhajó, de aki most azzal akar jönni, hogy az fekete-fehér, meg vasaló van az irányítópulton, az inkább meg se szólaljon.
Mondhatnám ezt én is, hogy a hiperhajtóműtől meg a lézerkardtól te sci-fi máfajjá minősíted a Star Wars-t. A tartalma meg pont az erő, a jedik, a sithek, ami pont nem sci-fi elem.
De. Csak azért nem sajátítják el, mert egyérszt nem hisznek benne, másrészt megfelelő szellemi szint is kell hozzá. Utóbbit pedig bárki elérheti, viszont a midikloriánokkal születni kell.
Tragikomédia szorosan kapcsolódik a groteszkhez. Azt, hogy a sírvaröhögés meg egyénenként mást jelent, ezen nem sok értelme van vitatkozni.
SW-nél tudjuk mi hajtja, mármint vannak róla könyvek. De hiába a sok sci-fi elem, magát a sztorit nem ez hajta, a sci-fi csak mint környezet van, szerepe nem sok.
[ Szerkesztve ]
Persze, mert a nézők többsége nem is akarja tudni, hogy pl. használ-e üzemanyagot az ezeréves sólyom, ők csak látni akarják repülni. Emiatt viszont az űr meg az űrhajók inkább csak a díszlet szerepét töltik be, az egész történetet le lehetne forgatni egy bolygón, ahol víz meg sok sziget van. Még az erő is mehetne oda.
lezso6: könyvekben, jah. Van itthon vagy 20sw könyvem amit kiolvastam, ott azért egész más a történet. De mi akik ilyesmit olvasunk, nem illünk bele a fent említett többségbe.
Persze még ezt is lehet fokozni, nemrég olvastam el ezt a fizikai gyöngyszemet, csak ez ST: [link]
[ Szerkesztve ]
Én úgy vagyok a Sci-fivel, hogy ha már valamilyen történetet sci-fi köntösbe öltöztetnek, akkor legalább minimálisan ügyeljenek rá, hogy az a ruha ne legyen szakadt, ne látsszon ki a segge annak amit felöltöztettek ebbe a ruhába, különben a mondanivaló -átvitt értelemben- úgy jár mint ők itt a képeken
http://www.tudasfaja.com/amikor-a-cicanadrag-mar-nem-vicc-elkepeszto-kepek-a-4-nel/
Lehet hogy vannak belső értékek, de ettől még nem fogok arra koncentrálni, mert a megjelenés és az első benyomások annyira zavaróak. Ugyanígy lehet hogy ez a film fércmű némely ezerszer lerágott nem-sci-fi témákat is próbál boncolgatni (ugyancsak igen sekélyesen), de nehéz ezt értékelni, ha a körítés ennyire gyenge.
Tehát például sci-fiben én -extrém példa- nem tudom eltűrni, ha valakik mondjuk csak úgy beszélgetnek az űr vákuumjában, rádió nélkül illetve hangok rázzák meg az űrhajót. Ez extrém példa volt, de mondjuk a 60-as években még ez volt a szint sci-fi regény fronton, manapság szerencsére már nem.
És akkor visszatérve erre a remekműre:
Ha a rendező okosnak tűnő sztorit akar előadni, tudósokkal felsőbbrendű idegen fajjal, "mi lenne-ha" kérdésekkel etc. akkor vegye a fáradtságot, hogy hihető történetvezetést, konfliktusokat találjon ki, mert ami itt volt az még egy Marvel-féle szuperhősös filmbe is túl egyszerű lenne.
Mégis hogyan vegyek komolyan egy elgondolkodtatónak szánt filmet, ami azzal kezdődik, hogy
-mindenki hülye, csak a főhős (=rendező) helikopter
aztán abban teljesedik ki, hogy:
-a kormányok és a hadseregek vezetői egybites idióták, akik nyomós indok nélkül meg akarnak támadni egy a világegyetemet vagy legalábbis a galaxist átszelő űrhajó-flottát. Tankokkal és hadihajókkal...
Több hónap alatt addig jutnak a kommunikációs kísérletek, hogy az egyik oldal füstjelekkel próbál kommunikálni, a másik pedig táblára kézzel felírt szavakkal. igen valószerű...
Kb. két mondatban van előadva, hogy ezek az idegenek bizony egyszerre élik a múltat, jelent és jövőt, az idő ráadásul számukra nem egy, hanem többdimenziós és ennek a képességnek a füsthieroglifa-nyelv az egyetlen kulcsa, amit ha mi is megtanulunk képesek leszünk rá. Jó oké, de talán ezt lehetett volna picit ragozni, talán...
Aztán ott van a jövőből hatunk vissza a múltra dolog is. Ez is megérne egy misét, de tökéletesen semennyire sem lett kibontva, pedig azért néhányan kíváncsiak lettünk volna rá, hogy egynémely az időutazással kapcsolatos paradoxont (pld: nagypapa paradoxon) hogyan próbál meg feloldani a film.
Nem, nem azt várom, hogy minden sci-fi ilyen technikai/tudományos kérdésekkel foglalkozzon, de ha már a film központi témája az, hogy van jövőből múltba visszahatás, illetve az idő több dimenziós meg hasonló ötletek, akkor ezeket bontsa már ki a legelemibb formában.
Nekem ezek a hiányosságok csak azt mutatják, hogy a film készítői azt gondolták, hogy tálalnak valami százszor feldolgozott romantikus témát (döntéseink mellett kiállni, másodszor is végigjárni az utat, akkor is ha tudjuk hogy végződik etc) előrángatnak hozzá valami sci-fi díszletet a seggükből valami totál nem végiggondolt idő-teóriával és nekünk hasra kéne esnünk és nem meglátni, hogy a frissen mázolt faszád mögött nem hogy szobák meg ház, hanem légüres tér van...
[ Szerkesztve ]
E.Kaufmann
(addikt)
Szerintem se volt olyan nagy szám a film. Csillagok között utánérzés (a múlt és a jövő össze-visszahatása miatt), gyengébb sztorival, gyengébb látvánnyal, gyengébb szereplőkkel és gyengébb zenével. A Csillagok között tökösebb, pedig az is a Sci-fi-k Micsoda nője, olyan puzsérosan megfogalmazva , de legalább az jó film (szerintem a Micsoda nő is )
[ Szerkesztve ]
A Csillagok között nekem is tetszett, IMAX moziban néztem meg
Minden hibája ellenére annak legalább volt füle-farka, a tudományos dolgokat egész jól átgondolták ott, amire lehetett értelmes választ és magyarázatot keríteni, azt megtették.
Én úgy vettem észre, hogy az általános felfogás alapján a Sci-fi egyenlő az űrhajóval.
Akár egyben is válaszolhattál volna. Átjött volna, ha ezt írtad volna. Nem ezt tetted. De biztosan az én hibám, hogy nem értettem.
Bár jobban belegondolva, a második már csak a szőrszálhasogatás, hogy ne maradjon ennyiben.
A filmben szándékosan használnak magasztosabb nevet az eszköznek. A film eredeti magyar szinkronjában is így választottak. Ezért javítottalak ki. Az aktuálisan futó mesékben már csak lézerkardnak hívják.
Amúgy a Star Wars szerintem egy jó sci-fi, ahol a hangsúly a második felén van. Ebben a műfajban is van hardcore és nagyon laza alkotás. A Star Wars ez utóbbi.
[ Szerkesztve ]