[Re:] [Ringman:] Oktatás - pff. - update - BLOGOUT fórum

üzenetek

hozzászólások


Vladi
(nagyúr)
Blog

azért nem mindegy, hogy mikor jártál.

Az a lényeg, hogy a felesleges közismereti tárgyakat le akarják építeni. Csak helyette kell a szakmai gyakorlat. Sok.


krizmo_
(addikt)

Te okoskodsz, mindig, állandóan.... egy polihisztor vagy.....
Na, mindegy ez nem ide tartozik, és már korábban kifejtettem a véleményem, amihez most is tartom magam.
Biztos az előzmények miatt nem tudom reális látni a dolgokat veled kapcsolatban..... ezen elgondolkozom....


Dany007
(veterán)
Blog

"Most is az megy, hogy a középszintű érettségin átrugdosnak mindenkit, mennek a nagy összekacsintások, míg a vizsgabiztos nem néz oda, hát még mi lenne, ha mindenkinek kötelező lenne? "

Jó, hát ezzel semmilyen körülmények között nem lehet tenni semmit se... Nyilván ezt a rendszert is át kéne szabni akkor. De legalább az alap több lenne, minthogy a gyerek valahogy elbukdácsol 16 éves koráig, aztán meg megy az apjával felsővezetéket lopni...


Crystalheart
(senior tag)
Blog

Nem, én csak brainstormingolok. :) Ha valamiben hülyeséget mondok, lehet ellenérvelni, oké, csak az ellenérv ne legyen már egyenlő a másik képességeinek vagy tapasztalatainak a firtatásával. Már csak azért sem, mert úgysem fogom az életem minden részletét elmesélni egy fórumon, nem ismerhetjük egymást, nem tudhatjuk, ki mit élt már meg, vagy mennyit tanult. A világ legokosabb, legtanultabb tudósai, közgazdászai, filozófusai is néha olyan szöges ellentétben álló ideákat vallanak, hogy elképesztő, akkor nem kell csodálkozni azon, ha egy eldugott fórumon két nevenincs akárkinél ez van.

Amúgy ha csakis a csakis szigorúan vett szakmai dolgokhoz szólnék hozzá, nagyjából bannoltathatnám magam, mert olyan sok irodalmi meg földművelő téma van itt a Logouton. :)


Vladi
(nagyúr)
Blog

De lehetne tenni. A felsőoktatási felvételit emelt szintűhöz kötni. Kettőhöz.

(#24) Crystalheart:

Új lehetsz még errefelé. ;]

[ Szerkesztve ]


krizmo_
(addikt)

Nem teregeted ki az életed a fórumon? Te? :Y
Csak az nem tud rólad mindent, aki nem akar.....
Már többet tudok rólad lassan, mint magamról....
Nekem csak azzal van bajom, hogy valakinek a szakmaiságát vonod kétségbe, csak azért mert te olvasol ezt-azt a neten.... Te vagy az, aki mások tudását megkérdőjelezed.
De itt ezt befejeztem, nem ide való, nem ez a téma.


krizmo_
(addikt)

Szerintem az lehet a baj, hogy túl sok szabadságot kapnak az iskolák, van ugyan egy kötelező oktatási terv, de a tanár és az iskola határozza meg a többi részét, ami ugye a gyakorlatra is kihat.
Valóban sok intézményben probléma a szakmai gyakorlat.
Van ahol fizetnek érte, van ahol neked kell fizetned, és van olyan is, hogy bemész és nézel ki a fejedből, mert nem tanítanak semmit...
Mondjuk azért lehet tájékozódni arról hova érdemes menni gyakorlatra, csak sokan a könnyebbik utat választják és oda mennek, ahol lazsálás van.

[ Szerkesztve ]


bozont
(veterán)
Blog

Én még a 90-es években jártam általánosba, akkor még egész jó volt az oktatás, de tényleg nem a jó irányba halad a dolog. Olyanról meg nem is merek álmodni, hogy a szombati napokon, mondjuk 8-12 óráig egy kis kreszt, illemtant, elsősegélynyújtást tanítanának a gyerekeknek, meg talán egy picit a környezetvédelemről is eshetne szó (pl a szelektív hulladékgyűjtést már óvodától kezdve kellene a gyerekebe nevelni, minden iskolában és óvodában kötelezővé tenném). És a kisebbek számára ezek mind nagyon jól megoldhatóak játékos formában is.
Persze dolgozat, meg ilyesmi nem kell ezekből, de könnyed szórakoztató formában biztos ragadna valami a gyerekekre (nagyobbakra is).


proci985
(MODERÁTOR)
Blog

svédeknél gimnáziumban minden éven minden tárgyból van egy központi írásbeli évzáró, ahol felmérik, hogy mennyit tudnak a diákok.

ezzel lehet rangsorolni az iskolákat, a diákokat, és ha egy tanár túl kedves/pikkel, akkor azonnal ki lehet szúrni.

a javítást természetesen másik helyeken végzik.

más.
a funkcionális analfabétizmus probléma, és nem tárgyi tudás erőltetésével segíthető.

a történelemoktatás jelen formájában megintcsak bajos: gyakorlatilag jelenleg már tökmindegy, hogy melyik csata napra pontosan mikor volt az 1200as években, ellenben mondjuk "Németország" a két világháború között annál érdekesebb: avagy hogyan tudott egy pici protestpárt hatalomra jutni és végigtarolni Európát, mindezt pár év leforgása alatt (avagy milyen elképesztő sebességgel történt). vagy a jakobinus forradalom balratolódásának folyamata, egy évszázaddal később Európa másik végében ott is történt valami nagyon hasonló. a történelem fontos, csak nem ebben a formában.

ugyanúgy irodalomnál is, született/meghalt érdektelen pontos évszámra, ha be tudja időbe rakni, hogy melyik korhoz tartozott, és mik motiválhatták a korra reflektálva az szerintem lényegesen jobb eredményt fog jelenteni. de legalábbis tanulhatóbb lesz. más kérdés, hogy teljesen más kikérdezési forma kell a kettőhöz.

nyelvből meg igazából heti 2-3 óra kevés. négy, minimum, ha eredményt is akarnak.


Jhonny06
(veterán)
Blog

Ilyenkor sajnálom azt, hogy közelebb vagyok az egyetem elejéhez, mint a végéhez. Csak sikerüljön még normális kereket között elvégezni, aztán ki merre lát..


bubi92
(őstag)
Blog

ne is ugyanarra tanítsák már a szakközepeseket meg a szakképzősöket.
csak egy példa, hogy miért is helyes ez.

van egy szakközép. tanárok rendesen számon kérnek, van egy szint. hiába vagy az összes szakképzősnél tanultabb, ha a szakközépben ez csak 2-es szint.

van egy szakképző. egy átlagos képességű gyerek vagy. ezzel már kitűnsz a többitől. többre értékelnek a tanárok, jobb jegyeket kapsz.

főiskolás felvételi:
szakközepes megírja átlagosra vagy talán jóra, de ez ma már kevés.
szakképzős(leérettségizik 2-esekre) viszi az év végi ötöseit(mert ugye a társainál jobb volt.) és az év végi jegyeivel simán bekerül állami szakra.


Crystalheart
(senior tag)
Blog

"svédeknél gimnáziumban minden éven minden tárgyból van egy központi írásbeli évzáró, ahol felmérik, hogy mennyit tudnak a diákok." - Támogatnám az ötletet. (Bár én lekéstem a 10. év végén a magyar és matek kisérettségimet is, aztán meg 12. év elején az előrehozott infó közép szóbelit... :DDD )

krizmo_: Elég kihalt lenne a Logout, ha minden témához csak azok szólnának hozzá és írnák le a véleményüket és javaslataikat, akiknek papírja van róla. És elég furcsa lenne, ha a bemondott papír olvastán mindenki főt hajtana egyazon vélemény előtt. Ezek után, minthogy vélhetően egyikünk sem professzor, bármilyen fővonalbeli egyezmény vagy álláspont is áll egy dologról, miért ne kérdőjelezhetném meg annak helyességét vagy kizárólagosságát? Mindannyiunknak lehet véleménye, ráadásul itt épp az oktatásról van szó, amiről aztán még annyi közmegegyezés sincs, mint a múltkori témában.

(Amúgy Nietzsche sem csinált mást, mint árral szemben úszott. :) )

[ Szerkesztve ]


Jhonny06
(veterán)
Blog

Nálunk voltak rendszeresen szintfelmérők év végén, bár nem mindig minden tárgyból.


adalbert1
(veterán)
Blog

Mi a probléma a matematika és a történelem idegen nyelven történő oktatásával? :U


Crystalheart
(senior tag)
Blog

Nálunk is, szerintem majdnem mindenhol. A kulcs itt, hogy érettségi-szerűen egységes lenne, mint általános suliban a kompetencia-felmérő, vagy mint maga az érettségi.


Иван
(őstag)
Blog

Nálunk is iratnak ilyent, minden páros évben (kivéve a 12-iket, mert akkor ugye érettségi), ez a PISA teszt, amit ha jól tudom az egész EU-ban íratni kell.

A magyar iskolák és a skandinávok amúgy érdekes relációban állnak. A magyar iskolák mindig toronymagasan vezetnek az általános iskola első 5-6 évében a skandinávokhoz képest, aztán olyan nyolcadik körül lesz kiegyenlített a dolog, és középsuli végére meg a skandinávok vezetnek erősen. Pár éve volt erről egy cikk a HVG-ben, vagy valamelyik ilyen lapban, annak nyomán.

Valószínű azért van ez, mert a magyar diák a felejtésnek tanul, a skandinávokban meg tényleg kompetencia alapú oktatás van. Namost a magyar sulikban szerintem a következő történt: eltörölték a lexikális tudás számonkérését, viszont a "kompetencia alapú oktatás" címszó alatt lehet a semmit csinálni.

Én a városom egyik sztárgimijébe jártam, de így visszagondolva ami ott ment tanulás címszó alatt, az elég lötyögés volt. Egyedül matematikából érzem azt, hogy alapos ismereteim lennének, meg a magyartanárunk volt egy olyan, aki nem irodalmat akart tanítani, hanem meg akarta szerettetni a művészeteket zusammen. Ő egy nagyon-nagyon jó tanár volt, de voltak más magyartanárok, akik pffff.... Szerencsém volt csak vele.

Na de ez már itt a vége nagyon off.


sztanozs
(veterán)
Blog

Erről jut az eszembe: WAY - When I Was Your Age


Crystalheart
(senior tag)
Blog

Erről jut eszembe, olvastam régebben egy cikket a PISA-ról, melyben ez áll:

"A teszt legnagyobb meglepetése Finnország: olvasásban az első, matematikában a negyedik, természettudományokban a harmadik helyen végzett. Északi rokonaink nemcsak a gazdaságban, hanem az oktatásban is kisebbfajta csodát produkáltak. Íme, a recept: hétéves kortól kezdve minden gyerek egységes alapokon működő kilencosztályos általános iskolába jár. Nincs "szakosodás", nincs szelekció, nincs felvételi. Az úgynevezett integrált oktatás szerint a gyerekek érési szintje más és más, a túl korai válogatás tehát értelmetlen, sőt káros. Ezek az iskolák egész naposak, a tanulók ingyenebédet kapnak, igények szerint zene- és sportoktatásban részesülnek. A gyengébbek számára magától értetődő a felzárkóztató foglalkozás, a kiemelkedők több különóramenüből válogathatnak. Jegyekkel történő osztályozás csak az utolsó három évben kötelező, az első válogatás csak 16 éves korban történik. A jobbak gimnáziumban tanulhatnak tovább, a gyengébbek szakmát tanulnak, de ez utóbbi színvonala is jóval magasabb az európai átlagnál. A finneknél a legkisebb a különbség a legjobb és a leggyengébb teljesítmények között, s ami még fontosabb, ez nincs összefüggésben a család szociális helyzetével. Az iskola tehát esélynövelő intézmény, ami sok országban egyáltalán nem mondható el. A finnek az elsők között hozták létre a kommunikációs társadalmat, s az oktatást is ennek szolgálatába állították. Kisebb súlyt helyeznek például a szépírásra, viszont első osztályos kortól kezdve használják a számítógépet. S még valami: a pedagógusok anyagi és erkölcsi megbecsültsége hagyományosan jóval magasabb, mint a legtöbb európai országban, a tanári pályához hatéves egyetemi szintű képzés szükséges.

A Pisa-tesztből az is kiderült, hogy az oktatásra fordított összegek nincsenek szoros összefüggésben az elért eredményekkel. Dél-Korea, amely összesítve a második helyen végzett, az egy főre eső ráfordítások terén csak a tizenötödik, s Finnország is csak a tizedik. Ausztria viszont, amely a legtöbbet költi oktatásra, csak a középmezőnyben helyezkedik el."

És ez 2002. Tíz év alatt már elég alaposan át lehetett volna szervezni itthon is az oktatást. Magam sem tartom ideálisnak a 8 osztályt, főleg nem úgy, hogy sokan 6 évesen kezdik a sulit. 16 éves korom körül már kezdett körvonalazódni bennem, mire is vagyok képes - akkor írtam az első valamirevaló, bár azóta törölt novelláimat is -, és másokkal is ez volt, 14-15 évesen kissé korai. (Ilyenkor még jó eséllyel rengeteget változik a kamasz személyisége és világlátása egy év alatt.)

Tudja valaki, a frissebb adatokat hol lehet elérni? Kíváncsi volnék, azóta mi alakult.
MOD: Oké, máskor előbb keresek, aztán kérdezek, 2009-ig még a Wikipédián is fent van. Ezek szerint Magyarország helyzete e tekintetben nem sokat változott.

[ Szerkesztve ]


Иван
(őstag)
Blog

"a tanári pályához hatéves egyetemi szintű képzés szükséges."

Jah, erre mondják a tanárok, hogy valaki 5-6 évig jár egyetemre a tanárképzőbe, majd az első óráát amit tart, na annak az első 5 percében kiderül, jó tanár lesz-e vagy sem :DDD

De az tény, hogy nálunk a tanárok megbecsülése a béka segge alatt. Mondjuk az is tény, hogy manapság már boldog-boldogtalan lehet tanár, és egyre több az olyan, akinek semmi keresnivalója nincs a gyerekek között.


krizmo_
(addikt)

2006-ban és 2009-ben voltak még felmérések, és most 2012-ben.

Az eddigi felmérések fent vannak, ha érdekel, letölthető:
[link]

A 2012-es felmérés 2013 decemberében lesz elérhető.

[ Szerkesztve ]

üzenetek