Így parkolj magyar - mert mindenkivel megesik

írta: crey, 4 éve

2020 Szeptember 4-n megbüntettek a XIII. kerület Tátra utcában, mert hiába próbáltam elindítani a parkolást Simple applikációban, folyamatos hibát dobott.
Miután egy sarokkal lejjebb találkoztam valakivel, átvenni egy csomagot, majd vissza, így gondoltam hogy úton odafelé még megpróbálom párszor, de sajnos nem jártam sikerrel.

Mire visszaértem az autómhoz (szó szerint nem álltam ott 5 percig), a parkolóellenőr már fotózta körbe az autót. Mutattam neki hogy nem tudom a parkolást elindítani, rajtam kívül álló okokból.
Ő mondta, hogy ilyen esetekben jelentsem be, hogy nem tudtam elindítani a mobilparkolást, és majd elbírálják, de ilyenkor törölni szokták a büntetést.

Közben persze a büntit befizettem, mert a bírálat kimenetelétől függetlenül azt be kell fizetni.

Bejelentettem, leírtam a körülményeket, etc. Itt a XIII. kerületi Közszolgáltató Zrt. válasza (a mai nap érkezett):

"Tisztelt XX!

Hivatkozva a 2020.09.09 - én küldött elektronikus levelére, ezúton küldjük válaszunkat.
Szeretnénk tájékoztatni, hogy a(z) XXX-XXX forgalmi rendszámú gépjármű 2X2X4X34 azonosító számon
rögzített pótdíjazási esetét a körülményeket megfontolva lezártuk, a fenti azonosító számon további
hátralékot nem tartunk nyilván!

A mobilparkolás elindulásáról vagy annak leállításáról SMS üzenetben kap tájékoztatást a várakozni
szándékozó gépjárművezető. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. állásfoglalása szerint, addig ameddig nem
kap a parkolás elindulásának visszaigazolásáról üzenetet, nem hagyhatja el a gépjárművet, illetve, ha a
szolgáltatás átmeneti okokból nem elérhető, Önnek más módon kell eleget tennie díjfizetési
kötelezettségének. Mivel Ön nem rendelkezik olyan SMS-el, miszerint a mobilparkolás elindult,
vagyis nem történt díjfizetés, ezért az ellenőr jogosan járt el a pótdíjfizetési felszólítás kiállításakor. A
mobilparkolási szolgáltatás, amit igénybe kívánt venni, a mobilvásárlás kategóriába tartozik, amit a
Nemzeti Mobilfizetési Zrt. koordinál a viszonteladói között. További reklamációjával és kártérítési
igényével kérjük, forduljon az alkalmazás gyártója felé."

Erre írtam nekik egy választ.

Tisztelt XX és YY!

Köszönöm a válaszát. 

"A mobilparkolás elindulásáról vagy annak leállításáról SMS üzenetben kap tájékoztatást a várakozniszándékozó gépjárművezető. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. állásfoglalása szerint, addig ameddig nemkap a parkolás elindulásának visszaigazolásáról üzenetet, nem hagyhatja el a gépjárművet" - kissé visszásnak tűnik 2020-ban, hogy nekem mint egy fizetésre kötelezett (amúgy budapesti lakosnak), azzal kelljen foglalkoznom, hogy a háttérben a technológiát szolgáltatók milyen úton módon kommunkálnak egymással, és ki miért felelős vagy hova értékesíti tovább a parkolás fizetési lehetőséget (mert természetsen minden érintettnek bevétele származik ebből - az OTP-nek, aki a Simple rendszert üzemelteti, a XIII. kerületi közszolgáltató Zrt.-nek, vagy épp a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-nek, akin keresztül a mobil parkolás zajlik).

Főleg az a visszás, hogy én a XIII. kerületi Közszolgáltatónak kell fizessek, aki a parkoló helyet biztosítja, és pont a legkevésbé sem érdekel hogy a közszolgáltató odaálít-e minden parkolóhely elé egy kofát, aki jegyet árul, vagy épp megoldja kicsit modernebb módszerekkel az egészet. 
Hogy érthetőbb legyen a gondolatmenet: nekem mint ügyfélnek arról sem kell tudnom, hogy a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. létezik.

Finoman foglamazva az meg pláne szórakoztató állásfoglalás, hogy a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. szerint "nem hagyhatom el a gépjárművet" amíg a fizetés megkezdéséről értesítést nem kapok. Miután a mobilfizetés általánosan a parkolóóra oldalán látható telefonszámra küldött rendszámmal indul, így valahogy csak el kellene hagynom a járművet, hogy keressek egy parkoló órát, nem? Máshogy honnan tudnám meg a telefonszámot ahova SMS-t kell küldenem hogy elindítsam a parkolást? 

Létezik olyan okostelefonos alkalmazás, ami a SMS-t küld, geolokáció alapján (pl Vodafone Parkoló applikáció), de a Simple-höz hasonló applikációk egy fia SMS-t el nem küldenek a készülékekről, hanem a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. egy  API-ján keresztül kommunikálnak, és ez így jut el az önök parkolási rendszerébe is. Szóval az SMS válasz soha nem érkezik meg ezekben az esetekben (mondom ezt több száz indított parkolással a hátam mögött), mert egy push notificationt kap az ember, az applikáción belül, ha sikeres a parkolás regisztrációja. Az állásfoglalás szerint  eddig soha nem parkoltam szabályosan, sőt minden alkalommal csak szórakozásból vonja a bankkártyámról a parkolási díjat a Simple applikáció. 

Igazából a levelem egy pillanatig sem tagadta a parkolás fizetés elmaradását (arra az öt percre amíg ott álltam), hanem azt próbáltam hangsúlyozni hogy rajtam kívül álló okokból ez ellehetetlenült, és egy 5 perces megállás 7613 Forintomba került. Reménykedtem abban, hogy a korábbról bizonyítható jogkövető magatartás, több száz indított parkolás is megjelenik a rendszerükben, amit ugyan ezzel a rendszámmal, a kerület több pontján elkövettem már. De ahogy a magyar közszolgáltatások esetén már megszokhattuk, az emberközpontú hozzáállás vagy az ügyfélbarát kiszolgálás csak mesékben létező pátosz. 

Kéretik a továbbiakban az utcán vadászó kollégákat tájékoztatni, hogy nyugodtan mondják a szemébe minden megbüntetett autósnak, "hogy legközelebb tetszett  volna elvándorolni az automatáig, meg vissza, vagy megnézni az automata oldalán az SMS számot, és bepötyögni a rendszámát mert hiába hivatkozik bármi másra később, az minket és a kollégáinkat pont nem fog érdekelni. Ja és mindezt mobil fizetés esetén tegye a gépjárműből, mert a parkolás indításáig azt el nem hagyhatja."

Üdvözlettel, 

XX

Néha vannak olyan tévképzeteim, hogy ebben az országban, bármilyen hivatalos szerv vagy köszszolgáltató ért az emberi szóból, vagy éppen tud empatikusan viselkedni. Hát ez ilyen.