Uber vs. Taxi - sokadik kör

írta: crey, 8 éve

Tudom hogy lerágott csont már a téma, tudom. Tudom hogy egy része az embereknek pont tesz rá nagy ívben, mert sem ezt, sem azt nem használja, vagy használta, vagy épp vidéken él, ahol meg nem nagyon van más lehetőség, mint a taxi. Tudom, összetehetem a két kezemet azért is, hogy székesfővárosunknak viszonylag normális a tömegközlekedése. De tegnap pontosan azt sikerült megtapasztalnom, ami miatt az Ubernek igenis volt létjogosultsága Budapesten, és a mai napig lenne.

A történet dióhéjban: egy partnertalálkozót rendeztem 20 fölötti külföldi létszámmal az elmúlt két napban (július 27-28). A rendezvény sikeres volt, eltekintve egy pár gikszertől.

Az egyik ilyen, a szokásos taxishiéna jelenség. A hotel (nem nevezem nevén), egy viszonylag patinásnak mondható, se nem túl drága, se nem túl olcsó kategória. Azt vettem észre, hogy ha magyar vendég kér a recepción autót, akkor a Főtaxi vagy a Tele5 van hívva, ha külföldi, akkor két srác rotálja egymást a szokásos BKK szabadjelzős autókkal, bárminemű felségjelzés nélkül.

Persze mondhatjuk azt, hogy ők a hotel szerződéses sofőrei, csak a szitu az, hogy én nem vagyok se szűzlány, se 16 éves.

Szóval az első dolog amin felháborodtam, az a mocskos képmutatás, amit a taxistársadalom prominenseinek sikerült produkálnia az elmúlt hónapokban.
A mai napig nem hallottam a taxis érdekképviselettől egyetlen megoldási javaslatot sem a hiéna kérdésre. Bezzeg az utasokra nézve tisztán üzemelő, és fair elszámolású Uber szúrta a szemüket ám nagyon. Azokra a szarháziakra, akik erővel elfoglalják a drosztokat a Keleti-, Nyugati-, Déli-, és korábban Ferihegy előtt is, és ők ellehetetlenítik a normálisan működő taxisok megrendeléseit, érdekes mód valahogy ez nem szúrja a szemét senkinek... a szakma megtisztításáért valahogy nem verik az asztalt a kedves urak habzó szájjal, és vérben forgó tekintettel.

Az újabb hatalmas pofont a tegnapi (28.) nap esőzéses időjárása adta a személyszállítás koronázatlan királyaitól, engedjetek meg egy kis felvezetést a dologhoz.

Éveket használtam a taxi szolgáltatást, amíg létezett az Uber inkább azt preferáltam, amikor csak lehetett. Éveken át hallgattam Taxisoktól azt, hogy amikor leesik a nagy eső, leesik az első hó, szilveszter van, húsvét van, sátras ünnep van, Ő inkább ki sem megy az utcára, mert (random indokok következnek):

- mert a részeg hülye utas összehányja az autóját
- mert az egyszeri úrvezető belecsúszik, összetöri az autóját
- mert van a kedve a francnak dolgozni sátras ünnepekkor, Ő is inkább otthon döglik.

Komolyan, nem egy sofőrtől hallgattam már meg ezeket a képtelen indokokat.

Hát hölgyek-urak, ilyen a világon nincs. Köszönhetően a nyamvadt szabályozásnak, ami abszolút ellehetetleníti a versenyt, ti kedves Taxis barátaim megengedhetitek azt magatoknak ebben az országban, amit csak nagyon kevesen, hogy szartok dolgozni. Főleg azért is, mert a tarifa amit kisírtatok magatoknak, az akkoriban 430-450 Ft-os benzin árra lett méretezve. Ma nem hápogtok miatta, hogy lejjebb kéne vinni, most hogy több mint harmadával olcsóbb az üzemanyag. Fúha, milyen érdekes nem? Nem vagytok rákényszerítve, hogy ugyanúgy ahogy bárki más, folyamatosan dolgozzatok, ha meg akartok élni tisztességesen. Mert lehetnek ilyen úri hóbortjaitok.

Milyen szép is lenne a vendéglátás, ha a csapos lány holnap azt mondaná, hogy ÁÁáá, én pénteket nem viszek műszakot, mert sok a részeg hülye, aki megbámulja a mellem, és megfogja a seggem ha kimegyek leszedni a poharakat.

A foci meccs bírója nem hajlandó a játékvezetésre esős napokon, főleg azért mert egy-egy tapasztalatlanabb játékos, véletlenül rácsúszna a lábára ha közel áll egy szereléshez.

Gyönyörű világ lenne, ha holnap reggel Győrffy Pál kiállna, hogy szilveszterkor a mentősök egy része nem teljesít szolgálatot, mert elegük van a kötekedő részeg állatokból.

Vagy vegyük csak öcsém példáját, akinek évek óta sem karácsonya, sem szilvesztere - mert a vendéglátásban senki nem kérdezi meg a cukrászt, hogy szeretné-e az ünnepeket a családjával vagy a barátaival tölteni.

Kedves taxisok, a fenti indokok vezetnek ahhoz, hogy ha leesik a nagy eső, akkor egy részetek szarik kijönni dolgozni pont akkor, amikor a városban a legnagyobb igény mutatkozna taxikra. Egy éttermi vacsorát, amit a hozzám érkező főnökömnek szerveztem, azért kellett elcsúsztatnom fél órával (az amúgy is túlfoglalt étteremben), mert fél órán keresztül nem kaptam autót négy különböző "szolgáltatótól", az egyik aki meg beígérte elfelejtett visszahívni, hogy jah, nincs a környéken szabad autó, így ez még rátett 20 percet a várakozásra.

És nem a peremkerületbe kértem volna autót, nem hajnali kettőkor. Délután fél hat körül, a belvárosban. Elgondolkodtat az a tény, hogy miért is lehet ennyire kényelmes ez a világ nektek, hogy az elvileg regisztrált 4000 taxit valahogy pont amikor nagyon kéne, nem lehet elérni.

És akkor még nem beszéltük a harmadik pontról a hiszti cunamimban. Az alkalmazások. Mert voltam oly bohó, hogy ha már telefonon nem sikerült elérni a diszpécser központot, akkor nézzük meg a híres neves alkalmazásokat, hisz a Főtaxi is azon verte magát, hogy legyártotta pont ugyan úgy az alkalmazását, ahogy az Uber is tette, ugyan azok a funkciók elérhetők.

MUHAHAHAHAHAHAHAHAHAAA.

Az első amit kipróbáltam, az a City Taxié, nem mondom tisztességes munkát végeztek a fejlesztők. Tényleg lekövethető az autó azonnal, amint kiadják neki a címet, gyorsan és egyszerűen használható, ha megadom a kártyaadataim az alkalmazásban akár azon keresztül is fizethetek, nem kell szenvedni semmivel - kb. úgy ahogy ezt az Ubernél is megszokta az ember. Megadhatom az utasok számát, stb. Az egy egyetlen dolog amit nem tud, hogy kapcsolatba léphessünk egymással. Ez tényleg az egyetlen probléma (értékelés van ugyan úgy, csak nem dobja eléd, hanem a historyban gyűjti, ezt még lehetne csiszolni). Tényleg komolyan vették az Ubert mint követendő példát, és leszámítva a drágább árakat, panasz magára az appra nem lehet.

Akadt viszont egy apró gikszer. A probléma csupán annyi, hogy miután nem kaptam visszajelzést a leadott rendelésre, felhívtam őket - 20 perc után. Hát igen, nem tudták kiadni a címet, de felhívni elfelejtettek... Utaskiszolgálás level 99.

Jöjjön hát a Főtaxi alkalmazása. Mindent be tudsz állítani advanced módban. Kombit kérsz, egyterüt, szedánt, előhűtött autót klímával, kis állatot vinnél, nagyot, előrendelnél, üzenetet küldenél, kártyával vagy készpénzzel fizetnél, mindent beállíthatsz. Tök jó.

Csak éppen képtelen POI feloldásra. Illetve pl. a Parlamentet megtalálja, de ha az ominózus hotel nevét adom meg, akkor ott meghal. Nem ad keresési találatokat. Magyarul ha nem pontos címet adok meg, akkor esélyes hogy nem tudok autót rendelni. És gondoljatok bele, hogy pl. a hülye turista nem fogja tudni megadni hogy Koós Károly sétányra kéri az autót, mert le sem tudja betűzni - hanem mondjuk nemes egyszerűséggel beírná hogy Szechenyi Spa. A tartózkodási helyre való rendelés meg mint tudjuk mindig lutri, mert a készülék GPS minőségétől, továbbá a műholdakra való rálátástól is függ.

Összesítve elmondhatom, hogy pont azt kaptam amit vártam. Az egész új szabályozás mögött az alternatív szállítási módok kinyírása, és az amúgy teljesen felesleges, káros, versenytorzító - az amúgy monopol helyzetet konzerváló budapesti taxirendelet körmünk szakadtáig történő védése áll. Mert az olyan szervezetek, akik kellemetlenséget tudnak okozni a többi itt élő és közlekedő embernek (taxisok a blokáddal és útlezárással, vasutasok, volánosok és BKV-sok a sztrájkkal) szája már rég be van fogva a nekik tett kedvezményekkel, mert ha ebben a jelenlegi kormányzat beleáll, ahogy tette az előző, hosszútávon biztosan rajtuk csattan az ostor. Mert az egyszerű ember csak annyit fog látni az egészből, hogy a kormány tehetetlen egy maroknyi emberrel szemben, ami az Ő életét keseríti meg. Egyszerűbb csírájában elfojtani az ilyen problémákat.

Rengetegen, rengeteg helyen megénekelték már a tapasztalataikat a taxis vs. uber témában. Én nem kezdenék bele, mert kisregényt tudnék írni az elmúlt évek tapasztalataiból. Az viszont biztos, hogy a jelenlegi helyzet biztos jó a taxisnak, jó a cégek tulajdonosainak (meg a háttérbe húzódó politikus érdekeltségeknek), talán jó az államnak (?), de egyetlen egy szereplőnek nem jó (aki miatt egyáltalán létezik személyszállítási szolgáltatás), az utasnak.

U.I.: Végül mire autót kaptam, és elpanaszoltam a gondjaim a taxisofőrnek, Ő közölte velem, hogy nagyon örül ennek a helyzetnek. Hogy kevés az autó, és Ő pöröghet egész nap. Ez neki így jó.

Tök jó. Tök jó, hogy neked jó.