Egy óvatlan kattintás miatt 51 millió forintot loptak el egy magyar házaspártól

írta: Eastman, 4 éve

Kirívóan kedvező lakáshirdetéssel húztak csőbe egy budapesti családot, akik egész életük megtakarítását veszették el egy szempillantás alatt. A szélhámosok gondosan összehangolt lépésekkel, adathalászattal és SIM-cserés átveréssel szereztek hozzáférést a család bankszámlájához, ahonnan 51 millió forintot emeltek le.

Forrás: 24.hu

(...)

Ingyenesen letölthető trójai faló

A fotók nem sokára (megjegyzés: emailben) érkeztek is, de nem csak azok. A levél egy számukra ismeretlen programot is tartalmazott, amire óvatlanul rákattintottak. Ez az AnyDesk nevű szoftver volt, amelynek segítségével távolról, közvetlenül fértek hozzá a csalók a házaspár számítógépének teljes tartalmához, köztük a gépen tárolt céges iratokhoz, elmentett felhasználónevekhez és jelszavakhoz. Az AnyDesk egyébként egy ingyenesen letölthető program, ami egyéni felhasználásra hasznos lehet, ám ez az eset is jól mutatja, hogy milyen veszélyeket rejt.

A számítógépen talált céges dokumentumok – mint később kiderült – nagyon fontosak voltak a csalóknak. Ahhoz ugyanis, hogy hozzá tudjanak férni a házaspár vállalkozásának bankszámlájához a hitelintézet internetes felületén, az ahhoz tartozó jelszavak mellett másra is szükségük volt. A kétlépcsős azonosítás miatt a bank által SMS-ben küldött kódok is kellettek a belépéshez. Ehhez pedig arra a telefonra is szükségük volt, amit a számlához rendeltek. A családnak a Telekomnál több mobiltelefon-előfizetése is van, ám azokat a vállalkozásuk nevére kötötték, ezt használták ki a tolvajok.

A megszerzett céges aláírási címpéldánnyal egyszerűen besétáltak a budapesti Westend bevásárlóközpont Telekom-üzletébe, és családi vállalkozás nevében igényeltek három új telefonkártyát, mondván, új készülékeket vásároltak, amikhez kisebb méretű SIM-kártyákra van szükségük. Sikerrel jártak, három új kártyát aktivált a Telekom a csalók számára, ezzel párhuzamosan mindhárom céges telefont lekapcsolták a hálózatról. :U

Telekom: csak műszaki hiba

A történtekkel egy időben a családfő épp telefonon beszélt, amikor egyszer csak megszakadt a vonal, hívást ezután már nem is tudott indítani. Ugyanez történt a másik két telefonnal is, mindegyik azt jelezte ki, hogy a SIM-kártyák nem csatlakoznak a hálózathoz, ezért azonnal megkeresték a Telekomot. Az ügyfélszolgálaton a hiba bejelentésekor arról érdeklődtek a tulajdonosoknál, hogy hol tartózkodnak. Amikor jelezték, hogy a X. kerületben, a Telekom ügyintézője azt közölte velük, hogy a rendszerük szerint műszaki probléma van Kőbányán, vélhetően ez lehet a hiba oka.

Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy ekkor már megtörtént a SIM-kártyák cseréje, amit nyilvánvalóan a Telekom rendszerében is rögzítettek, a házaspár ennek ellenére nem kapott arról tájékoztatást, hogy e csere miatt nem működnek a telefonok.

Pedig ez volt az a kulcsfontosságú pillanat, amikor még meg lehetett volna akadályozni a lopást.

(...)

Húsvét után a házaspár tagjai munkába álltak, és beléptek internetbankjukba, ahol rémálomba illő helyzettel találták szembe magukat: számlájukról az összes pénz eltűnt, összesen 51 millió forintot utaltak el róla hat részletben számukra ismeretlenekhez tartozó bankszámlákra.

(...)