E46 blog 1. rész, édes fájdalom

írta: eldiablo, 2 éve

Hol is kezdjem. Régóta mozgatott egy szép E46-os, mert phéenfé, hathenger meg énzsöláj.
Viccet félre téve, nem vagyok márka fan, de valahogy úgy alakult, hogy pont még egy BMW tetszett meg. Éljenek a sztereotípiák, két nap alatt kaptam belőlük eleget. :DDD

Szóval van autóm, több mint ahány fenekem, erre nyilván kellett még egy (le sem írom hanyadik...).

tldr

Na, de ez miért?
Valahol az első nVidia Titan kártyánál indulhatott el. Várj, autós blog vagy mi a fene ez most? Hát igen, messziről jutottam el idáig. Ugyanis valamikor régen, amikor még nem kisebb ország GDP-jét kitevő összeg volt egy top PC, addig ment a PC tuning mint hobbi. Viszont a kompetitív szinten a PC tuning elment olyan szintre, hogy azt normális fizetésből élő ember képtelen finanszírozni. Milliós csúcskártyák? Ne már. Ennyiből mi minden más kijönne? Az autókat úgy is szeretem, hát legyen hobbi autó. Na a BMW Z4 az túl jó ütni vágni, bütykölni, az csak folyamatosan értékelődik felfelé. Kéne valami "filléres szr". Milyen legyen? Olyan közepesen az, mert bár szeretek bütykölni, de azért az sem baj, ha nem egy vödör csavar.

Legtöbbet a roadster okán a BMW-vel foglalkoztam az elmúlt két évben, ezért is esett a választás egy 3-as BMW-re.
Nem kellett, hogy erős legyen, se szép. Adjon munkát, de azért ne olyan legyen amitől még jobban kihullik a hajam.

El is mentünk egy jó cimborámmal egy kereskedésbe, ahol elsősorban 6 hengeres BMW-kel foglalkoznak. Volt ott nagyon szép szedán 325i, de az nagyon szép és hát nem kupé. Voltak szép kupék is, kevés melóval, 170LE-s újabb motorral, némi felárral. Volt a másik véglet az 500 ezres, azt meg sem mertem nézni, annyira nem akarok mélyről indulni.

Volt egy friss szerzemény, egy fekete 320Ci. 150LE, 190NM, hathengeres, benzines. Kárpit lóg, utas oldali ajtó nem nyílik kintről, rozsda eszegeti, plusz rengeteg apró dolog ami javításra vár, viszont a hangja szép, nem fújja a szelepfedél az olajat.

Totális felelőtlenséggel bele csaptam, lesz ami lesz, elhoztam egy nVidia RTX 3090 Ti áráért.
Némi bonyodalom után végre kifizettem az autót és haza vittem, de előtte egy jóbarátomat elvittem egy próbakörre. A város határ után lévő bevásárló központ parkolójában fordultunk vissza a próbakörről, amikor is, hiába nyomom a gázpedált, az nem reagál. Félreállunk, elkezdjük megfejteni a dolgot. Mind a ketten IT területen dolgozunk, de kettőnk közül még én vagyok a műszakibb ember. Szinte semmi szerszámunk, mi legyen. Letoltuk egy kevésbé rossz helyre az autót és neki álltunk a Google-el megoldást keresni. Hívtam a kereskedőt, de nyilván este 8kor már nem elérhető, főleg hogy 5ig volt nyitva.
Erre megáll egy BMW-s srác, megkérdezi, mit segíthet? A beesett gázpedál hallatán elképedt és nem tudott mit mondani, megköszöntük a jófejségét Ő pedig továbbállt. Mi tovább keresgéltünk, nézegettük a motorteret mint mindenki aki lerobbant. Meg áll egy másik autós, kipattan egy srác, hogy mit segíthet. Betoljuk, vontassuk? Mi a baj amúgy? Elmeséltük neki, mi a sztori, pár órás kotvány, beesik a gázpedál, motor duruzsol. Ki kerekedtek a szemei és kikelt magából, hogy azonnal vigyük vissza, mert át...vertek, tudja, mert Ő autószerelő. Pár mondat még volt, de Ő sem tudott érdemben segíteni így Ő is tovább állt.
Mennyi rendes ember, totálisan meglepődtem. Én is szoktam megállni segíteni. Cseréltem már idegennek kereket.

Ezek után már szóba került egy tréler, ráolvasás, szerszámok, kántálás, ima. Végül tanakodás közben bemásztam, megnéztem a pedált, ami tök más mint a Roadsterben. Ez azért érdekes, mert a roadster elektromos pedállal van, ez meg határozottan mechanikusnak tűnt. Kis feszegetés után megláttam a bovdent a helyén. Szuper, akkor a motortérben kell keresni a problémát.
Már erősen sötétedett így telefonnal világítva próbáltuk megtalálni a problémát. Nem lett meg.
Felhúztam magam és elkezdtem kotorászni a szívósor alá, ahova a pillangószelepet gondoltam ééééés... egy bovden. :DDD
A fogást kitörő örömmel fogadtuk, de ez csak a megoldás egyik fele, kéne a helye is, de némi tapogatás után meg lett az is. Egy bravúros mozdulattal vissza is akasztottam a helyére. Vissza az ülésbe és máris van ellenállása a pedálnak. Kitörő öröm, nevetés. Elindulunk végre a kényszer pihenőről, amikor a cimbora csak annyit mond; baszki, EZ a Te autód.

Valami ilyesmiért vettem. Legyen sikerélmény. Egy hibátlan autón mit javítok meg? Jó, azért nem baj, ha a saját lábán eljut bárhova, mert nem szeretnék trélerezni.
/tldr

Amint volt időm és kicsit szétszedtem, hogy hozzáférjek a pillangó szelephez.

A gondot egy elérett gumidarab okozta. ami szinte gyurmává vált. Ezért volt olyan nyúlós, lomha a gázadás/elvétel. Után állítottam, most ugyan kopog picit a gumi nélkül, de nem zavaró számomra. Ami a lényeg, hirtelen gázadásra sem esik szét és megkaptam a bovdenes gázreakciót, amit szerettem volna.

A másik problémám a kézifék hiánya. Semennyire nem fog. A karnál van bovden feszítő, amiről elsőre nem is lőttem képet, de csak meg volt fogatva, így kb a hónaljamig fel tudtam húzni a kart. Állítás után 2-3 kattanás és megfeszül ahogy kell, de még mindig alig fog. Hátul lehet még állítani a fékpofákon, ha az sem, akkor a pofák koptak rommá. Ez még várat picit magára.

Van még mit csinálni szerencsére:




Rövid távú tervben a kézifék javítása, utas oldali ajtó javítása, alu felnik, új gumik, szűrők, olaj, lámpa polírozás, ha nem segít, akkor csere, kipufogó rendszer ellenőrzése, mert hidegen mintha kifújna. Ezek persze prioritás szerint sorrendben.
Ha az alap dolgok meg vannak, jöhetnek a finomítások. Kárpit tisztítása és javítása, sport kormány (mert a tanga kormány nem tetszik), autórádió modernizálása, karosszéria munkák. Üzemi fékek cseréjét is fontolgatom, mert bár hibátlanul fog, nagyon csikorog és az érzékeny füleimet nagyon bántja.

Röviden ennyi.