Az AMD Radeon Technologies Group problémája

írta: fLeSs, 1 éve

Az AMD megint egy olyan kártyát adott ki, ami az embereknek azért tetszik (már akinek), mert olcsóbb, mint az Nvidia ugyanazon kategóriában szereplő GPU-ja.
Nem azért, mert rendelkezik valamilyen egyedülálló feature-rel vagy mert az emberek "szeretik" a brand-et (kivéve a fanbotokat persze).
Ha valaki a 4080 és a 7900 XTX között vacilál és a 7900-et veszi akkor az csak azért fogja ezt választani mert olcsóbb.
A 4080
- teljesítménye kb. ugyanaz
- kevesebbet fogyaszt
- kevésbé melegszik
- driverekben kiforrottabb termék
- ray-tracingben gyorsabb
- munkára jobb
- DLSS2/DLSS3
A 7900 XTX
- olcsóbb
- a BBA verzió mérete kisebb
- DP 2.1

És ez asszem az AMD nagy problémája.
Amikor egy termék csak az ára miatt versenyképes akkor az elkerülhetetlenül a race-to-the-bottom jelenséghez vezet. Ezt valahogy úgy lehetne leírni, hogy a cég
mindent megtesz annak érdekében, hogy olcsóbb legyen ellenfelénél, kiadások csökkentése, R&D minimalizálás, minőségcsökkenés, a racionális gazdasági döntéseket feláldozzák a versenyelőny megszerzése vagy a termékgyártási költségek csökkentése érdekében.

Nem gondolom, hogy az AMD ennyire lecsúszott volna, elvégre az R&D kiadásaik folyamatosan növekednek, a minőséggel sincs gond (bár most a 7900-es driverével megint problémák vannak kiadáskor, nem képesek tanulni a korábbi hibáikból), de vannak aggasztó jelek lásd lentebb.

A probléma ezzel a hozzáállással, hogy nem "termel" a brand-hez hűséges vásárlókat, ergo ha legközelebb már nem tudnak árban aláajánlani vagy nem elég nagy az árkülönbség akkor ugyanezen vásárlók simán átmennek az ellenlábashoz (vagyis esetünkben GeForce-ot fognak venni).
Elég megnézni az RDNA2 vs Ampere generációt: az RDNA2 nagyon jó architektúra (kivéve a RT-et), nagyon jó kártyákkal, ennek ellenére az AMD piaci részesedése semmit sem javult a korábbi évekhez képest, sőt. Az RDNA2-es kártyák a kiadásukkor minden piaci szegmensben $50-100-ral voltak olcsóbbak, mint az Ampere köré épülő ellenfeleik és most, 2 évvel a kiadás után jóval MSRP alatt is alig fogynak.

Az Nvidia ezt elég korán felismerte, a lesajnált és mémesített Fermi architektúrával (2010) vezették be a CUDA-magokat és elkezdtek felépíteni egy teljes GPU-számolós ökoszisztémát ami mára már megkerülhetetlenné vált a fejlesztők számára. Később a Turinggal bevezették az RTX és DLSS "brand"-eket. Csak brand-eknek nevezem őket, mert a piac nagy része ($200-$500 közötti kártyák) számára ezek hívószavak, de valójában eléggé alacsony a kihasználtságuk.

Szóval mit ad Isten, a Radeon éppen a 2010-es évek környékén volt a piaci részesedését tekintve a toppon és vajon ezt mivel érték el? A sweet-spot elgondolás mentén tervezett 3800/4800/5800-as kártyákkal amelyek ár/teljesítmény mutatóban durván elverték az Nvidia kártyáit viszont ezt leszámítva semmi jót nem hoztak az AMD-nek. A cég profitot alig tudott termelni és a piaci részesedésük bár szépen felugrott pár negyedévre, ez később amikor a következő generációkban ár/teljesítmény mutatójuk már kevésbé volt versenyképes akkor el is veszítették, ahogy az a fentebb taglalt dolgok miatt várható is volt: alacsony(abb) árakkal nem lehet lojális vásárlóréteget képezni.

A Navi31 esetében a chipletes felépítés legfontosabb és jelenleg egyetlen előnye a monolitikus felépítéssel szemben, hogy olcsóbb előállítani. Ez az AMD-nek jó, magasabb profitot eredményez, tehát már ezen a ponton megfigyelhető, hogy az AMD próbálkozik a költségcsökkentéssel. Ez persze racionális döntés, csak kérdés hogy ezt milyen áron érik el és hogy milyen hátrányokkal jár. Az első és legfontosabb hátrány a tervezés és kivitelezés komplexitásának megnövekedése. A Navi 31 esetében a top menedzsment túlzott elvárásokat támasztott a fejlesztőmérnökökkel szemben: a PPA (power, performance, area) optimalizáció elsődleges célja a profit maximalizálás/spórolás volt, de az MCM megközelítés extrém tervezési bonyolultságot eredményezett az időkerethez képest így a kitűzött célok szinte teljesíthetetlenné váltak. Ennek köszönhető, hogy a kártyák nem érik el a 3 GHz-es órajelet sem (3.2+ GHz volt a terv), amivel a Navi 31 megközelítette volna az AD102-t (RTX 4090) és így az XTX-et jóval $1000 fölött lehetett volna árusítani (ez volt az AMD végső célja).

Most az AMD egy olyan helyzetbe lavírozta magát, hogy a Navi31-en található 300 mm2-es GCD + 6x37 mm2-es MCD + 24 GB memória versenyez a nem teljesen feloldott AD103-mal, amely 379 mm2 és 16 GB memória van mellé betársítva. Röviden és tömören igencsak kétlem, hogy az AMD olcsóbban tudná előállítani ezeket a kártyákat, mint az Nvidia a 4080-at nem beszélve arról, hogy felfelé már igen kevés tere van az AMD-nek (órajelnövelés?, 3D-vcache?), míg az Nvidia bizonyára később előjön majd a teljesen feloldott AD103 köré épülő (vagy éppen jobban megvágott AD102) 4080 Ti-vel vagy Superrel, és ha nagyon akarja, akkor az AD102-ből is ki tud adni gyorsabbat (18e-ből 16e mag működik a 4090-ben).

Ha az Nvidia lecsökkenti a 4080 árát $100-200-zal akkor az AMD is kénytelen lenne árat csökkenteni, viszont kétlem hogy ez túlzottan tetszene nekik.

Mindegy is, igazából az AMD helyzete nem az igen kis példányszámban eladott csúcskategóriás kártyáktól függ és mostmár rá kellett jönniük, hogy nem is a közép vagy alsókategóriától hanem attól, hogy mikor lesznek képesek valami olyasmivel előhozakodni, ami az AMD-hez köti a vásárlókat. Nem tudom, hogy képesek-e erre egyáltalán, mivel az AMD mindig a nyílt forráskódot és nyílt szabványokat preferálta.

Az AMD Advantage egy lépés a jó irányba, próbálják a Ryzen tulajokat a Radeonok felé terelgetni, de ez sem igazán működik, mert a Ryzenek is csak addig voltak sztárok, amíg az Intel csipkerózsika álmát aludta... manapság már az Alder Lake és Raptor Lake CPU-kkal szemben a Ryzen előnyei (ár, teljesítmény) eltűnőben vannak.

Ez csak egy kis agymenés volt, véleményem szerint az AMD-n belül a RTG eléggé mellőzött, csak arra "tartják" őket, hogy a konzolokba kerülő chipekhez folyamatos legyen a fejlesztés és egyfajta teszttalajként, publikus demóként az emberek szeme előtt legyen. Olvastam olyan doksit, amiben az áll, hogy a desktop GPU üzletág átlag profitja kártyánként ~$80 szóval nem ebből fognak meggazdagodni.
Az AMD elsődleges és legnagyobb profitot biztosító üzletága a szerverbusiness, az Epyc CPU-k, minden más csak sokadrangú (most még).