Mit kezdjek az órajel dobálás ellen? - RX 470 finomhangolás

írta: füles_, 7 éve

Az itt leírtakat csak saját felelősségre vidd véghez!

Bizonyára sokan észrevettétek, hogy videokártyátok GPU-ja terhelés alatt dobálja órajeleit, ergo throttlingol. Értelemszerűen az ingadozó órajel a teljesítményre is befolyással van.
A throttlingolás okozói általában:
- Túl alacsony power limit - leggyakrabban ez a probléma forrása
- Túl alacsony thermal limit/target - gyenge hűtésű videokártyáknál szokott órajel dobálást okozni, illetve egyes példányoknál csak úgy indokolatlanul alacsony

A throttlingolást az esetek túlnyomó részében e két tényező csúszkájának emelésével meg lehet oldani, viszont ennél van egy hatékonyabb, de komplexebb megoldás is. A két csúszka emelését, vagy a két csúszka közül egyik emelését megspékeljük egy kis alulfeszeléssel. Így csökkentve a fogyasztást, és a power/thermal limit kitolásával járó teljesítménytöbblet mellett kapunk még egy kis plusz teljesítményt, ami csak az alulfeszelésből ered.

Egyébként a GPU-nak elvileg nem kötelessége, hogy tartsa a boost órajelét. Egyedül a base órajel alá nem szabályozhatja magát. Szóval a boost és a base órajelek közt ingadozhat. De nekünk mégiscsak jobb lenne, ha folyamatosan a boost órajelén tekerne a GPU.

A tesztalany szerepét egy XFX RX 470 Single Fan Triple X videokártya fogja betölteni. A finomhangolásra az AMD saját tuningprogramját, a Wattman-t fogom segítségemre hívni. A Wattman minden GCN2/3/4 user számára elérhető a Radeon Settings-ben.

A kártya produkciója gyári beállításokon

(ábra 1: Out of the box beállítások)


(ábra 2: A zöld vonal szemlélteti, hogy a GPU képtelen tartani az 1225MHz-es boost órajelét)

Finomhangolás menete

ábra 3: képen való szemléltetés

1.) Alulfeszeljük a GPU-t, vagyis csökkentjük a fogyasztást. Alulfeszelés esetén 10mV-os lepcsőkkel ugrálunk lefele az állapot 7-es értékből. Minden -10mV-nál adjunk terhelést a kártyának, személy szerint én a FireStrike-ot szoktam használni. A többi állapotot csak akkor módosítsuk, ha a feszültségértéke magasabb lenne, mint az utána következőé. Ezt addig kell csinálnunk, amíg nem fog kifagyni a tesztprogram, vagy nem kezd el csökkenni a kártyánk teljesítménye. Ha ezek közül valamelyik megtörtént, akkor a jelenlegi értékhez adjunk hozzá 20mV-ot és nézzük meg, hogy játékokban is stabil-e. Az én esetemben így nézett ki az alulfeszelés: állapot 6 (968mV), állapot 7 (1025mV) --> állapot 6 (940mV), állapot 7 (950mV)
Tudni kell, hogy mindegyik GPU-nak más képességei vannak, és nem egyformán lehet őket alulfeszelni.
2.) Power limitet adunk a kártyának. Az én kártyámnál lehetőség van 50%-os power limit emelésre, egyes típusoknál viszont csak 25%-ot lehet emelni, tehát típusfűggő. Itt is azt javaslom, hogy 10%-os lépcsőkben haladjunk felfelé, ezt követően terhelés, és nézzük meg, hogy még mindig dobálja-e az órajelét a GPU. Persze aki nem szeretne ezzel vacakolni az kapásból kitolhatja maximumra, csak számolni kell azzal, hogy a peak fogyasztási érték drasztikusan meg fog ugrani, kvázi teljesen feleslegesen. Én azt tanácsolom, hogy inkább keressük meg azt a százalékot, ahol már nem droppol.
3.) Thermal limit/target. Amint följebb említettem, ezt csak olyan kártyáknál kell babrálni, amelyeknek relatíve gyenge a hűtésük, vagy indokolatlanul alacsony értéket kaptak. Nálam ezt nem volt szükséges állítani.

A kártya produkciója finomhangolás után
A módosítás utáni beállítások megtekinthetőek a harmadik ábrán.


(ábra 4: Látható, hogy már nem dobálja az állapot 7-es órajelét a GPU, stabilan tartja az 1225MHz-es értéket)

Összegzés

(ábra 5: -75mV, +10% power limit = 12%-os plusz teljesítmény)

Köszönöm, hogy elolvastad és remélem, hogy tudtam segíteni! :)