Újra nyeregben

írta: futo001, 3 éve

Valamikor 2008 körül bekattantam, hogy motorozni szeretnék. Sosem érdekeltek előtte, még robogón sem ültem soha. De akkor akartam egy mocit. Mondták csináljam meg a jogsit és kezdjek valami kisebb motorral. Ennek a fele össze is jött, megcsináltam a jogsit, aztán beállt a garázsba egy BMW R1150RS. Küzdelmes volt az eleje mivel nagyon magas és nehéz, de belejöttem. ABS, kormányfűtés, állítható dőlésű és magasságú plexi, állítható és fűthető ülés, nagyon bejött.
Pár év után lecseréltem egy Suzuki TL1000R-re. Pici, könnyű, csupasz erő, semmi kényelmi funkció. Iszonyat jó volt szerpentinezni vele, megjártuk Olaszországot, Németországot, Ausztriát, Szlovákiát, Horvátországot és Szlovéniát párszor. Az irányíthatósága mesés volt.
Aztán jött egy hosszú, 6 éves szünet. Nem is gondolkoztam motorban de azért akartam valamit ami kicsit több szabadság-érzést ad, már 2 éve rá-ránéztem a kabriófelhozatalra de sose szántam el magam (egyszer mégis egy angol sportkocsi képében, de sajnos elváltak útjaink pár hónap után, brexit miatt horror lett az alkatrészbeszerzés, alkatrész meg kell bele folyamatosan ).
Aztán párom pár hete szintén bekattant. Motorjogsit akar és motorozni. Namondom ebbűbajlesz, nem kabrió.

A motor
Lett. Először egy motorban gondolkozott, amit mindketten tudunk vezetni. Így jött egy VFR800, gyári dobozokkal, ABS-szel, körmányfűtéssel, zselés nyereggel tankbőrrel és egészen sok, 54.000km-rel. Aztán ráült egy GS500F-re és rájött, hogy mennyivel könnyebb és levonta a következtetést, kell egy kisebb a VFR mellé. Ebből tényleg nem lesz kabrió. Sajnos elvitték a kiszemelt GS500F-t az orra elöl, teljesen összetört.
Aztán 2 napja kipróbált egy CBR250R-t és minden eldőlt, nem a VFR-en tanul, nem is 500-on, neki kell a CBR, azt nem borítja magára, könnyű, szép (elsődleges szempont női szemmel még egy tanulómotornál is), van benne ABS elvileg(!!!), Oxford markolatfűtés és még kényelmes is.
Az ára picit az általa megálmodott tanulómoci ár felett volt, 2000 helyett 2500 Euró, de ok, nézzük át.

49.000km... meglepően sok de OK. Ja, hogy mérföldet mutat. :Y 79.000km... mondom wtf? Azt meg hogyan?
Aztán nem láttam felvillani az ABS lámpát a műszerfalon, márpedig ha van ABS, akkor lámpa is van. Szenzor és jeladó ott van a kerekeken. Ez már egy intő jel volt.
Van pár extrém rozsdás csavar, a többi rendben. Ez is fura, lehet a tárolás vagy a sok km. De miért csak az elején?
A kormánymarkolat, karok tényleg olyan állapotban vannak, mintha 79k lenne a motorban, a többi viszont újszerű. Ez is fura.
Pici olajszivárgás, hamar meg is lett a gond, a leengedő csavar mellett jön ki némi olaj.
Motorolaj enyhén túltöltve, nem vészes.
Eladó tök fogalmatlan, megvette hogy jogsit csináljon, de nem jött össze, állítása szerint egyetlen alkalommal sem ült rajta. Eleinte kamunak tűnt, de ahogy szépen lassan kiderült mennyire nem ismeri a motort, lassan hihetővé vált, pl nem tudta, hogy ABS-es és fogalma nem volt róla mi az Oxford feliratú vezérlő a kormányon de még a szívatót is kereste rajta (injectoros).
Elköszöntünk az eladótól, 1 órán belül visszajelzünk.

Az alku
Begurultunk egy benzinkútra kávézni és átbeszélni. Mondtam felejtse el, van egy másik picit drágábban 2800-ért a közelben, kevés km és a képek alapján is gyönyörű. Próbálta hívni az eladót, üzenetet írt neki, semmi válasz. Na akkor mi legyen, ez a kettő van eladó, meg egy harmadik amiben biztos nincs ABS és az is elég gyanúsan fest a képeken. De ez a motor is fura, túl sok a km, nincs ABS lámpa a kilóméterórában de a jeladó és a szenzor rajta van, mondom szerintem ez nem a sajátja, cserélték valamiért. Én közben kíváncsiságból beírtam a rendszámot Google-be. Meglepetésemre volt találat, elején sérült motor, ugyanaz a típus, de fehér, nem fekete, a rendszám viszont ugyanaz. Egyből értelmet nyert minden. Összetörték az elejét, kicserélték a repedt km órát egy használtra ami nem ABS-es modellből származott, megvették az elejére a fekete idomokat, a hátulját meg átfújták. A baleset 2 éve történt, akkor 15.000km volt benne, tehát nem ez a motor futott sokat valószínűleg, hanem a donor amiből a km órát, karokat és markolatot szedték.
De így sem lenne rossz, jól megcsinálták, villa és kerék nem sérült amúgy sem a képek alapján, csak az idomok törtek el és a kuplungkar görbült.
Mondom 2500 Euró semmiképp, akkor inkább drágábban másik, írja meg neki amit találtunk, küldje el a linket a hirdetéshez és ajánljon 1500 Eurót, az fedezi a mi kockázatunkat is ha mégis villát vagy valami mást kell cserélni.
Várakozás... Mindketten úgy voltunk vele, hogy ha nem fogadja el örülünk, ha elfogadja egy kicsit akkor is örülünk.
20 perc agyalás után elfogadta. Nem ezt vártuk. Mentünk, ABS-t kipróbáltam és működik, fizettünk, felpattantam és 240km-t letekertem rajta haza. Esőben. De még így is élveztem minden km-t.

VFR és CBR
Ma próbálgattam mindkettőt és azt kell mondjam nagyon élvezem a kis 250-es gépet, annyira pici és könnyű, rengeteg magabiztosságot és biztonságérzetet ad. Lehet nekem is inkább 500-600 cm3 körül kellett volna néznem valami könnyű nakedet. És elsősorban lehet 250-en kellett volna megtanulnom motorozni. :U

Jövőhéten viszem Honda szakihoz, átnézetem hogy biztosan minden rendben legyen vele, de úgy tűnik sikerült egy ideális méretű, jó állapotú tanulósmocit venni sokkal olcsóbban mint terveztük. Párom nagyon boldog, hogy egy ilyen szép és aránylag új CBR jött össze. :) Remélem nincs komoly hibája, de ennyi km után sem vettem észre semmi furcsaságot.

Így már nem hátul fog ülni, hanem saját motoron jönni, 2 héten belül várhatóan.

4 érdekesség, ami inkább őrült mint jó szerintem:
-itt nincs műszaki vizsga motorra, utánfutóra és lakókocsira. Ezért is viszem el átnézetni, nincs garancia, hogy jól rakták össze. Mivel nincs vizsga gyakran átfestetik a motort hiszen senki nem nézi, így elég gyakori, hogy a tulajdoni lapon más szín szerepel. Átíratni a színt amúgy csak 1 email kérdése, és ingyen csinálják.
-elég a kresz és a rutinvizsga ahhoz, hogy legálisan vezethess forgalomban autót vagy motort. A további 2 évben meg bármikor megcsinálhatod a forgalmi vizsgát. Ha nem jön össze? Új kresz és rutinvizsga, ez kb 1 hét alatt megvan és mehetsz vissza az útra. :W
-a kresz könyvből megy, otthonról magadtól, oktatás nincs, vizsga online. Nem mondom, hogy nem látszik meg ez a sofőrökön.
-jármű átírása teljesen ingyenes, nincs szerződés, csak levélben vissza kell küldeni a régi a tulajdoni lapot az új tulajdonos adataival (ezért lopni is könnyű).

Itt még fehéren és törötten