MOL 2030 - Hernádi Zsolt előadása

írta: HussarF, 6 éve

Szeptember végén voltam Hernádi Zsolt, a MOL vezérigazgatójának az előadásán. Nagyon karizmatikus ember, jó meglátásokkal. Már 17(!) éve a MOL vezérigazgatója és Közép-Európa legnagyobb olajvállalatává tette a MOL-t. Érdekességképpen elmondta pl. azt is, hogy ők már Közép-Európa legnagyobb kávézó lánca is, a MOL kutakon lévő Fresh Corner kávézókban napi 28 ezer csésze kávé fogy. (Ugye ezt kezdik is már "kiszabadítani" a benzinkutak "fogságából", már megnyílt Pesten az első önálló Fresh Corner kávézó a Károly körúton).

Az előadás témája a MOL 2030-as stratégiája volt. Először kaptunk egy áttekintést arról, hogy hogyan jutott el oda a cég a rendszerváltás utáni tipikus szocialista állami vállalati helyzetből, ahol ma van. Felvásárolták a környék finomítóit és nagy hozzáadott értékű termékeket/üzemanyagokat kezdtek gyártani, hatalmas pénzeket költve fejlesztésre minden évben. Bevásároltak Szlovákiában, Romániában, az összes környező országban. Megemlítette Hernádi a horvátokat is. Akkor végigszaladt egy csendes kuncogó moraj a közönségen. Ő is így mesélte, hogy "Aztán bevásároltunk magunkat 25%-al az INA-ba. Most is szomorúan gondolok arra a napra. Majd vettünk még újra és újra. Még szomorúbb vagyok." - tette hozzá egy félmosollyal. Ráadásul ma már a menedzsment nagy része külföldi és a vállalatban az angol kezd a hivatalos nyelvvé válni.
Nagyon érdekes volt továbbá, ahogy Hernádi elmesélte, hogyan irányítja a céget, hogyan hoznak döntéseket. És hogy hogyan próbálják kitalálni a jövőt. Mert ugye egy cég menedzsmentjének alapvető feladata, hogy ha hosszú távon a piacon akar maradni, sőt, növekedni akar, akkor meg kell látnia a piaci trendeket, ki kell találnia, hogy mire lesz majd igény.
Hernádi azt mondta, hogy 2030-ra a bevételeiknek már csak 50%-át várják a fosszilis üzemanyag gyártásból. Ők a villanyautók részarányának folyamatos növekedésével és a hagyományos üzemanyag igény csökkenésével számolnak. A finomítóik kapacitásának 70%-a megy üzemanyaggyártásra, ezt 50%-ra akarják csökkenteni. Az így felszabaduló kapacitást pedig speciális műanyagok gyártására fogják használni, amire egyre növekszik az igény. Ennek az iránynak a része az is, hogy a benzinkutaikat sem benzinkutaknak hívják már, hanem következetesen töltőállomásnak. Folyamatosan dolgoznak majd a villanytöltők kiépítésén is.

A fentebb már említett, Fresh Cornerhez hasonló profilbővítéshez, több lábon álláshoz tartozik a MOL Bubi és a MOL Limo is, amivel a modern közösségi közlekedési igényeket akarják lefedni (car sharing).
Szintén tanulságos volt, mikor arról beszélt, hogy egyszer egy hétre kapott egy Tesla S-t. Azt mondta, hogy akkor értette meg, hogy miért ebbe az irányba kell menni.
Előtte példának felhozta Steve Ballmert, a Microsoft volt elnökét. Aki, mikor bejött az Apple az első iphone-nal, akkor legyintett rá, hogy 500 dolláros telefonra nem lesz kereslet. Azt meg nem kell magyarázni, hogy hol tartunk most. Vagy pl. a Nokia. Aki anno elsőként csinálta meg az érintőképernyős telefont, de aztán berakta a fiókba, hogy erre nem lesz szükség, aztán a világ legnagyobb telefongyártójából, szépen egy nagy 0 lett.
Hozott még pár ilyen példát, és ezzel állította párhuzamba a Teslát, mint egy új kor előfutárát. Itt nem arról van szó, hogy van egy villanyautó nagy hatótávval. Itt kb. olyan a különbség, mint egy nyomógombos és egy érintőképernyős telefon között. Az alapvető koncepció más. Az autó már sok évtizede 2 vagy 3 pedál, egy kormány, esetleg vmi rádió a középkonzolon. A Tesla pedig ennél sokkal többet nyújt. Emailt írsz vele, elérsz mindent távolról, mint ha csak a számítógépről vagy a telefonról tennéd, ilyesmik. Persze nem Tesla fényezés volt az előadás, azt is elmondta, hogy ezt már felismerték más autógyártók is és ebbe az irányba megy most mindenki, villany meg "okos"autók. És erről a trendről nem maradhatnak le, különben elmegy mellettük a világ.
A cég piachoz való alkalmazkodását szemléltetendő, elmesélte, hogy a régi tapasztalat volt már, hogy Sziget fesztivál idején a Hajógyári sziget melletti MOL kút boltjának forgalma nagyon megnőtt, főként üdítő, rágcsák és alkohol terén. Idén erre már tudatosan készültek és gyakorlatilag lezárták a kutat, sörpadokat tettek ki, kvázi kocsmává alakítva azt. Fennállása legnagyobb forgalmú hetét érte el a kút.
Egy pár szót ejtett a MOL új, a Kopaszi-gáthoz tervezett irodaépületéről. Nem csak az épületet tervezik a legmodernebbre, de egy új munkalégkört, munkavégzési modellt (vagy minek lehetne ezt nevezni...) is be kívánnak vezetni. Nem lesznek pl. íróasztalok. Személy szerint én nagyon szurkolok annak az irodaépületnek, engem megvett a látványterv kilóra és szerintem Budapestnek is jót tenne, ha épülnének ilyen magas irodaépületek a városban.


Mikor vége volt az előadásnak, határozottan az volt az érzésem, hogy szívesen dolgoznék a MOL-nál. Megnyert az az atmoszféra, amit a vezér felvázolt és amit ő maga is sugárzott. Ahogy kifelé sétáltam, ott állt Hernádi új Audija, egy A8-as. Kicsit megtorpantam előtte, pedig nem jövök könnyen zavarba. Az a kocsi inkább egy hajó. Hatalmas. Óriási felnik, meg ez a villanyautós feelingű ledes világítás... Körbenézegettem egy kis hümmögéssel.
Szóval érdekes meglátások voltak, hasznos előadás volt. Más világ jön. Nem az van már, mint 200 éve, hogy ugyanolyan volt az élete még az ükunokának is, mint az üknagyapjának. Ha nem követjük a változásokat, akkor nagyon hamar "megöregszünk". Olyan gyorsan változnak a dolgok, hogy ha az ember nem követi a trendeket, azt veszi csak észre 10 év múlva, hogy nem érti mit csinálnak a fiatalok. Én pl. ezért próbálom mindig megnézni, hogy mit csinálnak az aktuális 15-17 évesek, ha egyszer gyerekem lesz, ne olyan legyek, mint öreganyámék, hogy azt se tudják eszik vagy isszák az internetet. Insta, snapchat, VR, drónok stb. mindenbe bele kell kóstolni, hogy képben legyél...