Létezik még rendes autószerelő?

írta: Jack Hunter, 10 hónapja

Vezérléscsere. 1.4, 8 szelep, Ecotec. Csak nem Opel, Daewoo Kalos. Apuka autója. Munkájából adódóan nem ritka, hogy havi 3000 kilométert megy. Ügyeletes karbantartó a Bóly Zrt állattartó telepein. Nem megy világgá, a legtávolabbi istálló 90 kilométerre van.
Csakhogy kötetlen munkaidő, ünnep, hétvége nincs, ha baj van, akkor hajnali kettőkor is menni kell, az állat nem várhat. Ő szereti csinálni, a Kalost meg nem kérdezték, mennie kell. Épp ezért nem lehet elhanyagolt állapotban. Mint a repülőgépeknél, kötelezően cserélve vannak a kopó alkatrészek, nincs az, hogy jó az még...
600 ezer forint egy felnőtt sertés. Istállója válogatja, van amiben nyolcezer állat is van.
Akár a szellőzés megy gallyra, akár tönkremegy egy szivattyú, meg kell csinálni. Ellenkező esetben elhullik a jószág, brutális károk keletkeznek. Plusz a döggel is kezdeni kell valamit.
Jogos a kérdés, hogy miért nincs céges autó. A válasz egyszerű: olcsóbb a benzinpénzt kifizetni, mint flottát tartani. Jó magyar mentalitás. Az már más nézőpont, hogy annyi a benzinpénz, amiből bőven futná céges kocsira, de nem tudom a hátteret, biztos jól van elszámolva.
Na de a kocsi. Mivel sokat fut, kell is neki a törődés. Mivel egyszerű mint a facsipesz, nemhogy rádió, de még légzsák!!!! sincs benne, ritkán kotlik meg. Olyankor szerviz. Lássuk csak, ha jól számolom, a környéken hat szerelőből is lehet válogatni.
Az, aki a szervizelést vállalta, elköltözött, így mást kellett keresni. Nem akarok belemélyedni mi volt ezeken a helyeken, mert olyan hosszú lenne mint a Gyűrűk ura trilógia meg a Harry Potter. Egyszerre.
Dióhéjban az egyiknél csak protekcióval lehet bekerülni, a másik falusi sufnituning, szigszalagkirály, második neve számla nincs! A harmadik csak olyan kocsikat vállal, amiből sok van az utakon, és nem kell motort bontani.
Végül találtunk egy ígéretes jelöltet, elfogadható áron, jó határidővel. Egy nap alatt megvolt a karbantartás, jövünk haza a friss géppel, otthon, ház előtt már alapjáraton ütemes nyiszorgás a motorból. Megyünk is vissza rögtön, mert mégis ezt hogy?
Megint egy nap, jaj, hát rossz szíjat raktak fel véletlenül. Itt már kezdett ideges lenni apuka meg én is, hát bzd+ cégér, rongyrázás meg marketing van, színvonal meg semmi. Gariban javították, két nap, megint nyiszorog. Ekkor már elfogyott az udvariasság, azt a választ kaptuk, hogy ez ilyen.
Verhettük volna az asztalt, de rögtön kell a kocsi, nem láttuk érdemesnek egy végtelenbe nyúló szélmalomharcba keveredni, továbbáltunk. Út szélén sárga ház, ki van írva, szerviz. Nem valami bizalomgerjesztő, de hát na. Megpróbáljuk. Kijön a csávó, elsírjuk a nyűgünket. Meghallgatja a motort, térül-fordul, valami hosszú csavarhúzófélével belepiszkál a motorba, elhallgat a nyiszogás.
Azt mondja, vezérléscserénél hajlamosak elrörni a burkolat tartópeckét, ami így hozzáér a szíjtárcsához, azért nyiszorog. Köszi, mennyi lesz? Semennyi. Ezen azért jól meglepődünk, apuka rámenősködik. Hadd hagyjuk itt az autót, nézze át, tényleg megcsinálták-e a vezérlést, hiszen úgy néz ki, látott már ilyet.
Megegyeztünk, másnap mentünk a kocsiért. Azt mondja a szerelő, hogy a szíj jó, de a vízpumpát meg a feszîtőt kicserélte, előbbi szivárgott, bontatlan volt, utóbbinak már volt hangja, zörgött és lötyögött. Aztán ha már leszedte, kicserélte a generátorszíjat is, eléggé kopott volt már. Hozza is a hibás darabokat. Necseszki.
Hát azzal a vízpumpával max még két napot ment volna a kocsi, olyan kottyanása volt. Megkaptuk a számlát, eléggé zsebbenyúlós volt, de nem alsópolcos alkatrészeket kaptunk, eszünkbe sem jutott reklamálni.
Hazafelé aztán rendesen ki lett próbálva a Kanos, nagyon jó lett. Jár mint a Doxa, húz mint egy mozdony. Jó, mint egy kismozdony, na. Te, ilyen közlekedőedényt még nem hordott a hátán a föld, a full fapad Suzuki is Rolls Royce hozzá képest, de szíve az van neki. Nekem nem kéne ez a fröccsöntött műanyagbili, amiben még a műanyagot is műanyaggal díszítik, de az biztos, hogy legalább slaggal ki lehet csapatni. Egy melósautónál meg ez a lényeg nem?