Új autót veszek - 3. rész

írta: Lenry, 2 éve

Nekem újat. Nyilván.

Ahogy az előző részben kifejtettem, valójában nem az volt a kérdés, hogy milyen autót vegyek, hanem hogy az E-osztály megfelelő-e nekem?

Akinek véletlenül nincs meg: az E-osztály a német gyártók klasszikus hármas felosztásában a középkategória képviselője, az 5-ös BMW-vel és az A6-os Audival van egy szinten. Alattuk találhatók a C-osztály, 3-as BMW, A4 trió, fölöttük az S-osztály, 7-es BMW, A8. Utóbbi triumvirátust csak szedán formában gyártják, így a középkategória adja kontinensünkön a legnagyobb kombikat.

A W211-es modellszámú típust 2002 és 2009 közt gyártották, 2006-ban kapott egy ráncfelvarrást, és ha az ember ezen modell mellett teszi le a voksát, akkor a legfontosabb kérdés, hogy facelift előtti vagy utáni darabot keres. Apróság, hogy a két változat jópár karosszériaelemben eltér, de a mechanika is sokban különbözik.


(A Mercedes mérnökei egy csomó különbséget rejtettek el a kép két oldala közt. Meg tudod találni mindet?)

A W211 a pápaszemes, vagy kereklámpás Merciként is ismert W210-es utódja. (Aki szeretne belemélyedni egy 210-es fenntartásának sztorijába, annak ajánlom Lalikirály blogját).
Az előd hírhedt arról, hogy mindenhol is képes rohadni, a 211-es tervezésekor ezért különösen nagy figyelmet szenteltek a korrózióvédelemnek, így itt ez már sokkal kevésbé probléma, helyette vannak újak…

Itt van pl az SBC.
Az SBC egy brake-by-wire rendszer, ahol a fékpedállal egy potmétert nyomkodsz, és az elektronika ennek - meg egy csomó másik szenzornak - az értékeire támaszkodva eldönti, hogy hová és mekkora fékerőt kell kivezérelni a megfelelő lassulás érdekében. Ugye milyen jó? Az, amíg jó. Aztán egyszercsak nem, és akkor elég nehezen állsz meg. 1,3 millió autót hívott vissza a Mercedes emiatt. Az USA-ban a mai napig kilométer korlátozás nélkül cserélik grátiszban az SBC egységeket, Európában eseti alapon döntik el, hogy mennyire lesz kedvezményes a műtét.
Ha nem is romlik el az SBC, akkor is drága lesz, mert bizonyos számú pedállenyomás után egyébként is eléri a tervezett élettartama végét, és akkor cserélni kell. (... a Mercedes szerint legalábbis, mert itt káeurópában természetesen megvan az a kisiparos réteg, amelyik ki tudja nullázni a számlálóját). De ha minden működik, akkor is ott a tudat, hogy egy fékbetétcseréhez is spéci szervizszoftver kell… Vagy hogy két akkumulátorra kell költened, mert a fék biztonságkritikus rendszer, így az nem játszik, hogy nem tudsz megállni, mert gyenge az akku, ezért van egy második, aminek az egyetlen szerepe, hogy az SBC akkor is működjön, ha a főakku már ehhez kevés.
Az SBC végül annyira jól sikerült epizódja lett a W211 történelmének, hogy a facelifttel kukázták az egészet és azóta ugyanolyan hidraulikus fékrendszer van benne, mint minden más autóban. Meg csak egy akkumulátor.
Tehát vegyél faceliftet. Igen ám, de a korábbi, agyonüthetetlen sorötös meg sorhatos dízelmotorokat sikerült valamivel kevésbé tartós V6-ra cserélni…
Jah igen, a motor: különösebben nem figyeltem, hogy dízel vagy benzin legyen, de a piaci kínálat túlnyomó részét gázolaj hajtja.

Amiben viszont nincs különbség, hogy bármelyik évjáratot is veszed meg, a kombik hátsó futóműve mindenképp légrugós lesz (természetesen káeurópában erre is létezik kiváltószett). Ha nagyon felszerelt példányt fogsz ki, akkor az első is. Ha ereszt a légrugó és nem veszed észre (vagy nem foglalkozol vele), akkor tönkremegy az azt folyamatosan pumpáló kompresszor is, és akkor már két nagyon drága alkatrészt kell kicserélned, hogy ne a földön húzza a hasát a guruló luxybálnád.

Miután ezekkel tisztába kerültem, még mindig úgy éreztem, hogy jó lesz ez.
Miután elolvastam az összes fellelhető tesztet, megnéztem a vonatkozó YouTube videókat, kiokosodtam a típus rajongóit gyűjtő Facebook-csoport segítségével nagyjából mindenről, megvan, hogy az országban ki hol mit javít, akkor összekattintottam a használtautó.hun meg a willhabenen a megfelelő keresési paramétereket és vártam az értesítőket.

Sok hónapig nem dobott semmi értelmeset.
Volt egy autó Graz mellett, képeken nagyon jól nézett ki, telefonban is, aztán élőben borzalmasan.


Kapupántcsavarok...

Megnéztem egy minden földi jóval megkent facelift előtti E320CDI-t egy kereskedésben. Négy légrugó, levegős ülés, négyzónás klíma, szervós csomagtérajtó, fűthető kormány, csiribiri zabszalma.
Bejelentés nélkül mentem oda, hogy ne legyen semmi előkészítve, bemelegítve, stb. A kocsi szintben állt, tehát légrugó oké. A motor pöccre indult, a sorhat hangja simogatja a füled.
Engem azonnal megvett az autó, de szerencsére annyira nem erős a Dunning-Kruger, hogy ne tudjam, hogy teljesen hülye vagyok a témához, ezért pár nappal később visszamentem a szerelőmmel, aki rövid úton megállapította, hogy a hideg motornak nem kellene köpködnie a vizet kifelé, meg a légrugó szintszabályzója fel van szervizállásba nyomva, így áll kb normál szinten, és hallhatóan folyamatosan dolgozik a kompresszor, hogy legalább ezt tartani tudja…
Ugye, mondom én hogy hülye vagyok hozzá.

Aztán egy reggel jött a hahus értesítés, hogy a szomszéd városban, teljesen jó áron, faceliftes E220CDI. 170 ló, soros négyhengeres motor, relatív fapados felszereltséggel, de a korábbi esetből tanulva: ami nincs benne, az nem romlik el. Felhívtam.