PC Játékok amiket néha előszedek: 7,62 High Calibre (és modjai)

írta: MasterDeeJay, 2 éve

Taktikai fegyverpornó kemény szivatással, bugokkal. Ez nem igazán játékbemutató csak egy rövid leírás hogy mi is ez a játék. Nem is mondanám azt hogy ajánlom átlag gémernek.
Valahogy mindig is vonzottak az olyan játékok amelyekben el lehet pepecselni és el lehet veszni a részletekben ahol nem a játék van érted hanem te vagy a játékért. Megszivat minden mozzanatában vagy a nehézsége miatt vagy az miatt mert annyira bugos hogy karcolja a játszhatatlanság szintjét.
Kezdjük az elején. Maga a játék nem mai darab (2007) Brigade E5 sorozat folytatása, hasonló az X-Com vagy a Jagged Alliance szériához de messze mélyebb azoknál.
Röviden egy valós idejű de bármikor megállítható taktikai lövölde. Itt a megállításon azért is van hangsúly mert bizony több egységgel kell egyszerre bánni és másodpercek alatt vége is lehet a történetnek.
Maga az alap játékkal már nem foglalkozom mert érthető módon nem fejlesztik viszont két fő irányt a közösség segítségével vett a fejlesztés. Egyik ilyen volt a Blue Sun mod, illetve a Hard Life mod amelyek mind igen tekintélyes extra tartalmat raknak a játékra. Most az utóbbiról lesz igazán szó amely még Steam-en is külön oldalt kapott sikeressége miatt. https://store.steampowered.com/app/306290/762_Hard_Life/
Hozzáteszem a blue sun mod is steamen integrálásra került és az alapjáték beta menüjében aktiválható.
Gépigényről nem igazán beszélek mert ma már egy kenyérpirító is képes lenne futtatni. (dx9-es videókártya ami lehet akár fx5200-as is vagy Ati9600 stb, 512mb ram, WinXP-től fölfele Win10 ig...)

Az alaptörténet szerint a játékosunk egy profi zsoldos akinek feladata levadászni egy orosz üzletembert aki nem kevés lopott pénzzel távozott egy dél amerikai országba. Többféle fő karakterből választhatunk amelyek mind más dologban specializálódtak de ez nem jelent semmit mivel szinte minden tulajdonság fejleszthető. Nehezíti a helyzetet hogy az ország amúgy félig meddig csatatér, instabil politikai rendszerrel, korrupcióval, felkelőkkel, banditákkal, drogbáróval, diktátorral szóval nem egy átlagos nyaralás lesz a tengerparton rummal és szivarral.
A játék nagyrésze open world, jópár várossal és külső területekkel (bányák, erődök, katonai állomások...) Feladatunk nagy részében ezen városok és helyek között kell közlekednünk, feladatokat végrehajtanunk többféle csoportoknak amelyek ilyen olyan módon kapcsolódnak a főszálhoz és akár állást foglalhatunk a kormány vagy a felkelők oldalán azokat segítve vagy akadályozva. Taktikai játék lévén felvehetünk több zsoldost különböző tudással de egyes feladataink során is szegődik hozzánk egy egy veterán katona vagy akár riporter is. Szükség lesz a nagy csapatra mert a játék vége felé elit osztagok, hadsereg is szemben álló fél lehet velünk. Egy egy feladat végrehajtása is sok időt vehet igénybe a micromanagement miatt ami itt szerintem élvezhető.
A Hard Life mod kissé megbonyolítja a helyzetet, olyan módon hogy a gerillák oldalán találjuk magunkat azaz ők mentenek meg így a játék elején őket fogjuk segíteni (de lehet akár akadályozni is).
A helyzetek megoldásához elég sok eszköz áll rendelkezésre.
Fegyverünknek van pár tulajdonsága amely befolyásolja a használatát. Alap elhasználódása, állapota illetve a hard life modban azonos fegyverek között is vannak eltérések (jobban, rosszabbul sikerül darabok)
Aztán a használt kaliber, mert egy egy fegyver többféle lőszerrel is használható. A lőszerek közül is van többféle állapotú, minőségű, típusú. (lehet válogatni és tisztítani is őket) Illetve egy adott fegyverhez is hozzáigazodik a katona és hatékonyabban használja majd, valamint van több leírás is a fegyverekhez (felvehető-ovasható könyvek) melyek szintén előnyt adnak ha elolvassuk őket.
Maga a sebzés sem egy egyszerű lövök és sebzek valamennyit számítás hanem messze részletesebb. Itt van röppálya, távolság, lövedék súly, lövedék típus (sokkol/áthatol) esetleg ha több tárgyon átmegy (sisak, golyóálló mellény, WC ajtó stb) azok is befolyásolják a sebzését meg ugye hova talált be, milyen szögben...(részletesebben)
A fegyverekhez lehet szerezni leírásokat, illetve fegyvermester is rendbe tudja őket rakni vagy mi magunk is válogathatjuk a jobban sikerülteket. Aztán ott van rakás kiegészítő és mod amivel játszadozhatunk. Hogy lássuk mennyire mély a játék ilyen téren az alapfegyverek száma többszázas mértékben mérhető. Ezeket tudjuk még kiegészítőkkel tuningolni.

Ezek csak a fegyverek, a többi item itt még nem szerepel. Érdemes megemlíteni hogy itt a kilőtt lövedéknek külön modellje és textúrája is van, azaz a játékot megállítva látható pályát ír le. Ugyanígy a repeszek, rakéták stb is láthatóak ugyanis pl a repeszeknél is maga a fizikai modell okozza a sebzést és nem csak egy leírt x méteren belül ennyit sebez tábla alapján számol a játék. (ez modjuk egy ezer repeszből álló RPG gránátjának felrobbanásánál érdekes és igen meg is tudja fogni a gépet)
Többféle járművünk is lehet kezdve egyszerű személyautókon át a katonai járművekig. (Ford, Jeep, Gaz, Ural, Unimog, BTR...) Ezen járműveket karban is kell tartani, azaz kerékcsere (vagy javítása), üzemanyag, extra páncélzat, motorhibák stb. Pl kezdetben GAZ67 amely több hiba miatt is gyengébb amiket ki lehet rajta javítani (válltó, kerék, golyónyomok stb) Nem megyek bele részletesen de vicces a dzsungel közepén egy szétrobbant Urallról leszedni a kereket csak azért hogy háta egyszer jó lesz valamire, aztán a Fordba meg be se fér a sok második világháborús múzeumi fegyver mellé. :DDD
Egy egy feladatot vagy harcot is többféle képen végig lehet vinni:
Lopakodva teljes álcában késsel levagdosni mindenkit hátulról vagy hangtompítós fegyverekkel vagy akár távolról leszedegetve. Esetleg nehéz fegyverekkel mindent megsemmisítve (rakéták, gránátvetők).
Taktikusan azaz aknák, csapdák használatával vagy mindent helyzetet kihasználva vegyes harcmodorral.
Ha már taktika, érdemes végig gondolni a mozgást is mert itt van jópár lehetőség, azaz oldalazás, forgás stb.

De lehetünk kimondottan specializált katonák, mesterlövészek, tűzszerészek, támogató lövészek vagy akár csak közelharci és dobófegyverek mesterei, vagy vehetünk fel több hasonló specializált zsoldost. Bár én az ingyenes mellénk szegődött katonákkal (alkoholistával, dezertőrrel, rabszolgákkal stb) el szoktam lenni.
Játékidőt itt nehéz definiálni, nagyban függ attól hogy milyen módon játszunk, melyik oldalra csatlakozunk, mennyi zsoldosunk van és egyáltalán mi a játékcélunk. Ugyanis vannak generált küldetések is, illetve akár az egész országot elfoglalhatjuk helyi milíciákat toborozva (többszáz fős méretben is) és ellenőrzést alatt tartva de ha kellően elvetemültek vagyunk akkor akár a szomszéd országot is támadhatjuk.

Összességében csak annak ajánlom aki szereti a nagyon értsd beteg módon pepecselős játékokat, kellőképpen a fegyverpornót és nem riad vissza attól hogy a bugok miatt több óra játékmenetet veszítsen el.
Ha valami segítség kell a játékkal kapcsolatban akkor a bejegyzés topikjában segítek!

Egyéb linkek:
7,62 Hard Life Steam Guides:

7,62 Hard Life - Guide and Walkthrough

FAQ [Spoilers]

Plusz modok a hard lifehoz amiket használok:
GEG - Give Everybody Guns - Version 1.2 [Last Update: 2018/06/28] (ezen modnál külön le kell tölteni exe file-t is ami 64 bitessé teszi a játékot amivel stabilabb lesz)
Hozzáad plusz többszáz fegyvert és itemet, balanszoltabb is lesz tőle a játék.
Alternative MAP+GRID
Ez pedig egy jobb felbontású térkép a játékon belül.
Minden modot a játékon belül is be kell kapcsolni menüből.

Hard lifehoz extra segítség:
Az első pár quest még csak csak de Villarado védelme igen nehéz így kezdőként nem ajánlom, még sok sok tapasztalat után is nehéznek találom. (kb 20 paraszt másodikvh-s fegyverekkel vs 30-40 bandita modernebb de low end fegyverekkel) Ki lehet hagyni ahogyan a többi kezdő questet is.
Skip prologue guide [link]

Ha esetleg mégis megpróbálja valaki Villarado védelmét akkor az alábbi megoldást tartottam a legegyszerűbbnek.
A fegyverképes parasztoknak puskákat adtam, és lőszereket, nem kell túlgondolni egy puskát és 20-30 lőszert fejenként. Géppisztolyokat és nagyobb géppuskákat nem. A parasztokat long range helyeztem el, így talán tovább élnek valamivel. A főhőst pedig Bren, Mg34 stb géppuskával a spawn point fele néző hegy vonalában, így belátja a spawn-t és a hidat is lehet vele védeni (ugyanígy a hozzánk szegődött npc-ket is ide hasaltattam). Persze így is lesznek kemény veszteségek. Extra társnak a védelem idejére Hunter nevű npc is felvehető, nálam hard fokozaton egy fejlövéssel halt meg. Van egy névtelen Fighter nevű npc (deserter néven is lehet) akit tudunk toborozni a kezdőhelyről (gerilla tábor), őt el szoktam látni gránátokkal és a spawn point mellé rakom le a támadáskor, kettő gránátot el tud dobni mielőtt szitáválövik. Érdekesség hogy bár látszólag meghal de mégis visszateleportál a kezdőhelyre.
Csata után érdemes felszedni a lelőtt bandita főnök fegyverét mert sokáig ki fog szolgálni (AR15 sporter, félautómata de pontos)

Pár extra tipp karakterválasztáshoz:
Kezdő skillnek Camouflage amit én max-ra (85) szoktam húzni mivel ez a skill nem fejleszthető. Akár milyen ruhát camová lehet jobb gombbal alakítani és javítani 5 másik ruhát ráhúzva majd 5 camo paintet ráhúzva.
Van rejtett skill ami stealth, számít valamit de nem akkora mértékben mint a Camouflage skill.
Másik ajánlott skill valamelyik shooting, attól függően hogy pontos lövésekkel dolgozunk vagy csak kapáslövéssel, valamit érdemes még a throwingra is dobni mivel a gránátok itt eléggé hatásosak. Sokszor lesz olyan helyzet amelyet csak gránáttal tudunk megoldani eredményesen.
Eyesight skill felel hogy milyen távolról látjuk meg az ellenséget, valamit éjszaka is hogyan észleljük. Alacsony eyesight karaktert nem érdemes snipernek tenni vagy csak úgy hogy másik karakter spotterként működik azaz pásztázza a csatamezőt (aim to spot gomb). Vannak olyan karakterek amelyek nem is tudnak alapból könyvet olvasni kontaktlencse nékül, nagyobb korházakban ez megvehető és egy ideig rendben leszünk vele.
Hearing skill felel hogy meghalljuk az ellenfelet falak, bokrok, tárgyat mögött. Ez leginkább akkor hasznos ha nem is tudjuk melyik irányba induljunk el keresgélni.
Sapper skill az aknál fel és leszedésekor kell, van olyan quest amelynél 50-es skillel kihagyható az aknakeresés, illetve pár helyen elkerülhetjük vele az instant halált.
Doctor skill, én ezt teljesen hanyagoltam, van több medic karakter akiket felvehetünk (Ein-Ein-Zwei, Verchick)

Nálam bejáratott kereskedelmi útvonalak:
Alkohol - Olvegaból lehet majd venni ha van elég Reputationunk és Cali-Cantinos bárban eladni.
Drogok - Olvegaban veszik mint a cukrot. Beszerezni banditák gyilkolásával vagy nagy tételben Plantation közvetlenül termesztőtől
Arany, gyémánt - Cali-Cantinos veszik jó áron, arany rudak érnek a legtöbbet. Amúgy aranyrögök kaphatóak időnként Villarado védelme után az ottani npctől
Könyvek - Tanulók megveszik, némely túrista is veszi a magazinokat.
Pornó - Olvega-ból lehet venni tonnaszám és teríteni mindenfelé
Orvosi/egészségügyi cuccok - Olvega veszi jó áron. Cali-Cantinos árustól lehet nagy mennyiséget venni.