Susvara újra...

írta: Remus389, 6 hónapja

Bevezetés, előszó:

Lehetőségem nyílt másodjára is meghallgatni ad hoc módon a Hifiman Susvarát. [link]
Aznap délutános műszakban voltam és nem laktam messze, így bő egy órát volt lehetőségem hallgatni.
Miután véget ért a meghallgatás, el kellett mennem munkába, de nem hallgattam zenét, munka után rögtön hazamentem és otthon az Audio-Technica ATH-ADX5000-essel ugyanazokat a dalokat meghallgattam összevetés céljából.
Még aznap éjszaka megírtam a beszámoló jó 90%-át a hangminőség résszel kezdve, amíg viszonylag friss volt az élmény. A körülmények most ennyit engedtek, ez nem teszt, hanem egy beszámoló inkább.

Hifman Susvara forrás:

Philips CD100 (Tulku fórumtárs által feltuningolt változat) --> TMP Ant --> Susvara

Audio-Technica ATH-ADX5000 forrás:

Topping E70 Velvet --> Gustard H10 (Burson v6 Vivid Single + Burson v5i Dual upgrade) --> ATH-ADX5000

Kinézet, design:

Míg az ADX5000 inkább professzionális hatású, addig a Susvara inkább prémium érzetet kelt. Ízlés kérdése, de én inkább a különlegesebb külsejű Susvará-ra szavazok ebből a szempontból.

Összeszerelési minőség és anyaghasználat:

Mindkét fejhallgató példásan van megépítve, bár eltér az anyaghasználat, de mindkét gyártó az árkategóriának megfelelő minőségi anyagokat alkalmaz.

Kényelem:

A Susvara kissé jobban párnázott, a bőr fejpánt is jó érzés volt és nagyobb helyük van a füleidnek, cserébe a súlyát tekintve valamivel nehezebb. Nehéz erről sokat írni, alapvetően hasonló a kényelemi szint ha Dekoni párnák vannak az Audio-Technicá-n.

Ár (a kevésbé drágától a drágábbig) :

1. Audio-Technica ATH-ADX5000
2. Hifiman Susvara

Dalok, amelyekre emlékszem:

Vangelis - Paradicsom meghódítása, RHCP - Otherside, Ennio Morricone - Játszd a halál dalát,
Cranberries - Ode to my family, Cranberries - Zombie, Kaláka - Sóhajtás

Hangminőség:

Nekem úgy tűnt, hogy míg a Susvara kényeztetni akar (legalábbis ezzel a lánccal), addig az Audio-Technica megmutatni és feltárni, de nem agresszív módon.
A Susvara basszusa kissé jobban kiemelt, míg a Audio-Technica a közepekre (és talán a magasakra is) helyez több hangsúlyt szerintem, de a különbség nem olyan nagy.
Az énekes hangja a Susvarával simábban szólt (lehet mondani analógosabban), de kissé háttérbe szorult és kevésbé volt részletes. Ízlés kérdése, hogy a jótékony elfedés vagy az őszinte feltárás tetszik jobban.
Ez lehet kissé erős kijelentésnek tűnik, de ezekkel a láncokkal az ADX5000 a részletezőbb fejhallgató, ami szerintem részben köszönhető a Susvara vákuumcsöves erősítőjének, míg az Audio-Technica
szilárdtest erősítőt kapott. Szerintem szilárdtest erősítővel a Susvara is valamivel részletesebbé tudna válni, mint a korábbi beszámolómban.
A Susvara szerintem finoman próbálja elfedni a felvétel hibáit, simábbá tenni a zenehallgatást, míg az Audio-Technica nyersebb, direktebb de ezt nem bántóan hanem szépen csinálja.
A Hifiman fejhallgató jótékony elfedését vagy a zene folyékonnyá tevését, szemben a japán fejhallgató kissé direktebb és nyersebb megközelítésével szemben, lehet úgy is értelmezni, hogy kifinomultabb a kínai fejhallgató, lekerekíti vagy lecsiszolja az éleket.
Azonban a japán fejhallgató nem kifejezetten bántó vagy agresszív, hanem szépen feltáró és őszinte, így ízlés kérdése ez is szerintem. Nem tetemes a különbség.
Mintha a külső megjelenésük képviselné azt, ahogyan szólnak.
Térérzetben a Susvarának volt előnye, talán +15-20%, viszont az Audio-Technica levegős, könnyed érzetet ad, mintha nem esne neki nehezére a zenét megmutatni neked magas szinten.

Ha egy lakatlan szigetre száműznének melyik szettet vinnéd magaddal?

Amikor az RHCP - Otherside-ot hallgattam a Susvarán, mivel ezt előtte és utána is hallottam az Audio-Technicá-n, feltűnt, hogy kissé háttérbe van szorítva az előadó.
Persze az összes hangszer jól szólt meg minden, de maga az énekes relatíve háttérbe szorult és a hangja el volt simítva.
Míg az ADX5000-n érzed ahogy a hangszálai rezegnek és képzik a hangot, addig a Susvarán ez kisimul, jóindulattal lehet azt mondani, hogy analógos hangzású lett, rosszindulattal hogy kevesebb részlet van a vokálokban, egy szintre került az énekes a többi hangszerrel.
Ugyanezt éreztem a többi említett dalnál is (Cranberries - Ode to my family) hogy az Audio-Technica kiemeli az énekest és részletezi, a hangszereket kissé háttérbe helyezi. A Susvara szerintem egy szinten
kezel mindent enyhe mély kiemeléssel. A "Volt egyszer egy vadnyugat" zenéjében is mintha messzebbről szólna az énekesnő és kevésbé részletesen a Susvarával.
Ha a fejedben, érzésed szerint 10 méterre helyezed el az énekest a Susvarán, akkor az ADX5000-en közelebb érzed mondjuk 6-7 méterre.
Nekem az Audio-Technica féle prezentáció jobban tetszik, így nem kizárt, hogy én inkább az ADX5000 szettet vinném magammal egy lakatlan szigetre.
Persze szerintem erről az "elsimításról" nem biztos hogy annyira a Susvara, hanem inkább a vákuumcsöves erősítő tehet, szilárdtestes erősítővel a Susvara is valószínűleg hasonlóképp részletező lehet a vokálokban,
azonban más erősítővel lehet más szempontból lenne kevésbé jó, például a térérzet csökkenne.

Összességében:

Joggal merülhet fel az olvasóban a kérdés hogy, hogy merem egy lapon említeni a kettőt, hisz többszörösébe kerül. Biztos a magam felé hajlik a kezem.
Egyrészt ez áll a rendelkezésemre, ezzel tudom összevetni.
A vokálok nekem tényleg jobban tetszenek az Audio-Technicá-n, részletesebbek, előrébb vannak a térben és szerintem természetesebbnek hatnak, nincsenek elsimítva.
A hangszerek pedig nem tudom, olyan túl nagy különbséget nem véltem felfedezni, hogy annyival jobban szólnának a Susvarán. A basszus feszességét nem tudtam tesztelni, nem állt rendelkezésre metál zene.
Talán a Susvara kissé teltebben szólt (kissé emelt mélyek miatt) és nagyobb volt némileg a térérzet, az ADX5000 kissé vékonyabban, de ez talán a részletezésének köszönhető.
Mindkettő szépen szól, de az ADX5000 emberközpontúsága vagy énekes központúsága miatt nekem ha kis mértékben is, de jobban tetszik.
Hangsúlyozom, ezekkel a láncokkal, biztos lehet a Susvara alá is olyat tenni amivel jobban passzol az ízlésemhez.
Illetve a hangminőségbeli különbségek a közhiedelemmel ellentétben nem olyan orbitálisak, mindkettő szépen csilingel a maga módján.
Igazából az döntené el a dolgot, ha egy fejhallgatós találkozó alkalmával több ember is kipróbálhatná egymás mellé téve: szerintem olyan ember is lenne, aki velem lenne azonos véleményen, mondjuk 10-ből 2-3 ember aki nem esik hanyatt attól, hogy 6000 eurót tart a kezében.
A korábbi Susvará-s, illetve a Soltanus-os beszámolóm során is valami hasonlót próbáltam megfogalmazni, de azóta komolyabb DAC-ot, Dekoni párnát, minőségibb kábeleket illetve jobb, tuningolt erősítőt kapott nálam az Audio-Technica.
Ezek a fejlesztések, ha apránként is, de mind-mind javítottak azon a végeredményen ami kijön a fejhallgató hangszóróiból, feszesebb lett a basszus, nőtt a tér, szépült a hang, kényelmesebb is lett.
Így, az olyan nagyvadakkal összehasonlítva mint a Soltanus vagy a Susvara, jobban helyt tud állni szerintem.

Összesítve az a véleményem, hogy a Susvara kissé teltebben szólt, némileg nagyobb térrel, még talán a hangszerek szepartáltságát is megadom neki (Kaláka - Sóhajtás), próbálja elbűvölni a hallgatót azzal,
hogy folyékonyabbá és analógosabbá teszi a hangot, míg a japán fejhallgató a vokálokat prezentálja kiválóan, de úgy, hogy a többiről sem feledkezik meg.

Fotóalbum: [link]

Blogom: [link]

Bármilyen építő vagy javító jellegű véleményt meghallgatok.

Remus389