Csak a profit - emberélet nem számít

írta: sh4d0w, 4 hónapja

2018 október 29
2019 március 10
2024 január 5

Mi a közös bennük?
Mindegyik dátum mögött egy-egy komoly, Boeing 737-MAX-ot érintő baleset van. Az első kettőnél mindenki meghalt, a harmadiknál csak azért nem történt komolyabb baj, mert az incidens még bőven az emelkedési szakaszban történt.

Az amerikai gyártó a MAX családban mutatta be biztonságfokozónak tűnő MCAS rendszerét, de elfelejtettek erről szólni a hivatalos dokumentációkban, mint ahogy arról is, hogy a MAX más hajtóműveket, más pozícióban használ, tehát a repülőszemélyzet nem ismerhette meg ezeket a részleteket a lezuhanás előtt. Ez 346 emberéletbe került, plusz a repülőgép recertifikációja során a gyártó és az FAA összefogott, hogy manipulált eredményeket adjanak ki.
Szerintem a Boeing és az FAA vezetőségét már itt le kellett volna csukni.

A harmadik baleset felszállás közben, a felszín elhagyása utáni 5.-6. percben történt. Ekkor a repülőgép egyik vészkijárati ajtaja egyszerűen kirobbant a helyéről, kontrollálatlan dekompressziót okozva. Szerencsére senkit nem szippantott ki a hirtelen légnyomás-változás a gépből, az ajtó mellett közvetlenül nem ült senki.
Természetesen - ahogy az MCAS incidensek után - az amerikaiak azonnal a földre parancsolták az összes érintett típusú gépet - jelen esetben a MAX 9-eseket.
Az eddigi vizsgálatok azt derítették ki, hogy számos gépen a csavarozás minősége nem megfelelő - ami szerintem röhejes. Azt gyanítom, hogy itt megint valamilyen költségcsökkentés van a háttérben, amitől a legalsó vonalban lévő melós nem motivált arra, hogy rendesen odafigyeljen a munkájára. Vagyis a fejétől bűzlik megint a hal.

Mindenesetre a Boeing 10 éven belül sokadszorra is bizonyította, hogy megbízhatatlanok, a termékeik pedig életveszélyesek.