Véleménycikk - Tényleg mindenki SUV-t akar?

írta: .Szaki., 8 hónapja

Rengeteg platformon jelenik meg az a meglátás, hogy manapság az emberek már nem szeretnének "normális" autókkal közlekedni, mindenki csak SUV-t szeretne a háza előtt látni.

Először is, hogy mi normális autó és mi nem, azt nem fogom ebben a posztban kifejteni, hiszen mindenki egyéni preferenciái alapján választ autót, erről és ízlésről pedig nem vitatkozunk. Több különböző szegmensű SUV-val, kombival és kisautóval van tartós tapasztalatom és úgy gondolom mindegyiknek megvan a maga előnye és hátránya.

Az bizonyos, hogy egyre több középkategóriás szedán tűnik el a piacról, legalábbis Európában. Régen megszűnt már a Nissan Primera, valamint a Honda Accord európai forgalmazása, a legfrissebb áldozat pedig nem más, mint a Ford Mondeo. Bizony, nem tévedés, a Ford Mondeo európai pályafutása - legalábbis ebben a formában biztosan - véget ért. (Volkswagen Passat felkészül.) Igaz van új generációja, egy igazán menő formavilággal rendelkező, komoly szedán, de aki meg szeretne ismerkedni vele közelebbről, nem kell messzebb mennie Kínánál, hiszen egyelőre úgy néz ki, ők kapnak ebből az új modellből.

Búcsút inthetünk a Mondeonak, utód nélkül marad.
Búcsút inthetünk a Mondeonak, utód nélkül marad.

Ha a különböző gyártók modellpalettáit végignézzük, akkor látható, hogy mindegyik megszűnt modellnek csak és kizárólag SUV az alternatívája. Sőt, nem csak a felső kategória érintett, sok esetben már az alsó középkategóriában is tapasztalható az emelt autók térnyerése, az utóbbi pár évben pedig már a kisautók piacát is megkívánja hódítani ez a kategória. A Nissan háza táján például már hosszú ideje csak SUV-k különböző méretosztálya található, egyedül a kis Micra árválkodik kisautóként a palettán, de ki tudja mit hoz a jövő, lehet lassan neki is egy emelt autó lesz az utódja.

A Toyota is hasonló úton indult el. A japán gyártó nem először készít az adott kor kedvenc kategóriájával kompatibilis modellváltozatot, hiszen a '90-es évek végén és a 2000-es évek közepén, az egyterűek világában mutatta be a Toyota a Verso sorozatot, amely a Toyota három legnépszerűbb modelljéből kínált egyterű kialakítású változatot. Yaris Verso, Corolla Verso, Avensis Verso. A kis Yaris Verso különlegessége, hogy kapható volt áruszállító kivitelben is, míg az Avensis Verso hét főnek kínált helyet utasterében.

Toyota Yaris Verso - A csomagtér ajtaja szokatlan módon oldalra nyílt.
Toyota Yaris Verso - A csomagtér ajtaja szokatlan módon oldalra nyílt.

A 2020-as évek Versoja a Cross. Megjelent a remek formával bíró Yaris Cross, a Mondeohoz hasonlóan, de már jóval régebben megszűnt Avensis utódjának egyértelműen a RAV4-et szánták, nemsokára pedig érkezik az egyébként szintén kívánatos formatervvel bíró Corolla Cross.

Hamarosan Európába is megérkezik a Toyota Corolla Cross
Hamarosan Európába is megérkezik a Toyota Corolla Cross.

Tehát megállapíthatjuk, hogy az autógyártók szinte kivétel nélkül a Crossover és SUV szegmensben látják a jövőt. Kisautóknál példa a Fiesta alapjaira épülő Puma, alsó-középkategóriában a már megszűnt C4 helyébe lépő C4 Aircrosst lehetne említeni, felső-középkategóriában pedig az Accord helyébe lépő CR-V jut eszembe. A gyártók elképzelése a Napnál is világosabb, de tényleg erre van igénye a vásárlóknak is?

Az egyterű kategóriát már kivégezték az SUV-k. A Citroen Grand C4 Picasso is utód nélkül távozik.
Az egyterű kategóriát már kivégezték az SUV-k. A Citroen Grand C4 Picasso is utód nélkül távozik.

Logikusan abból indulunk ki, hogy az kéri a zenét, aki a pénzt adja, tehát joggal feltételezhetjük azt, hogy az új autó vásárlók zöme SUV-t szeretne birtokolni. Ha ez egy újságcikk lenne, készítenék egy reprezentatív felmérést is, aminek ez lenne a témája, de mivel ez pusztán egy bejegyzés, ettől most eltekintek. Jelenleg abból fogok kiindulni, hogy megnézem pár ország új autó eladásának statisztikáját és ebből megállapíthatjuk, hogy az SUV kategória valóban olyan népszerű-e, mint ahogyan azt feltételezzük, illetve ebből az is kiderülhet, hogy az ügyfelek szeretnének ilyen felépítésű autót, vagy a gyártók.

Négy ország autóeladási statisztikáját néztem meg: Ausztria, Magyarország, Németország, Svájc. Vegyük sorra!

Vegyük szemügyre Ausztria listáját:

1.Tesla Model 3
2. FIAT 500
3. Skoda Octavia
4. Volkswagen Golf
5. Volkswagen Tiguan
6. Volkswagen T-Roc
7. SEAT Arona
8. Skoda Fabia
9. SEAT Ibiza
10. Ford Puma

Az osztrákoknál 4 Suv került be a Top10-be.

A sógorok Top10-es listájába 7 VW-Csoportos autó fért be.
A sógorok Top10-es listájába 7 VW-Csoportos autó fért be.

Magyarország listája:

1. Suzuki Vitara
2. Suzuki SX4 S-Cross
3. Skoda Octavia
4. FIAT 500
5. Dacia Lodgy
6. Dacia Duster
7. Toyota Corolla
8. Ford Tourneo Custom
9. Toyota Yaris
10. Renault Clio

A magyar listában mindössze három SUV található.

Magyarországon továbbra is töretlen a Suzuki Vitara sikere.
Magyarországon továbbra is töretlen a Suzuki Vitara sikere.

Németország 10 legjobban fogyó autója:

1. Volkswagen Golf
2. Volkswagen T-Roc
3. Volkswagen Tiguan
4. Opel Corsa
5. Volkswagen Up!
6. Volkswagen Passat
7. MINI
8. BMW 3er
9. FIAT Ducato
10. Skoda Octavia

Tíz autóból kettő SUV-t látok a listában.

A Passat jövője is kérdéses. Ennek ellenére Németországban elhozta a hatodik helyet,
A Passat jövője is kérdéses. Ennek ellenére Németországban elhozta a hatodik helyet.

Svájc legkelendőbb modelljei 2021-ben az alábbiak:

1. Tesla Model 3
2. Skoda Octavia
3. Toyota Yaris
4. Audi Q3
5. Volkswagen Tiguan
6. FIAT 500
7. Mercedes A-Klasse
8. Volvo XC40
9. BMW X3
9. Skoda Karoq
10. Volkswagen Polo

Mivel az X3 és a Karoq azonos eredménnyel a kilencedik helyen van, ezért 11 autó került be, ebből 5 autó SUV.

A Tesla Model 3 Ausztriában és Svájcban is elvitte az első helyet.
A Tesla Model 3 Ausztriában és Svájcban is elvitte az első helyet.

Persze továbbra is kérdéses, hogy ezek a tízes listák miről árulkodnak. Ezzel bizonyítottam, hogy a vásárlók zöme továbbra is az alacsony felépítésű autókat preferálja? Nem. Az SUV-k térnyerése szemmel jól látható, ami lehet a divatos kinézet miatt is, és lehet amiatt is, mert a gyártók ebbe az irányba terelik a vásárlót, hiszen ha elkaszálnak egy típust és a helyére egy SUV-t raknak, akkor a vásárló a választás lehetőségétől elesik, ha új autót szeretne, marad az SUV.

A véleményem: Személy szerint kedvelem az SUV-ket hosszú sorokon át tudnék érvelni mellettük (ellenük is), de úgy gondolom sokkal inkább a gyártók azok, akik szívesebben terveztetnek SUV karosszériákat, erre pedig jó okuk van:

A már eleve nagyon szigorú, és folyamatosan szigorodó gyalogosvédelmi szabályoknak az ilyen kialakítású autók sokkal könnyebben megfelelnek. A jövő pedig az elektromos autóké, ez tény. Az ilyen felépítésre pedig sokkal könnyebben tudnak elektromos autót tervezni. Valószínűleg ez lehet az oka annak, hogy a hagyományos kialakítású autók hamarosan el fognak tűnni.