Right to repair - A javítás joga

írta: tomazin, 3 éve

Mit is jelent a fenti mondat, miért is kell erről egyáltalán beszélni.
Ki ne hallotta volna már, hogy a ma gyártott termékek gyorsan tönkremennek, régen még volt benne "anyag" azért tartott tovább. Természetesen ez nem véletlenül van így, a technológia nem visszafelé fejlődik, csak éppen nem a tartósság szolgálatába van állítva, hanem a pontosan behatárolható élettartam támogatására. Vannak aki szeretnének ezen változtatni, például azzal, hogy a meghibásodott terméket nem eldobják és újat vesznek helyette, hanem megpróbálják javítani, javíttatni.
Míg régebben ehhez teljes leírásokat adtak a gyártók, alkatrészek specifiációjával, addig ma különböző módszerekkel igyekeznek a javításnak gátat szabni, azok megnehezítésével, megdrágításával, vagy ellehetetlenítésével. (nagyon egyszerű példaként ott vannak a kivehető akkumlátorok a nem is olyan régi mobilokban)
Folyamatosan, apró lépcsőnként haladva eljutottunk 1-2 évtized alatt oda, hogy aminek a meglépése 20 évvel ezelőtt üzleti öngyilkosság lett volna, mai nap egy kis morgáson kívül nem vált ki többet abból sem aki szembesül vele. De miről is beszélek?
Az idő előrehaladtával eljutunk oda, hogy valójában a kifizetett termékeknek nem leszünk tulajdonosai, csak valamilyen jogi termimus technikust ráaggatva magunknál tartjuk azt. Gyakori érv itt a fórumon, hogy le van írva a TOS/ÁSZF/EULA/... és elfogadod. Kényelmes megoldása azon filozófia problémának, hogy a gigacégek és menedzsereik öltetei által alkotott világban szeretnének-e élni.

De nézzünk egy konkrét példát, hogy miről beszélek (tekintsük el attól, hogy a jelen példa az appleről fog szólni, sok példa mutatja, hogyha valamit benyelnek a fogyasztók, akkor mindenki más is átveszi, ld. külön töltő):
Az apple aktívan tesz azért, hogy a termékeiket csak és kizárólag hivatalos szervíz javíthassa csak és kizárólag, ahol viszont horribilis költségekért vállalják csak a javítást, vagy nem is vállalják:
1. az (akármit) egészet ki kell cserélni (ld. hibás processzor esetén egy teljes alaplapot cserélni kell, rammal, ssd-vel..)
2. azt is ki kell cserélni, amit nem kell, így olcsóbb az új. [link]

Pontosan ennek az igénynek, hogy az emberek értelmes áron szeretnék javíttatni a termékeiket jöttek létre az ún. független szervízek. (Ismerős érzés, hogy a kocsiknál is van hasonló...nem véletlen) Itt nem egy egész alaplapot cserélnek, hanem egy kondenzátort, egy IC-t, esetleg visszatolnak egy szalagkábelt. Ez viszont elmaradt haszonnal jár, hiszen a vásárló így tovább használja a terméket. Ezért például minden alkatrészt egyedi azonosítóval látok el, így ha kicseréli valaki, egy teljesen ugyanolyanra, de nem ő az apple és szoftveresen nem tudja verifikálni a kicserélés tényét, akkor az egyszerűen nem fog működni.

A téma természetesen nem csak a számítástechnikai termékeket érinti. Kezd belopózni az élet minden területére. Lásd a módosított Tesla (egyelőre csak) jelzi, hogy te a saját autódhoz hozzá mertél nyúlni. Nem szeretném bővebbre ereszteni a témát, aki szeretné tud vele foglalkozni. Ajánlom első körben Louis Rossmann videóit.