9 év után újra a Szigeten, 2 év után újra Budapesten... mi változott?

írta: total90, 6 éve

Idén lesz 8 éve, hogy Németországban élek és 9 éve voltam utoljára a Sziget fesztiválon. Ritkán járok Magyarországra, legutóbb 2 éve voltam.
Idén a Sziget, valamint Budapest mellett szólt, hogy pár haver mindenképp el akart menni a fesztiválra és emiatt igent mondtam.

Amikor 1-2 évente látogatóba megyek, akkor mindig nagy érdeklődéssel vágok neki, mert sokat változnak a dolgok és ezt az ott élők talán kevésbé veszik észre, épp azért, mert ott élnek.
Maga a Sziget fesztivál viszont külön érdekelt, mert 9 év alatt baromi sok mindennek kellett változnia.

Minden évben olvastam a fesztiválról a neten és érdekes kontrasztba ütköztem a magyar és külföldi portálokat látogatva.
2017-ben Európa legjobb fesztiváljának választották a Szigetet a Tomorrowlandod letaszítva a trónról. Ennek ellenére a magyar közösség valami olyan szinten szidta, fikázta a rendezvényt, hogy nem is értettem, hogy akkor hogyan választhatták a legjobb fesztiválnak.
Tomorrowlandon voltam 2 éve, szóval itt volt az idő összehasonlítani, pláne, hogy a külföldi fórumokon a Sziget istenítve volt/van...

Vélemény a Szigetről:

Heti jegyet vettünk, még novemberben, a lehető legolcsóbban, 275 eurót + feldolgozási költség. Tomorrowland ennek a duplája, ami nagyon nem kevés.
Budapesten van lakás, a lakhatással tehát nem volt gond és a vonat jegyet oda-vissza 70 euróból megúsztuk, így, hogy mindent időbe megvettünk.

A szigetre érve „becsekkolás” gyorsan történt, elég sok kapu volt, nem kellett sokat várni.
A karszalag feltöltése is gyorsan és problémamentesen történt, teljesen jó ötlet volt a karszalagos fizetési rendszert behozni.

Ami 9 éve volt és most nem, de azonnal feltűnt az a fű a szigeten. Itt most arra gondolok, ami a lábunk alatt van és nem az elszívható verzióra, mert abból nem volt hiány, ahogy éreztem :DDD

Az utakat a különböző színpadokhoz műanyag vagy fém járdával oldották meg, ami elsőre jónak tűnhet, de nem volt az.
A talaj nem egyenes és a mű járda miatt ez még rosszabb volt. Ami viszont borzalmas volt, hogy a fű hiánya miatt a homokos, poros levegőt szinte vágni lehetett. Fehér pólóba mentem le és ne mondjam milyen lett a nap végére, pedig nem fetrengtem a földön.
Ez a színpadok előtt valami borzalmas volt, fullasztó volt a nagy meleggel kombinálva. Nem gyűztem inni meg mosdani. Ezt a Tomorrolanden sokkal jobban megoldották és ilyen körülmények között gyakorlatilag élvezhetetlen volt az ottlét. Sokan viseltek maszkot, ami részünkről sem lett volna butaság...

Eléggé pislogtam, amikor megláttam az árakat. Először, mert a sör csak 700-800 forint volt, ami alig több mint egy éttermi vagy bári ár Budapesten. Utána meg azért, mert minden más rohadtul drága volt. Ezt úgy mondom, hogy Münchenben élek, ami Németország legdrágább városa, de, hogy az itteni árakon is túllőttek, az azért durva. Magán a Tomorrowlnaden nincs ilyen drágaság.
Egy koktél 3000+ forint és szinte csak jégből vagy vízből áll... de még nagyobb lehúzás a kaja volt.
Egy hamburger, amit annak lehet említeni az szintén 3000 forint környéke, wtf? A „legjobb” viszont... örültem, hogy na eszek egy jó lángost, tejföllel, fokhagymával, más nem is lell rá. 2000 forintért ezt hozzám is vágták, persze a fogaim alatt ropogó homok és por extraként azért befigyelt. Nem is ettem mást utána a Szigeten, inkább előtte meg utána otthon.
A sátorozás nem volt opció, nem, mert nem akartam/akartuk, ha már ott van a lakás, de jól is tettük. A sátoros részeket látván koszba és porba aludtak a sátrazók. Biztos szuper lehetett :U

Na, de volt jó része is a Szigetnek :)) Szerintem elég kaja/pia vásárlási lehetőség volt és nem kellett semmire sem túl sokat várni.
A Sziget kialakítása és a dizájn is elég jó volt, tetszett.
Kihangosítás és a fények abszolút top. Amikor valaki énekelt, azt szépen lehetett hallni és nem volt a mély túltolva.
A fellépők is jók voltak, nevesek, ami kell egy ilyen szintű fesztiválhoz. Engem kevésbé érintett ez, mert más zenét hallgatok, de találtam magamnak valót is.
A legjobb showt abszolút a Gorillaz hozta, de a legjobb bulit a La sra Tomasa alatt éltem meg.

Kevés volt, de jó volt a szabadidő tevékenység, cserébe minden kissé túlárazva.

Minden nap kint voltunk a Szigeten és ennek fejében azt kell mondja, hogy nem is értem miért van fikázva a magyar közösség részéről a fesztivál.
Azt, hogy baromi por van, azt valahogy meg kellene oldani, meg talán az árakat alacsonyabbra lőni (habár ha 500 000+ látogató jön és fizetnek, akkor nem fog változni), de minden másban, tehát maga a fesztivál megérdemelten a legjobb európai fesztivál. Tomorrowland fasorban sincs a Szigettel.
Amit még változttanék, hogy nem auguszusra tenném, amikor ennyire meleg van, mert az tényleg baromi zavaró volt.

Ha már Sziget vélemény, akkor egy esetet el kell meséljek, amivel sajnos több helyen találkoztam és nem csak ott, hanem a városban is.

Az első este után hazafalé venni akartunk egy jégkását Bacardyval, ki volt írvva, hogy 1600 forint + 450 forint a pohár. Token volt nálunk, szóval a 450 forint már egyszer ki lett fizetve, ergó 3x1600 forint. A haverokkal németül beszéltünk, majd az egyik haver angolul rendelte meg a 3 jégkását (3-an voltunk). Az eladó elővett egy számológépet (!!!) és elkezdte összeadni, hogy mennyi lenne összesen és mutatja, hogy 9150 forint. Mondja neki a haver angolul, hogy az, hogy lehet, hogy 3*1600 forint az 9150 forint. Erre, hogy de még a pohár 450/fő és 1000 forint/fő a Bacardy, mert maga a jégkása 1600 forint.
Ekkor jöttem én, de már magyarul, hogy ki van írva, hogy jégkása Bacardyval 1600 forint és ott a 3 token, így a 450 forintot nem kell fizetni, valamint 3 ital összeadásához komolyan számológép kell ?!
A fickó elvörösödött és „jó, akkor odaadom nektek 1600/fő-ért”.
Természetesen ott hagytuk.
Direkt próbálnak lehúzni, ami szerintem nagyon gáz.

Vélemény Budapestről:

2 év után a keletibe megérkezve úgyanaz a látvány fogadott mint korábban bármikor. Ugyanozok a kofák mennek oda emberekhez, hogy náluk váltsanak pénzt és ugyanúgy a pénzváltók pofátlan módon dolgoznak.

Na, de utána... a 30-as buszra várva figyeltem fel, hogy a régi rothatd buszok/trolik teljesen eltűntek és helyette szép új járművek vannak.
Aztán ide-oda utazgatva észrevettem, hogy az 1-es metrón és a HÉV-en kívül mindent felújítottak, ami szerintem baromi jó lett.

A nevezetességek megmutatva a haveroknak elég sok dolgot észrevettem, de főleg azt, hogy ami rossz volt az még rosszabb lett, ami jobb volt, az meg még jobb. Valahogy sokkal nagyobbnak érzem a kontrasztot mint korábban.
Ennek ellenére nagyon érezhető a fejlődés, szinte minden téren. Ekkora szintugrást régen nem észleltem Budapesten.

Ami kicsit lelombozott, hogy az élelmiszerek nagy része nem, hogy olcsóbb, hanem lényegesen drágább mint pl. itt Németországban. A péktermékek, amik az itteni árakhoz képest lényegesen olcsóbbak, de pl. tej, tefjöl, sajt... akármilyen tejermék elég drága. Maguk a felvágottak és pláne a húsok sem olcsóbbak.
Mindezek ellenére étteremben enni nem lett drágább, vagy csak nagyon kevéssel mint 2 éve, ami azért elég jó dolog. Persze nem túrista helyekre kell menni, de még ott is elég korrekt árak vannak.

Összességében szerintem a főváros nagyot lépett előre, csak így tovább.

Ami viszont biztos, hogy nyáron nem akarok többet Budapestre menni, mert az a hőség a szmoggal közel kibírhatatlan számomra.
Maga a város szépen fejlődik, kár, hogy a lepukkant részekre nem invesztálnak, vagy csak keveset.

A fesztivál a por miatt zavaró, de egyébként nagyon is jó... majd 10 év múlva megint megyek :C