10 éves PC-t napjaink játékaira
Az AMD közel 10 éves platformja két processzorával végre bemutathatja, hogy mit tud néhány mai játék alatt. – írta: bacsis, 9 éve
Csapjunk a lecsóba
Lássuk a teszt konfigot, illetve kezdjünk bele a tesztbe:
MSI K8N Master2 FAR alaplap
2db Opteron 280 2,4 GHz CPU, illetve 1db Opteron 254 2,8 GHz CPU
4X1GB ECC DDR1 400 MHz RAM
Geforce 8800 Ultra 612/2160 MHz@700/2300 MHz
Samsung SATA 1TB HDD
Chieftec 750W PSU
Windows 7 x64 SP1 Oprendszer
Az első, és egyben a legrégebbi megjelenésű játék, amivel teszteltem, az a Crysis Warhead volt, ami 2008 szeptemberében mutatkozott be. A játékot 1280X1024-es felbontásban Játékos (ez a High megfelelője) részletesség mellett futtattam:
A játék 2 és 4 maggal is hasonló sebességgel futott, így erősen valószínű, hogy a játék nem tud mit kezdeni kettőnél több CPU szállal. Igaziból 2 és 4 maggal is többnyire megfelelő sebességgel futott a játék.
Sajnos itt 1 magos eredménnyel nem tudtam szolgálni, mert a játék kezdőképernyőnél lefagyott.
Következő játék a Far Cry 2 volt, ami 2008. októberi kiadású!
Szintén 1280X1024-es felbontást állítottam be, ám ezúttal Ultra High részletességet kapcsoltam. Élsimítást nem állítottam be, mivel az inkább a VGA kártyára van megterhelő hatással, és én inkább a CPU-k közötti különbséget szerettem volna kimérni. Íme:
Szerencsére ez a játék elindult az 1 magos Opteronon is, és hiába a 2,8 GHz-es órajele, elég tragikusan futott. Szépen látszik a második mag nyújtotta plusz teljesítmény, hiszen máris 20fölötti átlag FPS-t sikerült produkálni, ami persze még mindig kevés a teljesen tökéletes futási sebességhez.
Sajnos ez a játék sem tudott a további 2 mag nyújtotta teljesítményével, hiszen alig-alig gyorsult a játék, ott is inkább csak a maximális FPS volt némileg több. Ez a minimális gyorsulás bekönyvelhető annak, hogy maga az Oprendszer osztotta el a CPU szálakat hatékonyabban a háttérben futó alkalmazásoknak, így a játék némileg jobban ki tudta használni azt a 2 CPU szálat, amit lekezelt.
A tesztet a 2008. decemberi GTA IV benchmarkjával folytattam, ami ezúttal is 1280X1024-es felbontásban, és közepes részletesség mellett futott:
Itt már látszik a különbség a 2 és 4 CPU mag között, főleg a minimum FPS dobódott meg, pont annyival, hogy a játékélmény teljesen élvezhető lett.
Folytattam a 2010. Augusztusi Mafia II-vel, amit 1280X1024-es felbontás mellett High részletességre állítottam:
Nagyon szépen skálázódott a játék, s míg 1 CPU maggal teljesen játszhatatlan volt a játék, a második CPU magnak köszönhetően megugrott a sebesség, de az igazi teljesítmény bomba az újabb két CPU magnak volt köszönhető, miután a játék már teljesen gördülékenyen futott.
Autókáztam egyet a 2011. Májusi-es Dirt3-mal is, 1280X1024-ben, High részletesség mellett, ahol ezek az eredmények születtek:
Az 1 CPU-s eredménynél azért 0-k szerepelnek, mert a játék elindításakor közölte velem a program, hogy ide bizony Pentium D, vagy Athlon 64 X2 a minimum az elinduláshoz.
Tehát ez az első játék, ahol nem csak, hogy vállalhatatlan sebességgel fut a játék, hanem el sem indul 1 maggal.
A játék ezt leszámítva remekül lett optimalizálva, hiszen 2 maggal is remekül futott, viszont a plusz 2 mag újabb FPS-eket hozott a konyhára.
Folytattam a tesztet a 2012. Novemberi Far Cry 3-mal, szintén 1280X1024-es felbontás, és High részletesség mellett:
Na, itt egy kicsit gondban voltam az 1 magos eredménnyel, mert nem tudom, hogy a konfig hibája miatt, vagy maga a játék nem indul 1 magos rendszeren el, mert hibaüzenetet nem kaptam, csak egy nagy fekete képernyőt, ám a rendszer nem fagyott le, s többszöri próbálkozás eredménye is mindig ugyanez lett.
Ám 2 és 4 maggal is már elindult a játék, és a két felállás között mérhető különbség volt, értelemszerűen a 4 mag javára, utóbbival már teljesen játszhatóan futott a játék.
El is érkeztünk a 2013-as játékokig, mert a következő játékom a 2013 márciusban megjelent Tomb Raider volt, illetve annak a benchmarkja, amit 1280X1024-es felbontásban futott Normal/High grafikai beállításokkal. Ahol engedélyezte a játék, ott High részletességet választottam, de sok beállítás normálon maradt a VGA miatt.
Ez a játék is elindult 1 CPU maggal, és ahhoz képest még elég jól is futott. 1 magról 2 magra való váltás robbanásszerű teljesítménytöbbletet hozott. A minimum FPS több mint 100% pluszt hozott, ami elég érdekes, hiszen nem lett ennyivel nagyobb a teljesítmény. 2 magról 4 magra való váltás már nem hozott ennyi pluszt, de azért szépen, még tovább gyorsult a játék.
Következő teszthez a 2013 májusi Metro Last Light beépített benchmarkját használtam, szintén 1280X1024-es felbontással, High részletességgel, és 4X-es Textúra szűrést (AF) használtam
Sikerült 1 maggal is lefuttatni a tesztet, bár nem volt benne köszönet. Értelemszerűen 2 és 4 maggal, klasszisokkal jobban futott, bár még 4 maggal is keményen beakadt a teszt, az 5 szem FPS minimumban elég könnyfakasztó volt. Amin sajna a 4 mag sem tudott segíteni. Elképzelhető, hogy a VGA volt a szűk keresztmetszet, mert a maximális, és az átlag FPS is szépen emelkedett amint 2 magról 4 magra váltottam.
Végül pedig a 2013 májusi Grid2-t próbáltam ki, szintén 1280X1024-es felbontás, és High részletesség mellett:
Ez a játék is közölte velem, hogy bizony Pentium D vagy Athlon 64 X2 kell a minimumhoz, ami csak azért is érdekes, mert a hivatalos gépigény a Core2 Duo CPU család. Majd egyszer megnézem Pentium D-vel, hogy fut. Szóval az 1 maggal nem futott a játék. Nagyon szépen látszik, hogy milyen szépen kihasználja a 2 és a 4 magot is, hiszen 2-ről 4 magra való váltás hozta is a dupla teljesítményt, és ebből az is látszik, hogy a VGA kártya nem fogta vissza a sebességet, tehát egyértelműen végig CPU limit volt.
A cikk címe természetesen erősen túlzó. Hiszen a VGA kártya 2007-es kiadású, és a CPU-k is jelenleg 9 évesek, de mivel csak 2013-as játékokkal teszteltem, még akkor is maximum 8 évesek voltak. Viszont az AMD K8-as architektúrája már 2013-ban bizony volt 10 éves, és mivel a rendszer a K8-as Architektúrás CPU-kat használta, így legalább ezen a fronton helytálló a cikk címe.
Viszont az így is, úgy is nagyon szép eredmény, hogy viszonylag új játékokkal is elboldogult a gép, és a 2 db CPU-nak köszönhetően tényleg elég jól futottak.
Később érdemes lenne egy modern(ebb) VGA kártyával is tesztelni, igaz még ezzel a VGA kártyával is sokszor a CPU-k voltak a szűk keresztmetszetek, de Directx11-et megkövetelő játékok is elindulnának, és akkor, ha csak a CPU-kat nézzük, tényleg elmondhatjuk, hogy 10 éves platformon futnak napjaink játékai
Azóta történt
-
Pentium 4 1.3GHz
Minden kezdet nehéz. A Netburst egy új kezdet volt, sok újdonságot hozott, de pont ezért volt érdekes. Igaz, megfizethetetlen is...
-
Medion X7813: A fapados gémer
Olcsó, de erős és jól fejleszthető 17"-os gamer laptop, ami sokaknak ismerős lehet valahonnan...
-
Az enyém 10,5 centi... vastag
Egy igen vaskos laptopot szeretnék bemutatni, ami méretével igencsak kitűnik a kor laptopjai közül is.
Előzmények
-
Generációváltás? HD 5850 vs. R9 270
Mire képes a Radeon R9 270 a 3 éve hasonló árban kínált HD 5850-hez képest? Beszéljenek a grafikonok!
-
Intel vs. AMD: harc az óvodás csoportban
Egy (ASUS) AMD APU-s netbook bemutatása, összevetve Intel Atomos (Toshiba) vetélytársával.
-
ForceWare 337.50 - az nVidia válasza a Mantle-re
Az nVidia szerint megtalálták a Mantle API "ellenszerét" a Direct3D keretein belül, és ezt a 337.50-es béta driverben meg is osztották.