A nagy indie lista

Az emberek elsősorban a nagy kiadók AAA címeivel dobálóznak, pedig forradalom zajlott le a független játékok világában. – írta: gbors, 9 éve

Bevezető - az indie játékok mennybemenetele

Amikor PC-s játékokról van szó, az emberek elsősorban a nagy kiadók AAA címeivel dobálóznak. Pedig az elmúlt években szabályos forradalom zajlott le a független játékok világában - olyannyira, hogy játékélmény terén a nagy költségvetés miatt biztonságra törekvő AAA címeket jópár kisebb alkotás kényelmesen megelőzi. Ezt a cikket egyfajta bevezetőnek és horgonynak szánom, megkönnyítendő az indie játékok világával ismerkedők első lépéseit.

A 2000-es évek elejétől kezdve egészen 2007-ig a független (independent -> indie) számítógépes játékkészítés a pénzügyi öngyilkosság szinonimája volt - kevés játék készült, még kevesebbet sikerült normális keretek között forgalmazni, az pedig szinte hallatlannak számított, ha valaki még pénzt is tudott csinálni ezekből a kísérletekből. A fordulatot 2008 hozta meg - abban az évben jelent meg két olyan játék, amely világszerte ismertté vált, és a készítők is úgy érezhették, hogy az erkölcsi dicsőség mellett anyagilag is érdemes volt annyi időt és energiát fektetni a Braid, valamint a World of Goo elkészítésébe.

Mindkét játékot jelentősen jobbnak tartom a nagy stúdiók nagy költségvetéssel elkészített (röviden AAA) produkcióinak 99%-ánál. Nagyszerű szórakozást ígérnek, és a kivitelezésük is rendkívül igényes - az igazi extra viszont az, hogy mindkettő rendelkezik néhány olyan egyedi, briliáns ötlettel, amelyek miatt hosszú ideig emlékezetesek maradnak.

A World of Goo különlegessége a sandbox alapú játékmenet, valamint a letisztult és végletekig kicsiszolt vizuális design, a Braidet pedig az idővel manipuláló, folyamatosan fejlődő rejtvényei teszik feledhetetlenné, amelyek még 7 év távlatából is kuriózumnak számítanak, a rengeteg lelkes követő ellenére is.

No gyere csak... (Braid)

Mivel mindkét játék jól teljesített a (virtuális) kasszáknál, rendkívül fontos szerepet játszottak abban, hogy a független, lelkes játékkészítőkben átforduljon egy kapcsoló - igen, érdemes egy kis team keretein belül kreatív játékokat készíteni. Szerencsés módon ezzel párhuzamosan megoldódott a másik nagy probléma, a terjesztés is - az online szoftveráruházak térnyerésével hirtelen megnyílt a lehetőség, hogy épeszű költségek mellett el lehessen juttatni a kész terméket az újdonságra kiéhezett vásárlókhoz.

2008-tól kezdve tehát megnyíltak a kapuk a független stúdiók előtt - és a kreativitást mindig is előtérbe helyező "mesteremberek" nem is okoztak csalódást. 2009 és 2012 között egy folyamatos, jó ütemű fejlődést figyelhetünk meg az indie játékok világában, ebben az időszakban számos igazi mestermunka született.

Természetesen túlnyomó többségükön erősen látható a sokmillió dolláros költségvetés hiánya - a vizuális erődemonstrációtól tehát el kell tudnunk tekinteni. Minden más szempontból ezek a játékok simán versenyképesek a nagy stúdiók termékeivel - sőt, ahogy feljebb már utaltam is rá, játékélmény és időtállóság tekintetében előzni is hajlamosak. A cikk elsődleges célja, hogy felhívja a figyelmet ezekre a gyöngyszemekre.

Intuitív létra (Wolrd of Goo)

Míg 2012-ig közel biztosra lehetett menni, hogy az online áruházakban megjelenő függetlenek jó ár / érték aránnyal bírnak, és érdemes rájuk költeni a pénzünket, 2013-tól kezdve egy kicsit változott a helyzet. Az indie játékok között is megtörtént a limitált választékkal bíró piacokra jellemző robbanás - hirtelen nagyon sokan érezték úgy, hogy indie játékot gyártani nagy üzlet, és elég valamit "indie" jelzővel ellátni ahhoz, hogy az emberek vigyék, mint a cukrot.

Ez utóbbi mechanizmus egy rövid ideig működött is (sajnos), ami egyfajta bizalmi válságot eredményezett a piaccal szemben. Ebből lassan kezdünk kilábalni, de a kombinatorikai probléma továbbra is fennáll - olyan mennyiségű független játék jelenik meg, amiből képtelenség megfelelő áttekintés mellett választani. A cikk második célja, hogy a rendkívül széles választékból segítsen kiválasztani azokat a játékokat, amelyek komolyan érdemesek a figyelemre.

Nem akarok mélyebben belemenni a piac elemzésébe, ezért az olyan, vitathatatlanul érdekes és nagy hatású tényezőkről, mint a crowdfunding és a különböző bundle-ök, nem fogok bővebben írni. A folytatás ideális esetben úgy történne, hogy 1-2 oldalas ismertetőket írok azokról a játékokról, amelyeket valamilyen szempontból figyelemre érdemesnek tartok.

"Sajnos" a Steam és a GOG accountjaim végigfürkészése 67 ilyen játékot hozott a felszínre, ami akkora szám, hogy még sorozat formájában is csak nehezen kezelhető. Ezért úgy döntöttem, hogy egyszerűen közreadom a listájukat, és a legjobbakról írok pár soros ismertetőket - ez már elég az elinduláshoz, az érdekesebb címek levadászásához. A későbbiekben, ha időm engedi, bővítem az ismertetők körét, esetleg terjedelmét is.

A következő négy oldalon három kategóriába sorolva találjátok a szerintem figyelemre érdemes játékokat. Remélem, hasznosak lesznek a listák! :)

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények