Búcsú a Radeonoktól 10 év után

Mi késztethet egy egyszerű felhasználót arra, hogy bő 10 évnyi piros oldal után átmenjen a zöldekhez? – írta: huskydog17, 3 éve

1. ok: OpenGL

Hol is kezdjem? Az OpenGL API-t (későbbiekben OGL) néhányan úgy állítják be, mint ami ma már teljesen lényegtelen és el kell felejteni, az a múlt stb. Ezeken én csak mosolyogni szoktam. A tény viszont az, hogy mai napig jó néhány játék épít erre az öreg API-ra és nem csak kis indie címek, hanem bizony akadnak nagy (nem mai) AAA címek is, melyek fantasztikus játékélményt kínálnak a mai napig, melyeket bármikor szívesen előveszek és még ma is nagyon jól szórakozok rajtuk (biztos vagyok benne, hogy rajtam kívül még sok ilyen játékos létezik a világon).
Pár példa: Wolfenstein The New Order; Wolfenstein Old Blood; The Evil Within; összes Frictional Games játék (Penumbra, Amnesia, SOMA).* Természetesen ennél sokkal több van, de nem is ez itt a lényeg, hanem a felhasználói élmény.

Nos az tény, hogy az AMD mindig is nagyon mostohán kezelte az OGL-t, a két említett Wolfenstein játék alatt pedig az AMD túlzás nélkül katasztrofálisan teljesít. Amint említettem, konkrét számokat és méréseket nem fogok hozni, de tisztán emlékszem mennyire pocsék volt a játékélmény technikai szempontból. Itt látható, ahogy egy RX480 küzd, hogy Full HD alatt legalább a 40 FPS-t tudja tartani, persze ez sokszor nem jön össze. Bár ez az Old Blood, de a teljesítmény ugyanaz, mint a New Order-nél.
Szóval, ha az RX480 a 40 FPS-ért szenved, bizony el lehet képzelni, hogy én a kistesójával, a 470-nel a játék nagy részében 30-40 FPS környékén voltam, ami 60 FPS után eléggé lelombozó.

Ezzel szemben a zöld oldalon még egy GTX 1050Ti is röhögve viszi maxon a két címet stabil 60 FPS -en, még 1440p-ben is. Na most mivel én GTX 1060-ra (6GB) váltottam, így ennek a kártyának nem okoz nehézséget Full HD-n a 60 FPS, bár egy-két optimalizálatlan pályarészen be tud esni a sebesség 55-57 FPS -re, de ez nagyon ritka, továbbá úgy tudja tartani ezt a tempót, hogy mellette megy az 1440p-60 FPS felvétel is. RX470-nél meg se mertem próbálni felvételt csinálni, mert akkor tutira diavetítést kaptam volna.

Tehát röviden: ami az RX470-nel minimum grafikán ment keserves 30-40 FPS -sel, az most a GTX 1060-nal megy Ultra-n stabil 60 FPS -sel. Sokáig bemeséltem magamnak, hogy „áh szarul van optimalizálva a játék”, de most már máshogy látom. Nagyon nem mindegy, hogy az embernek mi az első benyomása egy játék kapcsán. Számomra az első tapasztalat ugye nem volt túl jó a New Order-nél, most Ultra-n 60 FPS -el bizony egy teljesen más játéknak tűnik, szavakkal ki sem tudom fejezni mennyivel jobb így ezzel játszani, most látom csak igazán, hogy nem sokkal csúnyább, mint a New Colossus, főleg, ha az ember kikapcsolja az értelmetlen és képromboló post process filtereket.:)

Sokakkal ellentétben én nem tudok tőle elszakadni.

Azt tudtam korábban is, hogy az AMD OGL drivere nem túl acélos, de hogy ekkora a lemaradás, azon nagyon ledöbbentem. Ez azonban csak egy játék, rengeteg más OGL játéknál nagyon hasonló jelenség figyelhető meg, konkrétan az AMD sebességben olyan brutális mértékben le van maradva, hogy azt már soha nem fogják behozni, főleg, mert már nem is akarják. Az AMD ugyanis ma már kizárólag az új explicit API-okra figyel, továbbá az OGL számukra annyira alacsony prioritás, hogy még a saját rögzítőszoftverük, a Relive sem képes azt kezelni.

Szerencsémre azonban az NVIDIA máshogy állt ehhez a dologhoz és ők sokkal-sokkal jobb OGL driver-t tettek le az asztalra. Értem, hogy az AMD-nek nem fontos már az öreg OGL, viszont nekem igen, ugyanis mai napig szeretek ilyen játékokkal játszani, sőt van olyan cím is, amit eddig nem mertem kipróbálni RX470-en, ez a Darkplaces Engine (kíváncsi vagyok, hogy fog kinézni ezzel a Quake 1), de van olyan alkotás is, amit a katasztrofális AMD driver miatt voltam kénytelen refundolni (TY the Tasmanian Tiger), ugyanis RX470-en játszhatatlan volt beállítástól függetlenül. A Frictional Games-nek szintén nem kis rajongótábora van, azok mind OGL-re épülnek.

*Természetesen felsorolhatnám itt a Doom 3-mat, Quake IV-et, 2006-os Prey-t, vagy a 2009-es Wolfenstein-t, de ezekkel szerencsére AMD-n se volt problémám, az id tech4 motorral nincs gondjuk a pirosaknak, legalábbis nem találkoztam eggyel sem. A Quake 2-nél az XP mod alatt pár helyen azért szenvedett az RX470, de lehet, hogy itt az alapból lassú OGL tempót belassította a VCE motor, merthogy játék közben itt is ment a 1080p-60 FPS felvétel, de az is lehet, hogy az id tech2 motornak nem tetszett az XP mod.

Miután mindkét oldalon most már megtapasztaltam az OGL teljesítményt és viselkedést, túlzás nélkül mondhatom, hogy ezt a meccset az NV nyerte.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt