A zenehallgatásról dióhéjban II.

Milyen hangrendszert válasszunk zenehallgatásra? Én egy jó sztereót ajánlok a 2.1-es rendszerek helyett. – írta: AMDFan, 10 éve

Bevezető

A második rész egy kicsit személyesebb hangvételű lesz, mert objektív tények helyett a szubjektív véleményemet is szeretném megosztani veletek, és nagyon örülnék neki, ha sikerülne a zene iránt érdeklődőket a minőségibb zenehallgatás irányába elmozdítani.

Nagyon nagy sajnálatomra azt látom, hogy a körülöttem lévők döntő hányada nagyon silány minőségű eszközökön hallgat zenét. Kezdve a gyári telefonhoz csomagolt fülhallgatótól a tescós fejhallgatón át, a media marktos 2.1-es hangszórókig. Mindezek közül az olcsó 2.1-es rendszerek azok, amik igazán alkalmatlanok a zenehallgatásra.

A sztereóhangzás lényege az, hogy a két hangfal két valamennyire különböző hangsávot játszik le nekünk, a fülünk pedig érzékeli a különbségeket és hasonlóságokat, ezáltal leképez nekünk egy "színpadot". Már egy belépőszintű 2.0 hangszórón is hallhatjuk azt, hogy az énekhangok inkább a két hangfal között szólnak, míg az egyéb hangszerek akár a jobb, akár a bal oldali hangszóróból.

Sztereo színpad

Egy komoly sztereórendszeren már nemcsak azt halljuk, hogy az énekes középről szól, hanem minden hangszert el tudunk helyezni a térben, lesz a színpadnak szélessége, mélysége és magassága is.

Hallani fogjuk, hogy a zenészek nem egy vonalban helyezkednek el, hanem a dobos az énekes mögött van, a szaxofonos pedig az énekes mellett lesz és nem a hangfalból fogjuk hallani. Egy dobszólónál rá tudunk mutatni az egyes dobokra. Nem beszélve arról, hogy minden hang sokkal tisztább, kivehetőbb egy jó hangrendszeren.

A 2.1-es hangszórók már ott elvéreznek, hogy sokszor énekhangot hallhatunk a mélynyomóból, ami annak az eredménye, hogy a hangváltás a mélynyomó és a hangszórók között 130-200 Hz között történik, ráadásul nem is elég meredeken, így gyakorlatilag a zenéből kb. 2 oktávot csak monóban hallunk, míg a legalsó szubbasszus tartományt abszolút nem halljuk, mert a mélynyomó fizikailag nem képes megszólaltatni azokat a hangokat.

Ellenben kiemeli nekünk az 50-100 Hz-es tartományt, ami egy dübörgős, huppogós, hatásvadász mélyet fog eredményezni. Ezzel nagyon sok embertől veszi el a zenehallgatás valódi élményét. Itt utalnék a cikk első részére, amelyben kifejtettem, hogy miért is fontos a lineáris frekvencia átvitel.

Néhány 2.1-es rendszer közel sem lineáris frekvencia átviteli mérése

A cikkben szeretnék pár konkrét példát felhozni arra, hogy milyen árszinten milyen hangrendszer az, amit érdemes megvásárolni. Él néhány tévhit a köztudatban, amit gyorsan szeretnék is helyretenni még itt, a bevezetőben.

Az egyik legfontosabb az, hogy hangrendszert NE számítástechnikai boltban vásároljunk, mert ott 99%-ban csak a számítógépes perifériagyártók kínálatát fogjuk megtalálni. Tehát egy számtechboltban a csúcs hangrendszer az egy akárhány pont egyes valami lesz 120 ezerért, borzalmas hanggal. Ezt a pénzt sokkal okosabban is elkölthetjük.

Ma már az audiotechnika nagyon komolyan lépést tart a számítástechnikával. Egy mai asztali számítógép (10 évesnél fiatalabb) vagy akár egy laptop tökéletesen elegendő arra, hogy kiszolgáljon akár nagyon komoly audioberendezéseket is. A digitálisan tárolt zene minősége manapság nem hagy kívánnivalót maga után az eredeti CD-hez viszonyítva.

A másik az, hogy nem azért érdemes drágább hangrendszert vásárolni, mert az hangosabban és nagyobbat szól. Ez egy huszadrangú szempont. A hangminőség áll az első helyen. Egy komoly szett halkan is sokkal szebben fog zenélni.
A harmadik pedig a teljesítményadatok. Felejtsük el őket, tényleg... Megnézni sem érdemes, hány watt van ráírva, hacsak nem koncertet akarunk hangosítani.

Miért és kinek érdemes áldozni a zenehallgatásra?

Aki szeret zenét hallgatni, annak mindenképpen. Azért érdekes ez a dolog, mert a zenét csak halljuk és nem látjuk, ezért az, aki nem hallott még jó hangrendszeren zenét, sok esetben el sem tudja képzelni azt, hogy miről marad le, ellenben egy homályos képet nézve nagyon is tudjuk, hogy lehet ez sokkal élesebb is.

Nagyon sokszor megfigyelhető, hogy egy jó hangfal megvásárlása után az az első reakció, hogy újra kell hallgatnom az eddigi zenéimet is, mert rengeteg apróságot, a zene finom részleteit eddig nem is hallottam. Aki azt gondolja, hogy egy koncerten ez az élmény pótolható, az téved; egy koncerten ugyan lehet nagyon jó a hangosítás és nagyon nagy élményt ad, de ez más jellegű, mint amikor otthon a fotelben zenét hallgatunk.

Mellesleg egy jó hangrendszer tágítani fogja a zenei látókörünket, bizonyos idő elteltével olyan zenékben is megtaláljuk a szépséget, amiket sosem gondoltunk volna, több zenét fogunk hallgatni, ezáltal a zenei ízlésünk is kifinomultabb lesz.

Félreértések elkerülése végett, nem azt akarom mondani, hogy megváltozik a zenei ízlésünk. Személy szerint a mai napig hallgatok metált és elektronikus zenét is, viszont egyre többször kerül a lejátszóprogramba komolyzene vagy jazz.

Az itteni hifi topikban volt egy nagyon találó hozzászólás arról, hogy a "hifizés" milyen hatással van az emberre. Idézem:

"Kiműveltebb, zenei minőségre érzékenyebb lesz/lett eddig még mindenki. A zenehallgatási tudatosság, legyen az muzikális vagy műszaki, szellemi, kulturális gyökerű, hozzátesz az emberhez.
Aki 10000 festményt megnéz, annak megváltozik a látása."

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények