Age Of Mythology - feltámadás

A istenek haragja feltámadt hamvaiból, s főnixként szárnyalva ragyogja be újra az RTS-ek egét. Megéri megvenni? – írta: ilosz, 10 éve

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy stúdió. A stúdiót 1995 alapította három bátor egyén, melyet aztán a Microsoft felvásárolt, jól megfejték, s feloszlatták. Ha valaki az Ensemble Studios-ra tippelt, annak gratulálok, mert megérzései helyesek. Négy legendás játékot tettek le az asztalra, mely közül egy már megérte a HD-sített élet ”örömeit”, s most a mitológiai epizódra került a sor.

Mindazonáltal az Extended Editiont nem a grafikai újításaiért fogjuk szeretni, hanem az emlékek felelevenítéséért és persze a kiváltképp remek Workshop támogatottságáért. A cikk a revízió és az eredeti kiadást összehasonlítja és külön-külön elemzi, ezzel több embert bevezetve az ősi idők világába. Vágjunk is bele Arkantos csodás kalandozásaiba!

Először kicsit a menüről, installációról. A telepítő a 2002-es és 2003-as évhez mérten kifejezetten szép külsővel rendelkezik. Görög stílusú oszlopokkal közrefogott ablak jelenik meg, majd a telepítés folyamat alatt diát láthatunk egy csokor screenshottal. A telepítés gyorsan megy a játék szerény méreteinél fogva, a kiegészítő szintúgy élvezi ezeket a jogokat, ám a diákat most már szöveggel is ellátták. Amint befejeztük a telepítést, veszetten nyomjuk, esetünkben a kronoszos ikont a móka kezdésére.

Két bevezető videó, majd elénk tárul a szolidan díszített menü, kreatívan egy replay fut a funkciós paneleken túl, melyet a játékos szabadon meg tud változtatni, így megkezdve a temérdek módosítás lehetőségét. A steames változat külön indítót kapott, itt néhány beállítást kapunk és jobb oldalt az Age Of Empires hivatalos Twitter-feedje tárul a szemünk elé. A menüt kicsit átrendezték és meg kell mondjam, nem lett rossz.

A már-már sablonossá vált szekciók: „bevezető”, egyjátékos, multi, opciók és ekkor jön a csavar, mert kapunk egy more fület is. Ezen pont alatt néhány nyalánkság tárul a szemünk elé, ilyen a felvett játékok visszanézése, vagy, mint zászlóshajó, magasodik a maga nemében is elsőrangú kampány/pálya szerkesztő, kapunk még enciklopédiát a history pont alatt, mellyel végignavigálhatunk a játékban fellelhető összes egység adatán, ehhez kapunk történelmi leírást is egyes esetekben. Maradt még nekünk egy movies szekció, mely az intro animációk és a stáblista videók kettősfogatából áll össze. Az update és about már csak elfecsérelt szavaknak tűnnek.

Az elején felemlített görög név tulajdonosának regéjét dolgozza fel, a fő vonal szempontjából fiktív eseményeken alapuló kampány mód, itt-ott megtűzdelve egy kis trójai háborúval, Ozirisz testének összeillesztésével, Odüsszeusz és a malacélet esetével példákként. A kampány rendkívül hosszú, RTS-hez képest főleg, de akár egy-két RPG-nek is taníthatnának valamit. Elkészítéséhez rendkívül erős arzenál állt a fejlesztőcsapat kezében.

A karakterek hangjait adó színészek a maguk idejében nem voltak profik, ez tény, de mára olyan sikerprodukciókban vettek közülük egyesek részt, mint a Jégvarázs vagy az Eragon. Érdekesség, hogy az Athénné hangját kölcsönző Carole Ruggier-t a God Of War produkció keretein belül ugyanerre a szerepre kétszer is megváltoztatták, bőven a Mythology után.

Akármennyire is kezdő színészekről beszélünk, nagyot alakítottak, s az előző esetek tekintetében később is kamatoztatták tudásukat. Persze egy jó interaktív film mit sem ér a kultikus hangzás nélkül, kedves barátaink erről is gondoskodtak. Öreg társuk, Stephen Rippy állt segítségükre. Keze munkáját dicséri az Age of Empires sorozat muzsikája és a Halo Wars-é is. A projekthez egy egész zenekar állt a rendelkezésére, hihetetlen eredményt tudtak elérni, ám a részletekben rejtőzik az ördög, mert vannak dolgok, melyek ördögi masináink manipulálásával szól úgy, ahogy.

Ez főképp az egységek hangjaiban jelentkezik, de ebben a videóban (https://www.youtube.com/watch?v=8pBnAFcUqIU) mindenre fény derül. A látványvilág a soros. Leírva csak rontanám az összképet, persze mai szemmel nézve mondjuk ki, rondák. A színek szépek, a megvilágítás jó, bár aki arra várt, hogy dinamikus, akkor el kell keserítenem, mert ez felejtős, de kérem szépen 2002-ről beszélünk, mikor ilyen nevekkel versengett, mint a Battlefield 1942 vagy a Warcraft III. A textúrák felemás képet adnak.

A fejlesztők itt trükköztek, mert az editorban fellelhető, hogy egyes egységeknek, amelyek szerepelnek a kampányban, rendelkeznek egy több poligonból és jobb minőségű textúrával ellátott modellel. Olcsó trükk? Mai szemmel nézve igen.

Az ő szemszögükből nézve bölcs döntés, mert az emberek nem rendelkeztek atomerőművekkel abban az időben, így ez szerintem nem tekinthető döntő tényezőnek. Meg ha elég messziről nézzünk az eseményeket, minden szép. Fontosnak tartom elmondani, hogy a hang és kép együttese időtlen élményt ad a játéknak, így felróni az ilyesfajta hibákat ma már fölösleges.

A kampány szövevényes története végett rendkívül hosszú, ezt nyugodtan kijelenthetjük. 32!! általánosan 30 perc hosszúságú hadjáratok összességéről beszélünk. Ezt kiszámolva 16 órás játékidőt kapunk, persze vannak jóval hosszabb küldetések annál a 30 percnél, így +2-3 órát hozzácsaphatunk még ezen kívül. 5 nehézségi fokozat áll a rendelkezésünkre: Easy, Moderate, Hard, Titan. Az Easy és Moderate körülbelül egy szinten járnak, a Hardnál már éberebben kell játszani, Titannál vért izzadva kell legyűrnünk a gépet. A Titan különösen erős, legyen szó Randomról vagy a Kampányról.

Kifinomultan válogatja az egységeket, erős gazdaságot épít ki és nem utolsó sorban képes különböző taktikák szerint játszani. Most gondolom mindenki jóízűen nevet, gondolva, minden játékban ilyen van! De nem. Ezt támasztja alá, hogy egyetemi hallgatók vizsgálták a játék mesterséges intelligenciájának képességeit a neurotikus bot és az előre beállított külön sémák által vezérelt AI-k elleni meccsek során.

A sima AI nem tudta legyőzni sem a neurotikus, sem az agresszív beállításokat, míg a neurotikus a felmérés során a legtöbb alkalommal nyert ezek ellen és 20% nagyobb eséllyel nyert a többi ellen is. Úgy gondolom, ez elég lenyűgöző eredmény, persze, meg lehet engem cáfolni, de egy biztos, stratégiai játékokban kiemelkedő végeredmény.

Tovább a kampányról, mint említettem, néhány történelmi csatát lejátszhatunk, ám a fiktív részek többségben vannak, jó ez, nem jó? Mindenki döntse el magának. A történeten látszik, hogy nem egy délután alatt készült el az egész.

A srácok a végtelenekig belementek minden grafikai és történeti részletbe, szinte megszólal a játéktér és hiába a kopottas grafika, melyet a steames változatban megtoldottak szuper effektekkel és befoltozták a homályos textúrákat. 2014-ben is életre kel a környezet a játékos körül, hiába az IMAX szintű effektek hiánya. Spoilerezni nem fogok, mert mára csak ezért megéri megvenni a terméket.

Essen hát a Multiplayerről is egy-két szó. Az új kiadást a Steam betonstabil rendszerén tudhatjuk, eddig nem is lenne semmi gond, ha a maga a játék nem a régi szerverekre emlékeztetne, ahol szintúgy laggal számolhattunk anno.

Kíváncsi lennék, egy korrekt neten miért szaggat a játék, mert ugyan nem a komplex számítások miatt, amit a szervekre kell küldenie és fogadnia. Ez volt a helyzet a játék megjelenésekkor, mostanra kijavították a hibákat, de hagy kívánnivalót maga után a játék többjátékos módja e téren.

Amint belépünk, a multiban rögtön elénk tárul az éppen a hónapra szabott elérhető teljesítmények tárháza. Bal oldalra szintén havonta frissített közös küldetés van (pl. 5 millió fa kivágása, meg ilyesmik). Jobb oldalt az aktuális versenyszerű meccsek kerülnek. Ha győztesen kerülsz ki, növekedik a rankod, meg kapsz badge-et mellé. Itt meg van határozva pár dolog és random dob be a gép egy másik játékos ellen. Ha jó játékost ad ki, garantált a kihívás.

Elképzelhető, hogy mi nem így szeretnénk játszani, hanem a jó öreg stílusos játékmódokkal. Elég csak a view games-re kattintani és az adott időponthoz megfelelő mennyiségű szoba kerül elő. Noob, Pro, szabad szellemű játékos, mindenki megtalálja a számára megfelelő szórakozást. A viadalok hihetetlen hangulatosak tudnak lenni egy-egy megfelelő ellenféllel összeakadva. Általánosságban a skandináv nemzettel vagy az Atlantisziakkal találkozhatunk, mert ez a két civilizáció a legegyszerűbben kezelhető. A másik kettő sem übernehéz, de trükkösebbek.

Egyiptom főleg a nyersanyagtermelésben jeleskedik, ám a Mitikus kor (Nem említettem, a játék három korra oszlik: Archaikus, Klasszikus, Heroikus és ugye a Mitikus) egységei talán még atlantisziaknál is combosabbak. A görögök az egyetlen nemzet, akik történelmileg hű hősöket kapnak az erős gyalogság mellett, a mitikus egységeikben rejlik az igazi erő, de ezekből nehezebb sereget képezni a drágaságuk miatt. Most vegyük a kettő overpowered nemzetet is.

A skandinávok szinte bármelyik érdemesebb harcra képes egységgel épületeket tudnak felhúzni, ez sokak számára pofátlan előny, de amint elszakad az utánpótlás és nem rendelkeznek town centerrel (itt lehet lekérni a civil egységeket, akik termelnek) elapad az utánpótlás és semmi esély a győzelemre. Az atlantisziak különleges civil egységgel rendelkeznek, mert egy darab szamarat kísérő lakos felér 3-4, másik nemzet által birtokolttal.

Erős mitikus egységek vannak a korai korokban, a végén a Destroyer talán a legeffektívebb gyalogos az egész játékban, hatalmas HP-ja és rombolóereje miatt. De minden egységre van válaszegység, ha nem egy, akkor kettő is, szóval lehetetlen abszolút királyt kijelenteni. A titánok (a Tartaroszhoz vezető kapun keresztül lépnek át a játéktérre) erősek, de egy fölényesen erősebb sereg ellen ezeknek sincs esélyük önmagukban. Egyszóval a játék balanszolva van.

Méltó spin-off-ja az Age Of Empires sorozatnak. Megvételét bárkinek ajánlom, főleg így, hogy kaptunk egy kellemes vérfrissítést a meglévő tartalmak mellé.

Azóta történt

Előzmények

  • Watch Dogs PS4 - A tökéletes trükk

    Nem rossz, de elmaradt nem csak a hype által generált, hanem az alapvető open world játék iránti elvárásoktól is.

  • Projekt: 4 magon túl

    Egy felső kategóriás kártyának számító, tuningolt R9 290 mellett játékban van-e jelentősége a 4+ (sőt, +8) szálnak?

  • Batman: Arkham Origins

    2013-ban megjelent a szuperhős játékok Szent Gráljának, az Arkham sorozatnak a harmadik része, melyhez sok reményt fűztem, részben csalódtam, részben pedig elégedett lehettem.