Alpine MotoSafe füldugó szélzaj ellen

Egyedülálló hallásvédelmi megoldás apró méretbe zsúfolva, kifejezetten motorosoknak. – írta: Daywalker, 12 éve

Füldugó? Az mégis minek?!

Visszatérve a témára, jómagam úgy jártam, hogy amikor pár évvel ezelőtt tanultam motorozni, már a tanfolyam közben megvettem magamnak a szükséges felszerelés egy részét; nevezetesen a csizmát, a kesztyűt és a bukót is. Mindegyik kiválasztását, illetve megvásárlását több órás nézegetés és netes tapasztalatgyűjtés előzte meg, és nem azt néztem, hogy úszhatom meg az egészet a legolcsóbban. Bukóból a zárt Caberg V2R tetszett meg. Többen dicsérték szellőzését, beépített napszemüvegét (e fícsör megléte nálam is szempont volt, nem akartam cserélgetni a plexit), remek Sharp tesztjét, no és persze azt is írták, hogy kissé zajos. Akkor zöldfülűként meg nem tudtam, hogy ez mit jelent, hiába ültem korábban is motoron (mint utas), de a szélzaj sosem zavart. Ez valószínűleg a kisebb sebességnek és/vagy a megtett távok rövidségének tudható be így utólag visszagondolva. Szóval a Caberg bukó a tanuló Suzuki GS500-assal párosítva tanpályán és a városi forgalomban jól teljesített, elégedett voltam, de ekkor még fogalmam sem volt, hogy a szélzaj lesz a legnagyobb ellenségem, amikor életem első saját motorjának nyitom majd oda a tüzet úgy igazán.

Márpedig ez hamar kiderült, amikor felültem a frissen beszerzett Kawasaki ZX-9R Ninjára, majd az összeszokási időszakot követően kimerészkedtem a városból az országutakra és autópályákra. A bukósisak, amit tökéletesnek hittem, felért egy kínzókamrával, melyet mintha maga Jigsaw (a Fűrész c. filmből) fabrikált volna kifejezetten nekem. Nem kellett hosszú útra menni, már egy Budapest-Gyöngyös M3 szakasz után (betartva a 130-as korlátozást) szinte a rosszullét kerülgetett. A fülem csengett és bedugult, hallásom tompult volt fél napig. Mindez pedig kihatott a belső fülben található egyensúlyozó rendszerre is, ami rányomta bélyegét az általános közérzetemre. Megjegyzem, más ismerősömnek is volt ilyen bukója, de neki hasonló tünetei nem voltak, ugyanakkor ő is megjegyezte, hogy nem éppen halk darab. A tüneteket okozó "hiba" tehát bennem volt, már ha hibának lehet felróni, hogy az átlagnál érzékenyebb a hallásom (pedig a katonai sorozásnál kiderült, hogy már nekem sem teljesen tökéletes). Szerencsére a tünetek csak autópályás szakaszok után jelentkeztek, ahol hosszabb ideig kellett elviselni a monoton zúgást, a 300-500 km-es, autópályát nélkülöző, nyugis tempójú (legfeljebb 90-100 km/h) túrákat meg sem éreztem.

Mindenképpen megoldást kellett találnom a kialakult helyzetre, de nem feltétlenül akartam súlyos tízezreket kiadni egy új sisakra, ami nem biztos, hogy tökéletes megoldást nyújt majd - lásd az említett Schuberth sisakkal kapcsolatos példát. A plexi mögé bebújva valamivel jobb volt a helyzet, de abból kifolyólag, hogy sokszor utassal megyek, ez nem mindig opció. Ilyen esetekben jobb híján az autópályázást megoldottam egy fontópia fülhallgatóval és halk zenével. Ez látszólag jól működött, de nem épp a felelősségteljes megoldás még akkor sem, ha csak és kizárólag autópályán használtam, mert városban nem mertem kizárni a forgalom zaját - ebből adódóan pedig behelyezéséhez és kivételéhez meg kellett állni az autópálya előtt és után is. Kényelem szempontból sem volt éppen a legjobb, mert ha ne adj Isten a kábel véletlenül megfeszült valamelyik oldalon, máris kicsúszott a fülemből. És akkor azt még nem is említettem, hogy egy normál füldugó és fülhallgató viselése egyfajta bezártság érzetet okoz, így kénytelen voltam komolyabban foglalkozni a témával. Derengett az emlékezetemben, mintha korábban olvastam volna az Interneten a motorosokat érintő szélzaj témájáról, és az is rémlett, hogy létezik ennek a problémának a kiküszöbölésére valami spéci cucc, amit nem az arany árában mérnek és olyan viselni, mintha ott sem volna.

Gyors guglizás következett, így bukkantam rá a korábban is olvasott cikkre, ami az Alpine kifejezetten motorosok hallásának védelmére szolgáló termékével, azaz a szélzaj kiszűrésére szakosodott Alpine MotoSafe füldugójával foglalkozott (amúgy másféle felhasználási területre szánt füldugók is találhatók a cég kínálatában). Egyre mélyebbre ásva a témában kiderült, hogy a szélzajjal kapcsolatos problémáknak a fele sem tréfa, már 15 percnyi, 100 Km/h sebességnél jelentkező szélzaj is komolyan károsítja a hallást, 130 Km/h-nál pedig nagyjából 5 perc az a határ, ami biztonságosnak tekinthető. Ha belegondolok, hogy én fél órán keresztül voltam kitéve komolyabb szélzajnak, nem csoda, hogy úgy éreztem magam, ahogy. Az olvasottak is megerősítettek abban, nem halogatatom tovább az elkerülhetetlent: be kell szereznem egy MotoSafe füldugót az Alpine füldugók hivatalos forgalmazójától, a Hangszita Kft-től, ha nem akarok pár éven belül halláskárosult lenni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!