Android alkalmazásfejlesztés 3. rész: egy hasznos példa

A következőkben néhány hasznos dolgot fogok nektek bemutatni egy egyszerű, mégis komplex példán keresztül. – írta: Divinity, 6 éve

Kezdeti beállítások

Még mielőtt belevágnánk, egy-két dolgot szeretnék mutatni, beállítani.

Adaptive Icons

Alkalmazás ikon készítésbe még nem mentünk bele, így egyből egy komolyabb irányba csapnék a lecsóba.

Android 8.0 (API level 26) -al lett bemutatva. Lényegében külön-külön formában tud megjelenni az alkalmazásnak definiált ikon az eszköz témájához igazodva.
Azt gondolná az ember, hogy ezt biztosan nem egyszerű megvalósítani, pedig nagyon is az!

Először is célszerű megismerkedni az app/mainfest/AndroidManifes.xml állománnyal, lesz még használva másra is. Most viszont csak az android:icon attribútumra van szükségünk

Észrevehetjük, hogy van külön roundIcon attribútum is. Ez saját magában reprezentálja a kör alakú ikont. Viszont az adaptive ikonokhoz nincs szükség rá, így törölhetjük is ezt a sort. Maga az ikon a "@mipmap/ic_launcher". Tehát ezt a fájlt kell manipulálni az ikon változtatásához.
Az app/res/mipmap/ic_launcher/ic_launcher.xml állománynak valahogy így kell kinéznie alapból:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<adaptive-icon xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android">
<background android:drawable="@drawable/ic_launcher_background" />
<foreground android:drawable="@drawable/ic_launcher_foreground" />
</adaptive-icon>

Adaptive-icon tagok, helyben is vagyunk! A legegyszerűbb manipulálást fogjuk véghezvinni. A background tag drawable-jét átállítjuk "@color/colorPrimaryDark"-ra, majd pedig a foreground tag-ot "@android:drawable/ic_menu_call"-ra.
Tehát így néz ki az állomány:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<adaptive-icon xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android">
<background android:drawable="@color/colorPrimaryDark" />
<foreground android:drawable="@android:drawable/ic_menu_call" />
</adaptive-icon>

Ennyi, egy kevés módosítás és máris készen áll az alkalmazásunk az adaptive ikonok kezelésére!

Stílusok

A /app/res/values/styles.xml-ben találhatók az alkalmazás által definiált stílusok. Itt állíthatóak be az alapértelmezett színek, stílusok, dekorációs elemek stb.
Alapértelmezetten valahogy így kell kinéznie:

<resources>
<!-- Base application theme. -->
<style name="AppTheme" parent="Theme.AppCompat.Light.DarkActionBar">
<!-- Customize your theme here. -->
<item name="colorPrimary">@color/colorPrimary</item>
<item name="colorPrimaryDark">@color/colorPrimaryDark</item>
<item name="colorAccent">@color/colorAccent</item>
</style>
</resources>

Egy új style taggal egészítjük ki az állományt, ezzel egy új stílust hozunk létre.

<style name="AppTheme.NoActionBar">
<item name="windowActionBar">false</item>
<item name="windowNoTitle">true</item>
</style>

Ez mindössze letiltja az alap stílus által definiált action bar-t. Erre majd a későbbiekben lesz szükségünk, de célszerű már most felvenni, amennyiben tudjuk előre, hogy lesz rá szükség.

Gradle

A gradle egy fejlett build toolkit, ami az Apache Ant és Maven koncepcióira épül. A projektkonfiguráció deklarációjához bevezetett egy DSL-t, vagyis egy domain-specifikus nyelvet. Közvetlenül kezeli a dependenciákat, valamint engedi a fejlesztőnek, hogy saját logikát hozzon létre az alkalmazás fordításához.

A build.gradle(Module: app) scriptbe kell felvenni új elemet a dependenciák közé. Konkrétan a RecyclerView használatához lesz szükség új dependenciára. Pontosan a következő két dependenciát implementáljuk:

implementation 'com.android.support:appcompat-v7:27.1.1'

implementation 'com.android.support:design:27.1.1'

Ezután lefut a gradle script és már használhatók is a megadott library-k!

Minden előkészülettel elkészültünk, ideje neki esni a kódolásnak!

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények