Asus N50 notebook tartósteszt

Egy négy éves Asus notebook, mely simán letagadhatna a korából akár 2 évet is. – írta: BigBlackDog, 12 éve

Szerviztapasztalatok, összegzés

Eddig láttuk, hogy milyen jól működik, és mennyire jól néz ki ez a gép, simán letagadhatna a korából akár 2 évet is. De voltak borongós napok is az együtt töltött idő alatt.

Vásárlás után kicsivel több, mint egy évvel furcsa dolgot produkált. Bekapcsolás után a kijelzőn érdekes, villogó, vízszintes csíkok jelentek meg. Nagyon megijedtem persze, hogy nagy a baj. Gyorsan kikapcsoltam, majd némi szünet után vissza. Az előbbi hiba eltűnt semmi gond nem volt. Egészen másfél hónapon keresztül. Aztán egyre sűrűbben jött elő. Ugyan a kijelző dőlésszögének módosításával meg lehetett szüntetni ideiglenesen, de nyár végére használhatatlanná vált. Így szeptember elején összekészítettem és elvittem a hivatalos Asus márkaszervizbe (talán HRP-nek hívták akkoriban), Budapesten, a Véső utcába. Nem volt túl közel, ezért morogtam is az orrom alatt nem egyszer az elkövetkező két hónapban.

Első körben nem volt semmi probléma, bevették, majd két hét után mehettem is érte. Kicserélték a kijelzőpanelt, elvileg a hiba nem jelentkezett. Nem tudták eldönteni biztosan, hogy mitől is van ez a jelenség, így a szalagkábel-kijelző kettőséből, utóbbi cseréje mellett döntöttek. Egy hétig nálam is minden rendben volt. Aztán megint előjött a hiba.

Vissza második körre. Leadás probléma nélkül, két hét kényszerszünet. Szalagkábel csere lett belőle. Elmentem e gépért szervizbe. Hiba nem jelentkezik. És itt be is fejeződhetne a történet. De sajnos nem így alakult. Átvételnél észrevettem, hogy elhagyták az egyik csavartakaró "pöttyöt" a kijelző kávájáról. Mivel nem így adtam be a szervizbe, nem hagytam ennyiben. Persze jött rögtön a válasz, hogy nekik sincs és, hogy nem tudnak rendelni és, hogy aranyárban mérik. De végül valahogy rászedtem a pultos kollégát a jóra és kihozott egy teljes garnitúrát egy kis zacskóban. Boldogan mentem haza, elkészült gépemmel, bár kicsit még kételkedtem a hiba megszűnésében. Sajnos otthon azonban észrevettem, hogy a kijelző előlapját egyik oldalt nem rögzíti semmi, egy ujjal fel lehet emelni. Másik oldalt nem volt ilyen probléma, így telefonáltam egyet, mégis hogyan működik ez. Valószínűleg a szervizes kolléga a szerelésnél letört egy rögzítőfület, vigyem be hozzájuk, javítják garanciálisan, kaptam a választ.

Indul a harmadik kör! Ismét két hét várakozás, majd mehetek érte. Rendeltek új előlapot, le is cserélték tisztességesen, még a fólia is rajtamaradt. Még merevlemez tesztet is csináltak, bár nem tudom ki kérte. Sajnos átvételnél hibát követtem el, nem szántam tíz percet a gép alapos átnézésére. Így ismételten hazaindultam.

Negyedik kör, pár nap múlva. Éppen veszem elő a táskából a gépet, pakolom ki az asztalra. Töltőt bedugom, majd bekapcsolom. Néhány perc múlva kicsit odébb tolom az adaptert. Ez nem tetszett neki, intenzív szikrázás és erős füstölés közepette jelezte is. Valószínűleg a kábel törhetett meg belülről a 19 voltos oldalon és összeért a két ér. Instant rövid zár, a külső szigetelést is átégette egy centi hosszúságú szakaszon. Pedig mindig figyeltem a kábelre, nemcsak bevágtam a táskába, szépen összefogtam és rögzítettem a tépőzáras csíkkal, amit kaptam gyárilag hozzá. Szervizben már ismerősként fogadtak, felvették a jegyzőkönyvet. A szokottnál rövidebb idő alatt sikerült ezt a problémát megoldaniuk, megközelítőleg egy hét múlva mehettem az új töltőért. Persze az új töltőhöz tépőzáras összefogatót nem adtak, a régit, amit odaadtam nekik, azt pedig elhagyták. Persze a szervizben nincs ilyen, és rendelni sem tudnak. Szóval ennyivel kevesebb, azóta egy összevarrt gumipántot használok erre a célra. Az új töltő legalább kicsit hűvösebb példány, mint a régi.

Van még ötödik kör is. Mivel előzőleg nem szántam elég időt a gép átnézésére, így otthon vettem észre, hogy ezúttal a zsanértakaró burkolati elemet törték el. Telefont nélkülöztem, egyből a szervizbe mentem. Érdekes mód simán elismerték a hibájukat, garanciális javításra ismételten bevették. Már egész kellemes kapcsolat alakult ki a köztünk, "Na, most mi a gond?" volt az általános köszönés részükről :) Nem volt semmi ellenvetésem ez ellen, csak javítsák már végre meg az a nyomorult gépet!
Szóval másfél-két hét után mehettem is érte, a külföldről érkező alkatrész eléggé megnyújtja a szerelési folyamatokat. Zárás előtt néhány perccel értem oda, átvettem a gépet. Látszólag teljesen rendben, tényleg reménykedtem benne, hogy sikerült. De nem!

Másnap indult a hatodik kör. Alul, a kijelző alatt valami maradt a kijelző és a burkolat között, mivel egy szép ív volt a kijelző előlapjában, fél centire kidomborodott a síkból, valami kinyomta. Amennyit láttam belőle, az alapján úgy tűnt, hogy egy csavar volt, amit nem sikerült becsavarni, csak bevágtak oda. Szervizbe érve már a fejüket foghatták szegény pultosok, mikor megláttak. Soron kívül odahívtak, elmondtam a problémát, majd bement a szervizhelységbe. Kijött az egyik szervizes kolléga, elvitte a gépet, majd öt perc után visszahozta, hogy "kész!". Azóta úgy tűnik, hogy tényleg kész. Semmi problémát, törést, repedést nem vettem észre, nem tapasztaltam azóta, de azért kopp-kopp.

Sokat gondolkoztam ezen, de úgy gondolom, hogy az elvárásaim jogosak voltak. Ha leadok egy gépet garanciális javításra, akkor a bejelentett hiba nélkül kéne visszakapnom. Én csak annyit vártam el, hogy legalább a leadott állapotban térjen vissza hozzám, ne legyen rajta egy kis törés, hiány, repedés pluszba. Sajnos nem jöttem rá, miért csinálták ezt, egyszerűen csak ilyen hanyagok lennének manapság egy szervizben? Nem tudom. De ez már talán lényegtelen is.

Viszont ami lényegesebb, hogy elérkeztem mondanivalóm végéhez, így néhány sorban összegezném a leírtakat. Egy szeretni való gép volt mindig is, de sajnos napi szinten történő cipeléshez nem ideális. Véget ért aktív életpályája, lecseréltem. Nem azért mert kevés lenne a teljesítménye, jól kiszolgált az utóbbi időkben is. De a manapság "kötelező" mindennapi gyaloglás, hurcolászás mellett nem a legideálisabb jelölt súlya, mérete miatt. Ezen kívül akkumulátora is öregedett, és egy nagyobb felbontású kijelző is jól jött volna. Utódja egy Dell Latitude E5430-as gép lett immáron önerőből, ami jelentősen másabb kategória. Minőségi anyagok, jó összeszerelés, mondják sokan, és valóban így van. De így volt ez az Asusnál is többnyire. Igaz, multimédiás széria, de műanyag burkolatához képest meglehetősen masszív érzetet keltett, az illesztésekkel sem volt gond. Ami leginkább hiányzik belőle az a kiváló minőségű, numerikus résszel ellátott billentyűzet és a Splendid nevű technológia.

További sorsa kérdőjeles. Gondolkoztam, hogy keresek neki egy új szerető gazdit, aki gondját viseli a jövőben, védi őt a rossztól, ápolja. Hiszen nálam is ápolva volt: havonta-kéthavonta ki volt takarítva, le volt tisztítva a kijelző, a burkolat. De nem biztos, hogy megválnék tőle, mégiscsak az első hordozható gép volt életemben, szerettem őt. Voltak hibái is, ez igaz, de megtanultam együtt élni velük. Így egyelőre tartózkodó állásponton vagyok a jövőjét illetően, hisz nem lenne kellemes szétbontva, összetörve viszontlátni az elkövetkező évek folyamán.

Köszönöm, hogy végigolvastad a hosszas írásomat, jutalomképpen álljon itt egy utolsó kép.

Remélem élvezetesre sikerült az írás az érzelgős lezárás ellenére :). Sajnos nem sok tapasztalatom van a laptopok tesztelése terén, így kéretik ezt figyelembe venni! Észrevételeket, javaslatokat természetesen szívesen várok.