Bburago 1:18 - Made in Italy

A legendás modellgyártó olasz korszakában készült királykategóriás típusainak bemutatása. – írta: GAI, 3 éve

Bevezető

Aki hozzám hasonlóan a '80-as, '90-es években élte gyerekkorát Magyarországon, annak (a sok említésre sem méltó trafikos bóvli mellett) valószínűleg a "kis" autót a Matchbox, a "nagy" autót pedig a Bburago jelentette - itthon más nem nagyon volt kapható, legalábbis hozzáférhető áron. Mindkét gyártó igényes és jó minőségű modelleket gyártott ekkoriban, és jól lefedték a piacot, hiszen nagyjából ahol a Matchbox véget ért méretben, ott kezdődött a Bburago. A sors fintora, hogy mindkét céget ugyanaz a végzet érte el (egyéb kiváló európai márkákhoz, pl. Siku, Majorette hasonlóan): nagyjából a 2000-es évek elején csődközelbe kerültek, és felvásárolták őket a kínaiak, ami egyet jelentett a minőség drasztikus romlásával. Megoszlanak a vélemények arról, hogy ez jó vagy sem, hiszen enélkül ezek a legendás márkák ma már aligha lehetnének köztünk, ám én azoknak a táborát erősítem, akik idegenkednek a kínai akvizíció után készült modellektől, ennélfogva ebben az írásban kizárólag az eredeti olasz gyártmányú példányokról lesz szó, hiszen ezeket gyűjtöm.

A cikk által feldolgozott időszakban persze a sötét felhőknek még nyoma sem volt. Mindkét gyártó ereje teljében ontotta magából a sokunk gyerekkorát meghatározó modelleket, és jól megfértek egymás mellett a piacon. A Matchboxok strapabíróbb, gyerekjátéknak jobban alkalmas, ám a nagyobb méretosztályban kissé elnagyoltabb kidolgozású modellek voltak, míg a Bburago finomabb, részletgazdagabb, ám sérülékenyebb darabokat gyártott. Ez utóbbi főleg annak volt köszönhető, hogy a Bburago (a Matchbox-szal ellentétben) nem alkalmazott fém tengelyt, így a gyerekkezet látott példányok között gyakori a kitört kerekű, sérült darab. Másik nagy különbség, hogy míg a Matchbox szép (és a kezdeti időszakban kifejezetten dekoratív) festést alkalmazott az összes modelljén, addig a Bburago a jóval igénytelenebb matricázást alkalmazta a rajtszámokkal és egyéb díszítésekkel ellátott verseny változatokon. Különösen rossz a helyzet a Kit (vagyis összeszerelhető) változatok esetén, ugyanis ezekhez az öntapadós fóliánál is sokkal sérülékenyebb vizes matricát mellékelték, melyek már újkorukban is töredeztek és leperegtek a modellről, nem hogy most, 20-30 évvel később.

Segíti a Bburago gyűjtők életét, hogy viszonylag alacsonyan van az ára ezeknek a modelleknek. Az 1:18-as változatok átlagosan 6-7000 Ft-ért kelletik magukat, és itt már a dobozos, patika állapotú példányokra kell gondolni, de a ritkább darabok is megállnak általában 10000 Ft körül (nem számítva persze a limitált kiadású, vagy más szempontból egyedi modelleket). A kisebb 1:24-esek ára ennél jobban szór: 2-3000 Ft-ért már lehet válogatni az újabb típusokból, de a kezdeti években gyártott példányok ára szép állapotban 10000 Ft fölé is mehet. Az inkább gyerekjáték kategóriába sorolható 1:43-asok 1000 és 2000 Ft körüli áron találnak gazdára, kivételt itt is az igazán régi példányok jelentik, melyek ára jelentősen feljebb kúszhat.

Jómagam eleinte nem terveztem különösebben nagy gyűjteményt összeszedni, mindössze polcdísznek vadásztam össze néhány példányt egy gyűjtőtől, aki kiárulta a gyűjteményét. Aztán, ahogy az lenni szokott, elkapott a gépszíj, hiszen gyakorlatilag gyári állapotú modelleket adott jó áron, így hamar lecsaptam a maradék példányaira, és onnantól nem volt megállás. A kisebb (1:24-es, és 1:43-as) méretosztályokból is összeszedtem egy említésre méltó adagot, ám azokból korántsem teljes a gyűjteményem, így most nem kerülnek bemutatásra. Az 1:18-asokkal viszont elértem a kitűzött célom: minden, olasz érában gyártott karosszériaváltozatból rendelkezem legalább 1 darabbal, legalábbis amiről tudomásom van (teljesen biztosra nem tudok menni, mert sehol nem sikerült egy értelmes, teljes listát fellelnem arról, hogy pontosan milyen típusok léteztek). Ebben a cikkben sorra bemutatom az összes típust, ami 1:18-as méretarányban készült a Bburago olasz korszakában, saját készítésű képanyaggal gazdagon illusztrálva. Már-már a videokártyás cikkeimhez mérhető hosszúságú írásra készülhet tehát, aki szívesen elmerül velem ebben a témában.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!