DIY ventilátorcsapágy-zsírzó

Ha drága az új vagy alkatrész híján nem javítható a régi, akkor zsírozd meg a zajosodó ventilátorodat! – írta: orion1025, 8 éve

A mutyi

Szükséges anyagok:

- fecskendő
- vízhűtő cső
- fúrószár (3 mm átmérővel)
- szigetelőszalag
- bilincs
- tisztító folyadék
- zsír
.
.
.
- kryptonit

Mivel a csapágy 8mm külső átmérővel rendelkezik, így egy keményebb, 8mm belsővel rendelkező csőbe frankón bele is tud szorulni. A csöveket addig kell "rétegezni", amíg el nem érjük a fecskendő csőrének átmérőjét, de ez három lépcsőben megoldható. Érdemes arra törekedni, hogy a lehető legrövidebb legyen minden cső, ezáltal minél kevesebb levegőt kelljen megmozgatni, illetve kezesebb legyen a precíziós szerszám.

A csapágyat célszerű mélyre nyomni, így jobban rá tud feszülni a cső.

A vágásokért elnézést, egy vajazó késsel vetekedő szikével aprítottam, ezért nem voltam hajlandó új pengét beüzemelni.

a bilincs és Dr. Braun a helyére került

Jelen állapotában célszerű az egész csapágyat átmosni alkohollal, vagy bármi más, folyékony anyaggal. Én ezt a lépést kihagytam, helyette egyből TF2 lítium zsírral öblögettem, mert ez is jól kiszedi azt, aminek nincs helye odabent, illetve nem akkora anyagi megrázkódtatás a pazarlása.

Következő lépés a csapágy dugózása, így csak a csapágy házán át fog vezetni az út a külvilág felé, már pedig ez a cél. Ehhez egy nagyon bonyolult eszközt készítettem, ami egy 3mm átmérőjű fúrószárból, illetve egy tekerésnyi szigetelőszalagból tevődik össze, így ezzel a dugózás meg is van oldva.

Anyag betárazva

A lentebb látható kép nálam a pucoló fázisban készült, amikor már élesbe megy a zsír bevitele, akkor nagyon keveset kell befecskendezni, amit igazából érezni kell. Nem szabad tökig telenyomni, mert többet árt, mint amennyit használ, így csak érzéssel. Ha netán sok kerülne bele, azt nehézkes eltávolítani amennyiben sűrűbb anyaggal dolgozunk, pontosan ezért szeretem a TF2 zsírt, mert közepesen híg, könnyen kezelhető, gyorsan takarítható, illetve ilyen apró csapágyba nem szabad sűrűbbet injektálni.

Aranyos, zöld, visszamaradt anyag, ami ügyesen kiosont:

Érdemes megpörgetni a csapágyat többször a tisztítási periódus alatt, hogy a lehető legtöbb helyről ki tudjon jönni a kosz. Ezt én egy csavarhúzóval szoktam végrehajtani, ami megszorul a tengelynek szánt lyukban, és szépen húzogatom sík felületen.

Miután megtörtént a beporzás, illetve a bilincs le lett véve, egy lapos csőrű fogóval a cső összenyomásával könnyen ki lehet szedni alanyunkat.

A csapágy felületét tisztára kell törölni, majd a ventilátor tengelyét harmat vékonyan be kell kenni, és mehet is vissza a helyére minden. Arra mindenképpen figyelni kell, hogy a porvédő "megnyitása" ne a ventilátor lapátjai felé nézzen, hanem a hátulján lévő matricához, mivel onnan nem kaphat koszt. Ha dupla csapágyas a konstrukció, akkor értelem szerűen egymással szembe kell néznie ezeknek a nyílásoknak.

WD40, étolaj, motorolaj és társait kérem mellőzzük, azok nem arra valók, hogy csapágyat ( és potmétert... ) mosogassunk velük, tengelyhez még opcionális lehet, de oda sem nagyon okos megoldás a használatuk.

Egy tipp a végére:

Sok helyen látok olyan borzalmakat, ahol szigetelőszalag darabot raknak az emberek a ventilátor hátuljára, amolyan matrica és koszfogó pótlóként. Kérdem én, miért?! Van ennél egy sokkal jobb, esztétikusabb, időtállóbb megoldás, az pedig nem más, mint az öntapadós csavar takaró matrica, amit bútor kellékes boltban kapni, és átlag 75 Ft egy levél, ez ~40 db ilyen matricát jelent, és létezik feketében is.

már kész is

Köszönöm figyelmed!

Rendeljen Dr. Braun 2000 befecskendezőt most akciós, bevezető áron!
300 Ft, és én állom a postát!