Elektromos rásegítésű kerékpárok

Bevezetés az e-bike-ok, a pedelec-ek, a tuning pedelec-ek és az S-pedelec-ek titkos világába. – írta: Runner_fxr, 7 éve

A középmotorokról részletesebben

A középmotoros megoldások jelentik ma a legmodernebb pedelec technikát. Itt a motor a hajtómű tengelyét hajtja, így segítve a pedálozást. Alacsonyabb a fogyasztása, hatékonyabb, nyomatékosabb, könnyű defekt javítást tesz lehetővé, és a legfontosabb a kiváló súlyelosztás. Menet közben gyakorlatilag teljesen ugyan olyan érzés irányítani egy középmotoros pedelec bringát mint egy hagyományosat, akár terepen is. Ez a legnagyobb előnye egy agymotoroshoz képest.

Annyira fejlett benne az elektronika, hogy egy számítógépre rádugva kiír mindent. Az akkumulátor állapotát, megtett km-t, és az összes hibakódot. Ha bárhol probléma van, azt pillanatok alatt ki lehet deríteni. Agymotorosoknál ez a legtöbb esetben sokkal nehezebb, ha gond van, akkor nehezebb kideríteni a hiba forrását. Ezekben a motorokban van fordulatfigyelő szenzor és nyomatékszenzor is, a Bosch például másodpercenként 1000 alkalommal elemzi a kerékpáros és a kerékpár adatait, így mindig csak akkora a rásegítés amennyire szükség van az adott szituációban. Kényelmesek a kezelőszervek. Minden a helyén, nagyon finoman dolgozik, teljes összhangban a kerékpárossal.

Azért van pár dolog ami negatívum egy agymotoroshoz képest, pláne a direkt hajtásúhoz képest, így ezt is megemlítem. A középmotorban fogaskerekek vannak, nem is kevés. Hasonló mint egy automata váltó.
Ezek idővel kopnak, és hangja is van. Illetve van némi rezonanciája, bár ez nem jelentős.
Sok esetben nem lehet első váltót alkalmazni, ezért kisebb lehet a váltók átfogása mint az agymotor esetén.
Merev vázas, középmotoros bringáknál még az is lehet zavaró, hogy túl merev a váz. A középrésznél eléggé masszívra kell gyártani a vázakat, mivel ott egy 3-4 kilós motor van. Van akit ez is zavarhat.
Élettartamra 50-100 ezer km egy középmotor, utána kicserélik az egész egységet.
Kerékpáros mércével azért ez nem kevés. Ekkora táv alatt kb 2db akkumulátort használunk el, feltéve ha szakszerűen vannak használva. A lítium akku ma az egyik legelterjedtebb akkumulátor fajta, a laptopokban, mobiltelefonokban is ilyen van.
A minőségi széria pedelec-ben is kizárólag ilyen akku van, csak jóval nagyobb kapacitású. Ez az egyik legdrágább alkatrésze a pedelec bringának, egy Bosch 500Wh-s akku megközelíti a 300 ezer ft-ot! Túltölteni nem lehet, mert ezt az elektronika védi, illetve bármikor rátölthetünk, nem csökkenti az élettartamát. Arra kell figyelni, hogy lemerülve ne tároljuk, ha sokáig lemerülve hagyjuk, akkor vészesen leeshet a töltöttsége, ami tönkre tudja tenni a drága lítium akkumulátorunkat. Ha erre figyelünk akkor kb 500-1000 töltési ciklussal lehet számolni. 500 ciklusig biztosan 100%-ot tud nyújtani, utána csökkenhet a teljesítménye, és 1000 ciklus körül van a vége.

Bosch performance CX motor szétszedve.

Mint látható a fenti képen, előfordulnak speciális műanyag alkatrészek is némelyik motorban. Nyilván a súly csökkentése érdekében erre is szükség volt. Ennek ellenére a piac egyik legmegbízhatóbb és legerősebb széria pedelec motorja a Bosch CX. A Bosch egyébként 2011-ben szállt be a pedelec bizniszbe, és szinte letarolta a piacot. A Bosch-nak van a legnagyobb támogatottsága a kerékpárgyárak oldaláról. A legtöbb modern középmotoros pedelec Bosch motorral készül. Jelenleg 3 termékcsaládja van. Active Line a trekkingekhez, és a kényelmesebb túrázáshoz, Performance Line a nagyobb teljesítmény érdekében, illetve a 45km/h-s S-Pedelec bringákhoz, és a Performance CX, ami a legerősebb és legkönnyebb egység, a legmodernebb pedelec MTB kerékpárokhoz használják általában. 75Nm-es a csúcsnyomatéka, persze nem a keréken mérve. 36V-os rendszerű, 250W-os, amennyiben benne van a 25km/h korlátozás.

Bosch performance CX

Vannak még a piacon egyéb, minőségi középmotoros rendszerek, az alábbiakban ezekről is ejtek pár szót.

2017 Haibike Sduro

Yamaha PW-X Pedelec rendszer

Előzőleg már említettem, hogy a Yamaha volt az első 1998-ban, aki megalkotta az első pedelec rendszert. Ennek ellenére kb a Bosch-al egy időben terjedt el. A támogatottsága valamivel kisebb mint a Bosch-nak, de ez is egy kedvelt rendszer. Csúcsnyomatéka 80Nm. 36V-os rendszerű, 250W-os, amennyiben benne van a 25km/h korlátozás.
Nagyjából ugyan azt nyújtja mint a Bosch CX, de kicsit "parasztosabban" működik. Nem annyira finom a működése mint egy Bosch-nak, de ez is egy kiváló pedelec rendszer. Illetve van, amiben többet is tud, a hajtóműre 2 tányér is elhelyezhető, így első váltóval együtt is használható. A Bosch rendszer mellett nincs elöl váltó. Ennek igazából akkor van jelentősége ha lemerül és rásegítés nélkül kell hajtani.
A Bosch-nál kicsit olcsóbb is. Érzésre talán egy kicsit még erősebb is mint a Bosch CX.

Specialized Turbo levo

Brose pedelec rendszer

Papíron ez a középmotoros rendszer a legerősebb, 90Nm a csúcsnyomatéka, bár tesztek alapján általában mindenki a Bosch CX-et és a Yamaha PW-X-et érzi a legerősebbnek. 36V-os rendszerű, 250W-os, amennyiben benne van a 25km/h korlátozás.

Ami előnye van, hogy vázba integrált akkut használnak. Ez lehet hátrány is, mert az aksi kialakítása miatt elég macerás tartalékot magunkkal vinni, bár ez csak nagyon hosszú túra mellett szempont.
Illetve szíjhajtásos, ami abszolút rezonancia mentes működést tesz lehetővé, és szinte zajtalan. Ennél a rendszernél is használható első váltó két lánctányérral.

2017 Merida eOne Sixty 900

Shimano Steps E8000

A Shimano is már viszonylag régóta jelen van a pedelec piacon a Steps rendszerével, ám valahogy annyira nem volt sikeres. Nem is egy túl szép megoldás, és nem is annyira erős mint a többi. Viszont az E8000-es széria, amit a fenti képeken is láthatunk, egy új fejlesztés, ami a MTB piacot támadja, nem is akárhogy!
Azonnal egy csomó kerékpárgyártó mellé állt, mivel a legkönnyebb és legkisebb motort hozták össze. Mindössze 2,8kg a súlya, 70Nm-es csúcsnyomatékot tud. 36V-os rendszerű, 250W-os, amennyiben benne van a 25km/h korlátozás. A legkompaktabb középmotoros rendszer.
A váz tervezéskor is könnyebb dolga van a tervezőknek, mert egy kisebb és könnyebb motor csavarja a váz közepét. Tesztek alapján kicsit gyengébb mint a legerősebb Bosch, de méretéhez képest a piac egyik legjobbja. A kijelzője és távirányítója szerintem a legszebbre és legjobbra sikerült. Kompatibilis a Shimano Di2-es elektromos váltórendszerével is. A hajtómű tengely Hollowtech rendszerű, ami egy merevebb tengelykapcsolatot jelent mint a többi középmotoros rendszernél használatos ISIS. Illetve a q faktor is közelebb áll a normál kerékpáros méretekhez mint a többi középmotoros rendszernél, ahol ez kicsit szélesebb. Bár engem ez nem kifejezetten zavart a Bosch esetében. Sok előnye mellett a hátránya, hogy az akkut kicsit hamarabb meríti mint pl a Bosch.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények