Elektromos rásegítésű kerékpárok

Bevezetés az e-bike-ok, a pedelec-ek, a tuning pedelec-ek és az S-pedelec-ek titkos világába. – írta: Runner_fxr, 7 éve

Az agymotorokról részletesebben

Bolygóműves agymotor

Az agymotor közvetlenül az első vagy hátsó kereket hajtja.
Kétféle típust különböztetünk meg, a direkt hajtású agymotort és a bolygóművest.
Kezdjük a bolygóművessel. A bolygóműves agymotorok jellemzője, hogy kisebb a térfogatuk, mert a motor nem közvetlenül hajtja a tengelyt, hanem fogaskerék-rendszeren keresztül. Általában az ilyen motorok súlya is kisebb, és a kapaszkodó képességük jobb mint a direkt motoroké. Hátránya, hogy visszatáplálásra képtelen a rendszer, és a fogaskerekek surrogó hangot adnak ki működés közben. Sajnos nem csak hangosak, hanem kopnak is, így 5–10 évente cserélni kell őket, de ez egy szakműhelynek egyszerű feladat. A másik változatot direkt hajtásúnak nevezzük. Itt a motor közvetlenül
hajtja a tengelyt, ezért nincsenek kopó alkatrészek. A motor térfogata nagyobb, cserébe tud visszatáplálni is, ha megfelelő vezérlőegységet építenek a rendszerbe. A motor teljesen zajtalanul és vibráció nélkül működik, szinte észre sem vesszük, hogy mikor kapcsol ki és be.
Hogy melyik a jobb megoldás? A bolygóműves nagyobb emelkedőket tud legyőzni, viszont zajos és alkatrészei kopnak. A direkt meghajtású csendesebb és képes visszatáplálásra, de nehezebb és nagyobb térfogatú mint a fogaskerekes társa.

Direkt hajtású agymotor

Saját tapasztalatom a direkt hajtású agymotorral van. A teljesítményét elég jónak éreztem, de itt is lehetnek különbségek az egyes típusok között, én is éreztem, hogy az egyik bringám kicsit erősebb volt mint a másik, pedig ugyan úgy direkt hajtású és 250W-os volt mindkettő agymotoros montim. Nyomatékban lehetnek különbségek, de ezt általában a gyártó meg is szokta adni.

Sokan odáig vannak ettől a visszatöltéstől, sőt laikusok is általában egyből azt kérdezik, hogy és tud e visszatölteni? Szerintem ennek nem sok jelentősége van egy montinál. Trekkingnél még esetleg, bár ott is komoly ereszkedések kellenek, hogy érezhetően töltsön valamit. Montinál az a helyzet, hogy eszem ágában sincs bekapcsolni a generátor üzemmódot. Szeretek gyorsan lefelé menni, ezért ezt akkor sem használtam amikor adott volt a lehetőség. A hatótáv sok egyéb tényezőn is múlik és a visszatöltés csak egy a sok közül. Többet számít egy nagyobb kapacitású akku, és az aksival való takarékoskodás mint az, hogy tölt-e vissza a rendszer vagy sem. Fogyasztása kb 20%-al nagyobb az agymotornak mint a középmotornak.

Használat közben, aszfalton, teljesen jól irányítható volt a bringa hátsó agymotorral. Gondok akkor lehetnek, ha terepre megyünk, mivel az agymotor nagyon meg tudja viccelni a felhasználót. 3-4kg súly egy bringa kerékben nem éppen optimális ha odaverjük valahova a kereket. Elpattanhat, és hirtelen kibillent az egyensúlyból.
Össztelós verzióban még esetleg életképes lehet, de az meg olyan áron van ami már megközelít egy minőségi középmotoros gépet. Érdemesebb akkor már inkább a középmotorost választani. Használat közben valóban zajtalan a működése a direkt hajtású motornak. Ez mondjuk egy nagyon jó tulajdonsága. Nekem megbízhatóan működött, nem volt vele problémám.

Aszfalt használatra, illetve jó minőségű föld utakra minden további nélkül ajánlható az agymotor. Létezik első kerékbe is, ezt kevésbé tudom ajánlani, az erőátvitel sem olyan jó és könnyebben megcsúszhat az első kerék. Az irányítást is hátrányosan befolyásolja.

Amire érdemes még figyelni, hogy agymotoros pedelec bringát csak megbízható gyártótól vegyünk. Átalakító szettet is ugyan úgy megbízható gyártótól. Rengeteg noname rendszer van, ezek működése eléggé megbízhatatlan. Ha probléma van, akkor nagyon nehéz kideríteni a hiba forrását.

Azt is érdemes megnézni, hogy defekt esetén könnyen oldható-e a kábel amikor kivesszük a kereket. Van olyan eset, amikor könnyen bontható, de van amikor macerásabb, és kötegelők is kellenek hozzá, mert csak messzebb, esetleg az akkunál lehet oldani a kábelt. 17-es vagy 19-es villáskulcs minden esetben kelleni fog. Defekt szerelés szempontjából is jobb megoldás a középmotor, mivel az ilyen bringákban csak szabványos bringa kerekeket találunk, amiket akár egy gyors zárral könnyedén eltávolíthatunk.

Érdemes még arra is figyelni, hogy hátsó kerékbe fűzhető agymotor esetén csak olyat vegyünk ami kazettás fogaskeréksort fogad. Vannak olyanok amik menetes rendszerűek, ezeket érdemes kerülni, mert a nagyobb átfogású fogaskeréksorok kazettás rendszerűek. Nagyon nem mindegy a váltó egy pedelec bringán, egy nagy átfogású váltórendszerrel felszerelt pedelec bicaj sokkal hatékonyabb és nagyobb lehet a hatótávja is, mert jobban tudjuk kímélni az akkut a helyes fokozat megválasztásával.

Az egyik legmegbízhatóbb és legfejlettebb agymotoros pedelec rendszer gyártó a Bionx.
Kapható komplett kerékpárba építve is, de külön is megvásárolható. A KTM volt a fő támogatója a rendszernek, rengeteg KTM kerékpárt szereltek Bionx rendszerrel. Manapság már a KTM is középmotorokkal szereli az elektromos kerékpárjait.

A másik szintén nagyon megbízható gyártó a Bulls Green Mover.
Ezt a rendszert csak komplett bringában lehet megvásárolni. A fenti képen látható a Bulls Greenmover E45, 735Wh-s lítium akkuval rendelkezik, amivel akár egy komplett Balaton kör is teljesíthető, egy feltöltéssel!
Az egyik legjobb pedelec trekkingként tartják számon, 45km/h-s tempóig rásegít.
500W-os hátsó, direkt hajtású agymotorja van, ami egy ilyen gépbe teljesen jó megoldás.
Egy erődemonstrációs kis teszt a kerékpárról:
Kékesi csúcstámadás
Bár sok kritikát kapott, itt a lényeg a kerékpár bemutatása volt, és nem a csalás!

A szervezők nem kötötték ki, hogy elektromos bringával nem lehet indulni, mert pár éve még sokan nem voltak tisztában azzal, hogy hol tart már ez a technológia, nem is feltételezték, hogy egy ilyen versenyen egy pedelec bringa labdába rúghat. A nevezést követően kénytelenek voltak engedni, hogy rajthoz álljon.
A célja csak annyi volt, hogy bemutassa mekkora hatótávot tud egy ilyen rásegítéses bringa és mekkora teljesítménye van. Előtte a hatótáv volt a legnagyobb kritika az ilyen bringákkal szemben, ezt a Bulls Greenmover E45 törte meg.
Ezzel a bringával már komolyabb túrák is tervezhetőek egy feltöltéssel, és természetesen visszatöltő funkciója is van.

Felmerül a kérdés, hogy mikor érdemes átalakító szettben gondolkodni? Véleményem szerint akkor, ha újat szeretnénk, de erőset, nagy akkuval, viszont szűkös a keret. Megbízható agymotoros szettek elérhetőek az ebikeshop kínálatában, illetve az AM bringaboltban. 250-300 ezer ft körül, akár 400-500Wh-s lítium akkuval. Újonnan komplett pedelec bringa is kb innen indul, viszont sok esetben csak 24V-os rendszerű, és kicsi az akku. Az átépítéshez kell egy elfogadható minőségű és jó műszaki állapotban lévő alap bringa. Ez egy járható út, ha például trekkinget szeretnék rásegítéssel ellátni. Viszont a terepezéshez inkább a gyári építéseket ajánlom, mivel ide a középmotor az ideális megoldás, utólagos építés középmotorra, meg sem közelíti a gyárit.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények