Fejezetek Okinawáról: A Yui Rail és Naha

Adott volt egy szabad hétvége és némi olcsó repülőjegy, melynek eredménye egy rövid kirándulásban valósult meg Japán déli végén. – írta: adlersson, 4 hete

Intro – A japán egysínű vasutakról dióhéjban

Erősen kombinált bejegyzés következik, hiszen 2 (kettő) napos nahai (那覇) látogatásom után nem merészelnék különösebben mélyenszántó helytörténeti vagy „off-the-beaten-track” látványosságokról írni, ellenben Japán legdélibb kötöttpályás közlekedési vonaláról nem biztos, hogy tudnék olvasmányos mennyiségben írni. Gondoltam hát, hogy összekötöm a kellemest a hasznossal, így néhány helyi látnivaló, étel és személyes tapasztalat mellé bezsúfolom Naha városának egysínű vasútját, az Okinawa Urban Monorailt, vagy egyszerűbben csak Yui Railt (ゆいレール, Yui rēru) is.

A rendszeres tajvani portyák előtt minden bizonnyal nagyobb buli lett volna az okinawai látogatás, ám ezen ok miatt már annyira nem hatott meg a szigeti élmény. A már jól ismert Peach ezúttal 26 000 yen (kb. 62 000 forint) ellenében repített Fukuoka és Naha között, az este 10 körülire időzített landolás pedig még lehetővé tette, hogy érkezésemet követően az egyetlen helyi kötöttpályás tömegközlekedést is azonnal kipróbálhassam.

A Yui Rail egyik szerelvénye Asahibashi (旭橋) és Kenchomae (県庁前) megállók között.

A Yui Rail egyik szerelvénye Asahibashi (旭橋) és Kenchomae (県庁前) megállók között.

A japán egysínű vasutak között alapvetően kétféle, ún. függővasutakat (pl. Chiba Monorail, Shonan Monorail) illetve nyeregvasutakat (pl. Yui Rail, Kitakyushu Monorail, Tokyo Monorail) különböztethetünk meg. Előbbiek között léteznek SAFEGE (Société Anonyme Française d’ Etude de Gestion et d’ Entreprises) és Ueno típusú megoldások, míg utóbbiak között az ALWEG (Axel Lennart Wenner-Gren) rendszer a legelterjedtebb. Korábban alkalmazott technológiák között megtalálhatjuk a Lockheed (pl. az 1979-ben megszűnt Himeji Monorail vagy a 2001-ben bezárt Odakyu Mukogaoka-Yuen Monorail), a Toshiba (pl. Nara Dreamland Monorail) és mások adaptációit, de nyeregvasutak között a már említett ALWEG és az ebből kifejlesztett „nihon-koza” (日本跨座式, nihon koza-shiki) vált dominánssá. A Japánban jelenleg működő 12 egysínű vasútvonalból 6 üzemel az ALWEG-hez képest apróbb módosításokat (pl.: futófelület szélessége) tartalmazó nihon-koza technológiával, melyek közül a legfiatalabb a 2003-ban átadott Yui Rail.

Egy átlagos nyeregvasúti jármű-pálya rendszer felépítése az Osaka Monorail példáján keresztül. (Forrás: Osaka Monorail)

Egy átlagos nyeregvasúti jármű-pálya rendszer felépítése az Osaka Monorail példáján keresztül. (Forrás: Osaka Monorail)

Különlegesnek tűnő kialakítása ellenére a nyeregvasút (Japánban sem) egy modern kori hóbort, hiszen a rangidős – Hamamatsu-cho (浜松町) és a Haneda nemzetközi repülőtér között közlekedő – Tokyo Monorailt 1964-ben nyitották meg. Sokakban felmerülhet a kétely, hogy miért építene bárki is efféle körülményes közlekedési módit, azonban, hogy belássuk, miért éri meg jobban a nyeregvasút vagy bármilyen egysínű vasút, mint pl. a villamos, érdemes valamennyire tisztában lennünk az átlagos japán város településszerkezetével (szűk, zsúfolt utcák) és földrajzával (drága és kevés hasznosítható földterület). A zsúfoltság leggyakrabban kéregvezetésű vagy földalatti vasúttal kerülhető el, azonban ez nem kifejezetten megtérülő vállalkozás egy durván 320 000 fős (kb. Szeged és Debrecen lakossága együttvéve) település esetén, míg a villamos az utcák elrendezéséből és méreteiből kifolyólag nem jöhet számításba. Kézenfekvő tehát, hogy a kötöttpályás forgalmat az útfelszín felett kell kiépíteni, melyhez az egysínű vasút kiváló alternatívát nyújt.

A Kitakyushu Monorail egy szerelvénye Kokura (小倉) állomás közelében.

A Kitakyushu Monorail egy szerelvénye Kokura (小倉) állomás közelében.

A technológiával felvértezve az 1990-es évekig több városban, így Tokyóban (東京), Kamakurában (鎌倉), Kitakyushuban (北九州), Osakában (大阪) és Chibában (千葉) is megalakultak az első egysínű vasutak, elősegítve így azok könnyebb átjárhatóságát.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

  • Kansai kalandok

    Rövid bemutató a „tágabb” Kansai régió, Oszaka, Kiotó, Vakajama és egyéb vidékek közreműködésével.

  • A Kiotói Vasúti Múzeum

    A múzeum kiállítását jellemzően a JR West-féle egykori járművek, berendezések dominálják.

  • Délkelet-Ázsia 5 hétben

    Itt hagyva az európai telet, január végén Márk barátommal Délkelet-Ázsiába indultunk egy 4000 km-es útra.