Garmin dezlCam LMT-HD tartósteszt

Egy úr egy vagyonért: minőségi cucc, jó szolgáltatások, csak hektikus működés és gyenge kamera. – írta: Imibácsi, 7 éve

2016. decemberében került a birtokomba a Garmin kamionosoknak szánt csúcskészüléke, a dezlCam LMT-HD. Idestova 5 éve használtam egy Wayteq PNA-t, ami bár hibátlanul működik a mai napig, óvatosságtól vezérelve a cseréje mellett döntöttem. Mégse London külsőn találja ki egyszer csak, hogy nem szeretne tovább működni :)
A Garmin köztudottan elismert - többek közt - PNA gyártó, kamionsofőröknek szánt sorozata "dezl" névre hallgat. Jómagam is gépkocsivezetőként keresem a kenyeremet, így szerettem volna egy megbízható, minőségi csúcskészüléket, lehetőleg beépített fedélzeti kamerával. A Garmin dezlCam LMT-HD nekem 180 000 forintnál egy forinttal sem került többe, de jelenleg 150 000 és 160 000 forint közötti összegért lehet birtokolni egy ilyet.

Aki azt a választ keresi a cikkben, hogy megéri-e, röviden: NEM

A készülék tulajdonságai:

- Egybeépített 6"-os kamionos navigáció prémium funkciókkal és beépített menetrögzítő kamerával.
- 6"-os 800x480 felbontású kijelző.
- Részletes Európa térképek élettartam frissítéssel és forgalmi információs riasztással.
- Kamionra szabott útvonaltervezés méret és súly megadási lehetőséggel.
- Figyelmeztetések hidakra, súlykorlátozásra, éles kanyarra és meredek emelkedőre, lejtőre.
- Beépített 1080p felbontásra képes dashcam, G-szenzorral.
- Digitális jelet vevő TMC antenna.
- Beépített Bluetooth kihangosító, és adatgyűjtő.
- A készülék mágneses rögzítése a talphoz.
- 2 db SD kártya bővítőhely (egy a kamerafelvételekhez, egy a térképekhez).
- Élettartam térkép- és szoftverfrissítés.

A doboz tartalma: a készülék, egy mágneses talp tapadókoronggal, a TMC vevővel egybeépített töltőkábel és a hozzá külön csatlakoztatható antenna, egy micro usb adatkábel, egy darab 8 GB SD kártya, leírás nincs hozzá

A készülék kinézetére és összeszerelési minőségére nem lehet panasz. Kézbe véve érezzük, hogy van benne anyag (319 gramm), de mint tudjuk "a súly a megbízhatóság jele". A mágneses talp zseniális, gyorsan le lehet kapni a navit a helyéről. A töltőkábel vaskos vezetéke sem az a fajta, ami néhány hónap után megtörne. Erősen örökkévalóság+5nap érzésünk van a termékkel kapcsolatban.

A készülék bekapcsolásakor egy figyelmeztető üzenet fogad minket, miszerint a Garmin nem vállal felelősséget az útvonaltervezésből eredő szabálytalanságokért vagy balesetekért. Ezt elfogadva megadhatjuk járműszerelvényünk minden tulajdonságát, úgy mint szóló tehergépkocsival vagy pótkocsis szerelvénnyel közlekedünk-e, magasság-szélesség-hosszúság, tengelyszám és tengelysúly, veszélyes áru (ADR) fajtái, össztömeg. Természetesen választható személyautó is, ez esetben az útvonaltervezéskor a kamionos korlátozásokat nem veszi figyelembe a készülék.

Az útvonaltervezéskor a készülék az előre beállított paraméterek alapján tervezi az utat, és engem a használat óta egyszer sem vitt be olyan helyre, ahol ne fért volna el a kamion. Ha korlátozás alá eső úticélt választunk, a navi hangos bimbamolással és képüzenettel jelzi, hogy ki vagyunk tiltva. A célforgalom kifejezést nem ismeri, így minden alkalommal sípolni fog, ha korlátozott úton kívánunk menni. Navigálás közben hasznos, hogy figyelmeztet a készülék a lejtőre, emelkedőre, éles kanyarra és az oldalszeles szakaszokra, így előre fel tudunk készüli azokra.

A hangutasítás jellegzetessége, hogy nem tegez le :) Tehát nem azt mondja, hogy "fordulj balra", hanem azt hogy "legyen szíves balra fordulni". Apróság, de számomra mégis kedves "extra". A hangutasításból, 2017-ben (!!!) hiányzik a TTS! Ennek következtében utcaneveket a navi nem mondja be, ahogy a figyelmeztetéseket sem, csak bimbammol, illetve a kijelző tetején megjelenít egy figyelmeztetést. Ennek nagy hátránya, hogy én személy szerint megszokom a figyelmeztető hangot, és egy idő után már nem foglalkozom vele, mivel a trafipax és az oldalszél figyelmeztetésére is ugyanazt a hangot játssza le.

Az útvonaltervezés másik gyengesége sajnos az útvonal módosításában ered. Egy 1500 km hosszú útnál, ha szeretnénk megadni egy jelölőt, hogy másik útvonalon tervezze az utat, akkor egész egyszerűen nem bírja kiszámolni. Egy darabig halad a százalék, majd megáll és nem megy tovább. Egyszer egy éjszakára úgy hagytam, hogy reggelre biztosan végez majd, de nem. Nem fagy le, mert a vissza gomb megnyomásával visszatérhetünk az eredeti útvonalhoz. Elfogy a kraft, és nem bírja végigvinni a számítást. A jelenség úgy kerülhető el, hogy nem jelölőt rakunk, hanem köztes célpontnak felviszünk egy várost az új útvonalon. Ilyenkor gond nélkül megtervezi az új útvonalat.

A forgalmi adatok a töltőbe épített TMC vevővel hívhatók életre. Ebből kétfélét kínál a garmin, van analóg és digitális. Mind a két megoldáshoz a földfelszíni, erre a célra sugárzó rádióadóról veszi a jelet. Az analóg előnye, hogy szinte minden országban elérhető már, viszont lassabb. A digitális előnye, hogy gyorsan jönnek az új információk, viszont sok országban még nem elérhető, vagy nem mindenhol van lefedettség. Ez a készülék a digitális vevővel bír, mert azt feltételeztem, hogy előbb vagy utóbb az analóg megoldást felváltja majd a digitális. A tapasztalatom az, hogy ha van jel, akkor pontosan hozza a forgalmi eseményeket. Ha valahol torlódást jelez, akkor ott lesz is. Kerülőutat is számol nekünk, ezeket megtekinthetjük elfogadás előtt. Ezt külön kell beállítani, ha nem akarjuk, hogy minden dugó előtt letereljen minket a közútra (avagy kamionos szlengben bundásra). A TMC lefedettség hiányosságaira nagyon hasznos lehet, hogy a forgalmi adatokat a telefonunkról is le tudja szedni a navi, feltéve, hogy Bluetooth-on összekapcsoltuk a telefonunkat a navival és a telefonon fut a Garmin Smartlink app a háttérben, továbbá a Bluetooth kapcsolatot nem dobja el.

A Bluetooth kapcsolat minősége borzasztó. Az általam birtokolt készülék azt csinálja, hogy bekapcsolás után random időpontokban feldob egy feliratot, hogy a telefonom le lett választva. Ilyenkor csak úgy lehet újrakapcsolódni, ha a navi Bluetooth-ját kikapcsoljuk, majd vissza. Ez a szétkapcsolás van hogy a készülék bekapcsolása után fél perccel, van hogy 3 órával jelentkezik, független mindentől. Azért az elvárható lenne, hogy ezt ne csinálja. Ilyenkor persze nem csak a kihangosítót bukjuk el, hanem az értékes forgalmi információkat, az amúgy nagyon hasznos üzemanyagárakat, az útvonal időjárásának nyomon követését, és az általam nem használt, de másnak hasznos Foursquare találatok letöltését. Én egy iPhone SE-vel kötöttem össze. A telefonommal mellesleg használok még 6-7 Bluetooth eszközt (nem egy időben), és egyikkel sem csinálja ezt a jelenséget. Szó mi szó, elvileg Androiddal is pároztatható az eszköz, Windows Phone tulajoknak sajnos felejthető.

A Bluetooth kihangosító mellesleg hozza egy 5000 forintos napellenzőre csíptethető kihangosító hangminőségét. A navi kijelzőjén megjelenik a hívó fél száma. A telefonunkról szinkronizálja a telefonkönyvünket a GPS, így gyorsan tudunk tárcsázni is. Én inkább egy Bluetooth headsetet használok erre a célra, mert az rakodás közben is a fülemen van, és hát mikor máskor hívna az irányító minket, mint rakodás közben? :)

A kamionos funkciók közé tartozik még, hogy el lehet menteni a kamion szervizelésének km és időpont adatait, így például figyelmeztetést kaphatunk, ha közeleg az olajcsere vagy szervizbe kellene menni felülvizsgálatra. Tapasztalatom szerint ezt minden cégnél a garázsmester intézi, illetve követi nyomon, és nem a sofőr dolga, így csak korlátozottan hasznos funkció. Továbbá a teherautózás, mint olyan, egy külön menüpontot is kapott a készülékben. Itt pihenőhelyekre, iparterületekre, kamionmosókra, kamionkereskedésekre illetve kamionspecifikus benzinkutakra kereshetünk. A kamionos behajtással rendelkező benzinkutak külön kereshetősége rendkívül hasznos. Én nem szeretek pályás kúton tankolni, mert kb. 30 centtel drágább a gázolaj literenként. Viszont ha lemegyünk a pályáról nem mindegy, hogy a nyerges vontatónkkal egy nagy kutat találunk, vagy csak az 500 éves francia falucska egyetlen töltőállomását a sikátorban.

Jöjjön a készülék nagy erénye, a beépített kamera. Mindenképpen olyan készüléket szerettem volna, amiben van ilyen, lévén számos olyan baleset vagy közlekedési szituáció van, amiben vétlenek vagyunk, mégis erős nyomás lesz a rendőrön és a hibás félen, hogy ránk kenje a felelősséget. A kamionos diszkrimináció megérne egy külön cikket. De visszatérve, számos olyan eset lehetséges, amikor döntő lehet egy videofelvétel, még akkor is, ha illegális. Ne felejtsük el, hogy pl. Németországban tilos dashcamet használni, el is kobozhatják a készüléket! A kamera a készüléken külön is állítható oldalirányban, fel és le azonban nem. A lencse nagysága minőségi technikát sugall, viszont az elkészült videók és fényképek nem ezt adják vissza. Főleg éjszaka lesz rettentően kevés a kamera, illetve szürkületben. Nappal egész vállalható felvételeket csinál, de a minőség nagyjából egy 10 évvel ezelőtti mobiltelefon kamerájára hajaznak. A felvétel egyébként a készülék bekapcsolásától elindul, folyamatosan rögzít, hanggal, vagy anélkül. A készülék tetején levő gomb megnyomásával csinálhatunk pillanatképet (amit borzalmas műexponáló hang követ). A gombot erősen kell megnyomni sajnos, ezzel nagyjából el is állítjuk a navi ideálisan belőtt pozícióját, mert elfordul. A kamera képe egyébként meg nem mondom pontosan mekkora látószögű, elég nagy területet be tud fogni. Ennek hátránya, hogy távolabbinak tűnnek a dolgok a felvételen. Érdemes legalább 128 GB SD kártyát venni, mert a videofájlok nagyon sok helyet foglalnak. A 128 gigás kártyára kb. 3 munkanap (15 órás) anyaga ráfér. Fontos tudni, hogy a régi felvételeket a gép mindig felülírja, így ha szükségünk van egy felvételre, akkor ezt külön, a jelenet kikeresésével, mentés gomb megnyomásával tudjuk végleg lementeni.
A G szenzor jelentem, működik. A funkciója, hogy ütközéskor az utolsó 3 percet lementi. Egyszer elengedett a tapadókorong és leesett a navi az ablakból. A műszerfalon koppanást egyből lementette. Ennél nagyobb balesetem ne legyen.

A videofájlok szerkesztése számítógépen az adatkábelen, vagy kártyaolvasó segítségével oldható meg, de nem egyszerű. A navi ugyanis 60 MB méretű fájlokat készít, nem pedig egy nagyot. Így ki kell bogarászni a sok közül, hogy nekünk melyik fájlban van az a felvétel, amire szükségünk van.

A videófelvétel képminősége

Tovább külön megvásárolható extra a babyCam és a drót nélküli tolatókamera. A babycam egy kis kamera, amit személygépkocsiban a fejtámla hátuljára kell rögzíteni, így a GPS kijelzőjén láthatjuk a kisbabát, ami a hátrafordulások számát hivatott csökkenteni. Hasznos extra, de nem a kamionban. A tolatókamera viszont nagyon hasznos lehet. Szkeptikus vagyok azzal kapcsolatban, hogy ha a pótkocsi végére szereljük, akkor 15 méter távolságból is lesz jel. Ámde ha a pótkocsi jobb első élére rögzítjük, akkor jobbra tolatáskor nagy segítséget nyújthat, mert nem kell kiugrálni a fülkéből ellenőrizni, hogy minek megyünk neki jobbról.

Összegezve, a készülék nagyon hasznos társ a munkám során, viszont nagyon bosszantó és amatőr hibái vannak, amiknek egy Garmin készüléknél (pláne ha az a csúcstermék) nem elfogadhatóak. A készülék két alkalommal már fagyott le menet közben, ami pl. a 20.000 forintos Wayteq alap készülékemmel 5 év alatt sosem fordult elő, még a nagy nyári melegben sem. A vételár nagyon magas, viszont, ha a beépített dashcam egy balesetnél a mi igazunkat bizonyítja, súlyos ezer eurókat takarítunk meg. Ettől függetlenül azt gondolom, hogy ekkora összegért elfért volna egy nagyobb akku, vagy egy jobb kameraszenzor a készülékben.

Ami tetszett:

+ minőségi összeszerelés,
+ mágneses talp,
+ Bluetooth (ha normálisan működne),
+ pontos útvonaltervezés,
+ élettartam térképfrissítés,

Ami nem tetszett:

- útvonalmódosítás nehézsége,
- gyenge videó képminőség,
- videofájlok bonyolult kereshetősége PC-n,
- Bluetooth kapcsolat minősége,
- TTS hiánya,
- közlekedési események jelentésének hiánya,
- akkumulátor gyorsan lemerül (kb. 15 perc),
- aránytalanul magas vételár (2017. májusában 150 000 Ft-tól felfelé),
- extrák hiánya (pl. sávelhagyás-figyelmeztetés, követési távolság figyelmeztetés).