Hardverapró tanácsadó I. - Vásárlás

Pár hasznos ötlet és tanács, amennyiben vásárlóként használjuk a hardverapro.hu-t – írta: bartucc, 12 éve

Vásárlóként a hardverapro.hu-n

A kiindulópont

Az egyszerűbb, és talán gyakoribb helyzettel kezdenék, mikor is egy terméket meg szeretnénk vásárolni. Két apró részre bontanám ezt a részt is: mikor tudatosan keresünk valamit, van elképzelésünk a vásárolni kívánt eszközről/alkatrészről, vagy a második eset, amikor a hirdetéseket lapozgatva ragadja meg valami a tekintetünket.

Tudatos keresés esetén általában főként hardverelemekre, esetleg elektronikai eszközökre jellemző, lévén ez a hardverapro.hu fő érintett területe.
Hogyan is fogjunk neki a keresésnek? Triviális, de használjuk a keresőt! Ezzel azonnal leszűkíthetjük a kört olyan termékekre, amik számunkra érdekesek. Mivel főként hardverelemekről van szó, érdemes megnézni az eladó további hirdetéseit is, a kereső ebben is segít (részletes keresés - felhasználó), így akár több, számunkra hasznos alkatrészt is egy eladótól be tudunk szerezni, ezzel is egyszerűsítve a vásárlást.

Mire is érdemes figyelni, ha már megtaláltuk a terméket?

1. Miután adott a hirdetés, nézzünk utána az eladónak!

Ezt könnyen megtehetjük a „Kivel érdemes üzletelni topic” fórum leírása alapján! Nem kell ezt szentírásnak venni, nem is szabad, de kezdő kiindulópontnak megteszi. Amennyiben negatív értékelésekkel rendelkezik, vagy nem elég egyértelmű a megítélése, lépjünk tovább, valószínűleg nem alaptalanul.
Ha nem találunk róla sok referenciát, mert aránylag új tag az oldalon, vagy nem foglalkozott még eddig adás-vétellel, az se rettentsen el: egy telefonbeszélgetés, vagy akár egy üzenetváltás is sok mindent elárul az eladóról, korrektségéről, viselkedéséről. Csak erre ne hagyatkozzunk, de mindenképp vegyük fel a szempontok közé a megítélés során.
Sok olyan eladóval is találkozni, akik nepperként adnak-vesznek, de attól még a korrektségük eléggé kétes helyzeteket szülhet.
Több tanáccsal itt nem igazán tudok szolgálni, legyünk mindig körültekintőek! A Prohardver.hu-n található Vigyázat csalók a hardveraprón! cikk is nagy segítségünkre lehet, legalább egyszer mindenképp olvassuk el!

2. Pár állandó érvényű tanács

Kérjünk képet, még az egyezkedés során, így fény derül az esetleges esztétikai hibákra. Elektromos eszközök esetén (telefon, tablet, pc, laptop, fényképező, stb.) működés közben is! Az internet ugyan tele képekkel, de ezt is kiszűrhetjük könnyedén: az eladót kérjük meg arra, hogy helyezzen egy papírt, amire az oldalon használt azonosítónevét írta, a termék mellé, a képen jól látható módon. Így biztosak lehetünk benne, hogy a képet az eladó készítette. Amennyiben ezt az eladó megtagadja, gyanakvásra, és későbbi félreértésekre adhat okot.
Szintén fontos, hogy kérjünk egy biztosan elérhető telefonszámot! Személyes átvételnél szinte elengedhetetlen, de a postai úton való vétel esetén is könnyebben elérhető az eladó.

3. Pár szó az alkudozásról

Mivel a hardverapro.hu nem egy fix áras, vagy licitálás alapján működő rendszert használ, így adott a lehetőség, hogy szélesebb körben lehessen az árról egyezkedni.
Ne szégyelljünk alkudni! Mindig nézzünk utána, mennyi is az átlagos piaci ára, esetleg friss, garanciális termék esetén az új, bolti ára a terméknek, és ezt szem előtt tartva egyezkedjünk!
Aki eladni akar, és nem hirdetni, az komoly szándék esetén könnyen engedhet kicsit a termék árából, esetleg a postaköltséget is vállalja, amennyiben kiírt áron megegyezünk vele.

A „Jó ár esetén vihető”, „Ennyi volt az új ára x éve” (főként gyorsan elavuló eszközöknél), és az „Igényfelmérés” jellegű hirdetéseket általában kerüljük, vagy legalábbis nem várjunk tőlük csodát. Ha alkalmi vételt keresünk, akkor nem ezek lesznek azok.

Ha az eladó kér árat, akkor merjünk olcsóbb ajánlattal élni! Bizonytalan, és/vagy valószínűleg nincs teljesen tisztában a pontos piaci árral. Nem a helyzettel való visszaélésre gondolok, lehet hogy már nincs szüksége a termékre, és nem igazán számít neki, hogy pontosan a reális áron váljon meg tőle.

4/A Személyes átvételnél

Mindig pontosan egyeztessünk helyszínt és időpontot! Lehetőleg olyan helyet, ahol van idő leülni, megvizsgálni az adott tárgyat, esetleg kipróbáláshoz van elegendő hely (főként kerékpárra, motorra értendő).
A telefonszám cserét sose felejtsük el, hiszen ha valaki nem tud megjelenni, esetleg rossz helyen keresi a másik felet, így tudunk kapcsolatot teremteni csak.
Mindig szánjunk elég időt az átvételnél a termék vizsgálatára, fizikai és esztétikai állapotának vizsgálatára. Elektromos eszközöknél a működés lehetőleg minden részletét érintő funkciókra, járműnél, kerékpárnál a helyes, és pontos működés megállapítására.
Fontos, hogy az esetleges hibákról előre tudjunk, sosem kellemes a helyszíni alku, de ha okunk van rá, éljünk vele! Amennyiben olyan mértékű a gond, akkor inkább hagyjuk ott az eladót, mert más problémák is felléphetnek később, bolti garancia nélkül pedig fejfájásra adhat okot a későbbiekben.
Amennyiben mindent rendben találtunk, vagy ha nem, sikeresen megállapodtunk, fizessünk, és értékeljük az eladót, ha úgy látjuk, az imént linkelt fórumon!

4/B Postai úton

A postai út mindig jóval kockázatosabb. Alapvetően azért, mert csak fizetés után kapjuk meg a terméket, csak az eladó korrektsége határozza meg az esetleges reklamáció mértékét. Épp ezért, itt még fontosabb, hogy pontosan tudjuk mit is veszünk, milyen állapotban! Képek, és pontos leírás után állapodjunk meg az eladóval!
A legkényesebb pont, a fizetés módja. Itt nagyobb jelentőséget kap az említett referencia-rendszer, főként nagyobb értéknél. Sokan óva intenek az előre utalástól, sokszor jogosan. Nem utasítanám el ezt a formát, de ha lehet, kerüljük, amennyiben nem vagyunk biztosak az eladóban, de ha a helyzet megkívánja, éljünk vele, de mindig nagyon körültekintően, megfontoltan! Soha nincs olyan lehetőség, amiből ne lenne másik, egy hirtelen jó ár ne vigye el a gyanakvásunkat! A postai utánvét sem teljesen biztonságos, hiszen akármit kaphatunk a csomagban. Láttam már, amikor kamera helyett féltégla került elő a dobozból. Keserű pillanat az ilyen.

Az átverések elkerülése végett kérjük el a postai feladószelvény beszkennelt képét! Ezzel tudja bizonyítani az eladó, hogy feladta a csomagot, bár a tartalmát nem. (Arra nem térnék ki bővebben, hogy pár száz forint felett mennyire buta dolog az ajánlott küldemény 240 Ft-os felárán spórolni.) Amennyiben ez nincs, a fizetéskor kapott blokkot, így az eladó bizonyítani tudja a feladást, valamint kézzelfogható adataink vannak, csalás esetén.

Amennyiben sikeresen zajlott az üzlet, az értékelést itt is használjuk, hiszen ezzel másoknak is segítünk!

5. Ha csalás áldozatai lettünk

Kellemetlen, és kényes pont, mert sokan szégyellik, hogy átverés áldozatai lettek, és nem jelentik ezt sehol, se az ezzel foglalkozó fórumokon, nem tesznek lépéseket a pénzük visszaszerzése érdekében. Ne hagyjuk annyiban, amennyiben lehetséges, menjünk a pénzünk után!

Első lépésként a Jelentsd a csalókat, és üzletrontókat fórumon jelezhetjük a károsultságunkat, az ottani moderátorok segítenek a továbbiakban. Minél több adat áll rendelkezésünkre a csalóról, annál könnyebb dolgunk/dolguk lesz, természetesen ez fordítva is igaz.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt