Hogyan adjunk el? Apróhirdetések okosan!

Attól, hogy személytelenül, arctalanul vásárolunk az apróhirdetési oldalakon, még léteznek írott vagy íratlan szabályok. – írta: extasymajom, 9 éve

Nem olyan régen kenwood kolléga írt egy nagyon jó cikket arról, hogyan vásároljunk a Hardveraprón.
Mindenkinek ajánlom figyelmébe, mert sok íratlan szabályt érint. De nézzük most a másik oldalt! Legyünk jó és sikeres eladók!

Először is tisztázzuk, hogy háromféle eladó létezik. Az első, aki el akarja adni a hirdetésében szereplő terméket, és ezért mindent elkövet. Most azt ne feszegessük, hogy haszonszerzés céljából, rendszeresen teszi, vagy alkalmi eladó, és tényleg csak szabadulni akar a megunt cuccaitól. A második, aki nem követ el mindent, csak árulgat. Ugye mindenki ismeri a mondást, „eladni akarom, nem árulgatni”. A harmadik, aki nem létező termékeket hirdet meg csalás, átverés céljából, vagy azért, hogy lenyomja az árakat. De az is előfordul, hogy jót nevet azon, ha valamelyik haragosának az elérhetőségét adja meg. Kicsit szívassuk a Lajost, me’ ő is bunkó vót.

De mi tisztességes eladók vagyunk, és el akarjuk adni azt, amit hirdetünk. Erre jelenleg elég sok oldal áll a rendelkezésünkre. Csak a teljesség igénye nélkül: eBay, Vatera, Jófogás, Hardverapró, és persze sok termékspecifikus oldal. Vannak oldalak (eBay, Vatera), ahol a rendszer nemcsak abból áll, hogy eladók és vevők csapnak össze, hanem abból is, hogy a tranzakciókat értékelni lehet. Ilyen a Hardverapró is. És ez egy óriási mankó mindenkinek, aki elad és vesz. Ezeken az oldalakon könnyebben tudunk mérlegelni és dönteni arról, hogy indítsunk-e kényes pénzmozgásokat, vagy sem.

És hogy hogyan adjunk fel hirdetést sikeresen a Hardveraprón, az most ki fog derülni.

Regisztrálunk. Választunk magunknak egy felhasználónevet és arcképet (avatart). Itt jegyezném meg, hogy már ennek is szerepe van. Valószínűleg nem leszünk sikeresek, ha a nick-nevük: „gané02”, „behúzlakpapa” vagy „mivangecco”. Ezek nem túl bizalomgerjesztőek, és mellesleg nem egyszerű a jövőben megváltoztatni egy rosszul választott nevet. Legyünk hát körültekintőek! Ha ezt megugortuk, akkor lesz egy adatlapunk, ahova egyéb értékes információkat is feltölthetünk. Megadhatjuk a helységet, bemutathatjuk magunkat bővebben, megadhatunk telefonszámot, e-mail címet, Skype-elérhetőséget stb.

Lehetőleg olyan elérhetőséget adjunk meg amin elérhetőek is vagyunk és a telefont is vegyük fel ha már megadtuk.

Hirdetésfeladás

Elsőnek olvassuk át az ÁSZF oldalt! Sokan nem teszik, pedig kellene. Ha elolvastuk, akkor már tudni fogjuk, hogy felesleges próbálkozni lopott programok értékesítésével, szexuális tartalmakkal is inkább a karikás oldalakat keressük fel. Ja! Kokacserjét sem fogunk tudni eladni. Azzal sem árt tisztában lenni, mi is az, amit el akarunk adni. Nehogy úgy járjunk, mint az alábbi delikvensek, akiken röhög az egész internet.

DY Notebookot vennék.

Személyes kedvencem

A hirdetésfeladásnál az első, amit meg kell adnunk, a kategória. Tök egyszerű, ha telefont akarunk eladni, akkor a mobil, ha laptopot, akkor a hardver kategóriát válasszuk. És így tovább. Figyeljünk oda, és soroljuk a megfelelő helyre készülékünket.

A hirdetés címe nagyon fontos. Ez az első, amivel a vásárló találkozik. Legyen figyelemfelkeltő, és tűnjön ki a tömegből. Érdemes kiemelni egy olyan tulajdonságot, ami a leginkább vonzóvá teszi a terméket a vásárlók számára. Erre szánjuk időt és energiát, mert pár karakterünk van csak megfogni a potenciális jelölteket. Egy jól megválasztott cím fél siker. Ha csak annyit írunk, „eladó mobil”, „gamer gép”, vagy „ájfón”, hamar továbbgörgetésre lesz ítélve a hirdetés.

iPhone 6s 1,5 év garancia, leinformálható, gyári állapotban”. Sokkal jobban hangzik, nem? Kapásból 3 fontos információt megadtunk, ami már becsábíthatja a vevőt.

Bizonyára mindenki emlékszik a Vaterán meghirdetett "Élettelen légytest újratöltve" című hirdetésre.

Figyelemfelkeltő címsora megtette hatását. 10 milliárd forintért kelt el végül. Nyilván ez csak vicc, de biztosan sokan figyelték ezek után a felhasználó hirdetéseit.

A következő lépés az ár megadása.

Érdemes tájékozódni előtte az árakról. Meg kell nézni a hasonló használt készülékek árfekvéseit, az új aktuális árát, kérdezősködni a beárazó fórumokon, ahol hozzáértő kollégák szívesen segítenek meghatározni egy olyan árat, ami eladhatóvá teszi a cuccot, és nekünk is elfogadható.

Ha túl alálövünk, kevesebbet kapunk, mint amit ér, de lehet, hogy sokan komolyan sem veszik a hirdetést. Kapós termék esetén az is előfordulhat, hogy egyszerre több konkrét vevő is beesik 1 nap alatt, és vakarhatja az ember a fejét, hogy akkor most melyiknek adjam oda a terméket a többieket megsértve, nem egyszerű. De az én véleményem, hogy az elsőnek bejelentkezett vevőt ki kel szolgálni.
Az utána érkezőket informálni kell róla, ha már folyamatban van egy tranzakció. Nyilván érkezési sorrendben kell foglalkozni velük, de a termék addig eladó, amíg nem fizették ki. Tehát ha nincs, konkrét megbeszélés nem tartogatom senkinek hetekig, mert két szék közül a földre eshetünk.

Ha valakivel megbeszélünk valamit érdemes a hirdetést jegelni és esetleg HSZ-ben leírni, hogy meddig van jegelve. Ez is plusz infó a következő érdeklődőnek.
Ha nem alkuképes az ár, az sem árt jelezni, mondjuk a szokott "ár fix" címkével
és a fordítottja is igaz, ha alkuképes, akkor azt is írjuk be, kissé bátorítandó a lehetséges vevőket.

Ha túl magasra tesszük az árat, akkor árulgathatjuk életfogytig. Arról nem beszélve, hogy idővel csak veszít értékéből a műszaki, tehát nincs értelme hónapokig várni az aranyhalra, aki majd megveszi tőlünk a piaci ár kétszereséért. Jó előre döntsük el, mi a legvégső ár, amiért odaadjuk, mert sokan szeretnek alkudni, és nem feltétlenül az ár miatt, hanem mert kell. Hát na, a vérükben van.

Továbbá tartózkodjunk az igényfelméréstől 1 forint kikiáltási árral. Ezzel a vevő nem tud mit kezdeni. Mi az, hogy igényfelmérés? Ha például egy importőr cég monitorozza a piacot, hogy egy söröskorsó 1,5 eurós áron kell-e a nagykereknek. Az igényfelmérés. Szóval döntsd el, mi legyen az ára, és azt írd ki, mert ez lesz a kiindulási alap.

Ha megvagyunk az árral, jöhet a hirdetés szöveges része. Ide kell a kreativitás, mert ha sikerült becsábítani a vevőt, az még nem jelenti azt, hogy el is olvassa. A szövegezés legyen alapos, érthető és részletes. Lássuk el az összes olyan információval, ami segíti az eladást, és segít a vevőnek tájékozódni. Viszont senki nem akar regényeket olvasni, így legyél tömör. Általában az első pár mondat az, ami megmarad, így a fontos infókat célszerű kiemelni. Tehát írd le pontosan, mit árulsz. Írj típusszámot is, ha van.

Ha van doboz, tartozékok, egyéb, amit adsz hozzá, akkor azokat is sorold fel. Ha nincs, akkor azt is tüntesd fel, hogy csak a készülék van, mert úgyis megkérdezik, mi van hozzá. Lényeges a szín (képeken nem mindig beazonosítható, hogy ez sötétkék vagy fekete). A garanciapapírok vagy a számla meglétére mindenképpen érdemes kitérni. Fontos az állapot pontos meghatározása. A „csak kis karc van a kijelzőn”, vagy „pici ütődésnyom” nem elég. Főleg ha képeken nem látszik rendesen. Kinek mi a kis karc. Egy kisebb kijelzőn a kis karc is tűnhet hatalmas repedésnek.

apró karc a kijelzőn

Nagy csalódás, amikor a hibátlannak hirdetett termék személyes megtekintésnél le van ütve vagy tök karcos. Ha tudod a hiba javítási költségét, azt is tüntesd fel. De célszerű eladás előtt megjavíttatni, pláne ha 1-2 ezer forint. Nehezen hihető, amikor egy 60 ezres telefonnál nincs hang, és annyit írnak oda, hogy bármelyik GSM-ben orvosolható a hiba 1500 Ft-ért. Hát akkor orvosold, és úgy hirdesd. Gyorsabban is fog elkelni.

Ki kell térni a műszaki adatokra is. A termékinfóban lehet linket létrehozni, ahol elérhetővé tehető az adott termék honlapja. Itt mindenki informálódhat a készülék paraméterei iránt. Ha egyedi konstrukció (laptop, PC stb.), akkor a hirdetésbe is beleírhatod, de legyen részletes. Ha cserélnél is, akkor azt is tüntesd fel. Célszerű egy irányvonalat meghatározni, mi az, ami érdekel. Így is jönni fognak a jobbnál jobb ajánlatok rotációs kapára, gyöngytyúkra, fél disznóra. De az úgyis csak eldőlne az ólban, tehát nem kell.

Hidd el, sokszor a pontos és részletes szövegezés az, ami eldönti, kinek a hirdetésére jelentkeznek a vevők. Még ha drágábban is hirdeted, lehet, hogy akkor is a tiéd lesz a befutó. Volt rá nem egy példám, ahol azt mondta a vevő, azért ezt veszi meg, mert a hirdetésből látszott, hogy foglalkoztak vele, és normálisan ki volt töltve, pedig volt olcsóbb termék is ugyanolyan.

Ha minden információt leírtál, amit tudatni akarsz, jöhet a képfeltöltés.

Imádtam

A képek megléte növeli az eladás esélyét. Akár 20-szor többen kattintanak egy képes hirdetésre. Fontos a jó kép, a jó szög és a jó fényviszonyok. Ne rakj fel internetről letöltött képeket, nem arra kíváncsiak, milyen ügyesen guglizol. Ne fényképezz sötétben, mert nem fog látszani semmi, és túl távolról sem, hacsak nem egy darut hirdetsz. Annyi képet rakj fel, amennyit csak tudsz. Persze egy fakockát nem kell minden oldalról körbefotózni, de egy telefonnál nem árt. Igyekezz nem fejjel lefelé berakni a képeket, és ne használd más hirdető képeit sem.

Íme pár gyöngyszem, hogyan ne csináld.

Ez Mi Ez?

Biztos megvenném

jó kép egy 184000 Ft-os telefonhoz

Inkább így!

Szóval ezzel megvolnánk, lehet beállítani a postázási lehetőségeket és az átvételi pontokat. Ha nincs posta azt mindenképpen célszerű jelezni, Személyes átvételnél pedig, hogy melyik településen lehet ezt megtenni.

Végül pár trükk, ami megnövelheti az eladási esélyeidet.

Linkelés:
A hirdetésben alkalmazhatunk linkeket. Feltölthetünk online tárhelyre (pl.: Google+) nagy felbontású képeket, és azokat belinkelhetjük. Így több és jobb minőségű képet tudunk a vásárlóval megosztani. Beszúrhatunk YouTube-videókat, tesztoldalakat, összehasonlító táblázatokat (benchmark, Geekbench stb.), a többi hirdetésedre mutató linket vagy épp a megbízhatóságodat igazoló oldalt.

Keresőszavak
Alkalmazásuk szabályzat szerint nem tiltott, de ellentétes annak szellemével.

Kedvencnek jelölés:
Amennyiben bejelölöd a saját hirdetésed kedvencként, azonnal látni fogod, ha valaki hozzászólt. Sokat segít, ha nem kell egyesével végignézni 15 hirdetést, jött-e érdeklődés.

Uppolás:
Az uppolással előrébb tudod sorolni a hirdetést, naponta 5 ingyenes UP áll rendelkezésedre. Használd ki!

Ezek ingyenes lehetőségek, de ezen kívül akadnak fizetős variációk. Előresorolás, kiemelés stb. Kinek mit enged meg a pénztárcája vagy az eladásra kínált portékája.

Azért ne kerüljön többe a hús, mint a leves.

Kész vagy, a hirdetés aktív. Persze itt még nem dőlhetsz hátra. foglalkozni kell majd a hirdetéssel és az érdeklődőkkel is. Erről szintén külön cikket lehetne írni. (majd legközelebb)

Köszönöm a hasznos hozzászólásokat az alábbi fórumtársaknak:
caprine
DaveJr

Addig is ne feledd: Mindent csak annyiért lehet eladni, amennyiért meg is veszik.

Azóta történt